IBPBI/2/423-835/13/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-835/13/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 4 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie konsekwencji zastosowania się przez Spółkę do interpretacji ogólnej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji zastosowania się przez Spółkę do interpretacji ogólnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka akcyjna, dalej określany jako "Spółka") jest znaczącą spółką na polskim rynku internetowym. Należy do niej szereg wiodących polskich przedsięwziąć internetowych, m.in. X - największe medium..., serwis randkowy Y, blogowy Z, lokalizator L, serwis biznesowy B, czy serwis video W. Do Spółki należy również kilkaset serwisów i wortali tematycznych, z których większość jest liderami w swoich kategoriach. W związku z planowanym dalszym rozwojem działalności gospodarczej polegającej na rozszerzeniu oferty produktowej i dalszym rozwoju obecnie posiadanych wybranych marek, w celu poprawienia jej efektywności, podjęta została decyzja o przeprowadzeniu reorganizacji działalności Spółki. Reorganizacja ta polegać będzie na wniesieniu w formie wkładu niepieniężnego na pokrycie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej jako "SKA") zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmującej Departament Marketingu (powstały w wyniku podziału Pionu Marketingu). Spółka będzie akcjonariuszem SKA. Komplementariuszem w SKA będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce należąca do Spółki. Jako akcjonariusz SKA, Spółka będzie miała prawo do udziału w zysku, który zostanie wypracowany w SKA, proporcjonalnie do wniesionych wkładów, chyba że kwestia ta zostanie odmiennie uregulowana w statucie SKA. W związku z tym, że SKA prowadzić będzie działalność gospodarczą, niewykluczone jest, iż z tytułu uczestnictwa w SKA, Spółka osiągać będzie przychód w postaci w dywidendy, pod warunkiem, że podjęta zostanie uchwała przez walne zgromadzenie SKA o podziale zysku i jego przeznaczeniu na wypłatę dywidendy oraz uzyskana zostanie zgoda komplementariusza w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka, będąc akcjonariuszem SKA, może powoływać się na interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 11 maja 2012 r. Znak:. w sprawie opodatkowania dochodów niebędącego komplementariuszem akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowo-akcyjnej, a w konsekwencji czy zastosowanie się przez Spółkę do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może jej szkodzić, zgodnie z art. 14k § 2 Ordynacji podatkowej... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, może ona powoływać się na interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 11 maja 2012 r. Znak:. w sprawie opodatkowania dochodów niebędącego komplementariuszem akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowo-akcyjnej, a w konsekwencji zastosowanie się przez Spółkę do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może jej szkodzić, zgodnie z art. 14k § 2 ustaw z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 14k § 2 Ordynacji, zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

W przywołanym przepisie wyrażona jest tzw. zasada nieszkodzenia. Oznacza ona to, iż podmiot, który zastosował się do interpretacji, nie może z tego tytułu ponosić negatywnych skutków prawnych. W piśmiennictwie (Rafał Dowgier, Wpływ ogólnych interpretacji prawa podatkowego na jego stosowanie w gminach. Teza nr 2, PPLiFS.20I2.3.19.) wskazuje się, że opublikowane interpretacje formalnie nie są wiążące ani dla podatników, ani dla organów podatkowych. Nie stanowią one źródła prawa lecz stanowią jego urzędową wykładnię, która ze względu na obowiązującą w o. p. zasadę nieszkodzenia, ma elementy wykładni legalnej. W myśl tej zasady zastosowanie się do interpretacji ogólnej nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował. Jest tak również wtedy, gdy interpretacja ogólna nie zostanie uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

W komentarzu do art. 14k Ordynacji autorstwa Cezarego Kosikowskiego czytamy: okres ochrony liczy się od dnia opublikowania interpretacji ogólnej w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów do dnia publikacji interpretacji ogólnej zastępującej poprzednio opublikowaną interpretację.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 15 listopada 2011 r. sygn. akt I SA/GI 782/10 stwierdził: zastosowanie się przez określony podmiot do znanej mu interpretacji, tj. postąpienie zgodnie z jej treścią, nie powinno mu szkodzić, nawet gdyby ta interpretacja okazała się potem błędna. Jednakże interpretacja wiąże tylko i wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym. Podatnik nie jest chroniony, jeśli stan faktyczny będzie odbiegał od rzeczywistości. Jego weryfikacja jest możliwa w toku kontroli podatkowej bądź kontroli skarbowej, a następnie w toku postępowania podatkowego.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, zastosowanie się przez nią do Interpretacji Ogólnej Nr.. Ministra Finansów z dnia 11 maja 2012 r. w sprawie opodatkowania dochodów niebędącego komplementariuszem akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowo-akcyjnej, nie może jej szkodzić.

Zgodnie z treścią ww. interpretacji ogólnej: (...) z datą podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie spółki komandytowo-akcyjnej o wypłacie dywidendy albo - jeżeli określony został dzień dywidendy - w tym dniu, przychód akcjonariusza z tytułu udziału w zysku takiej spółki staje się jego przychodem należnym, podlegającym z tą datą - stosownie do art. 5 u.p.d.o.p. oraz art. 5b ust. 2 i art. 8 u.p.d.o.f. - połączeniu z pozostałymi przychodami, o których mowa w art. 12 u.p.d.o.p. oraz art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. Stosownie więc do przepisów obu tych ustaw - kwota przyznanej przez walne zgromadzenie SKA akcjonariuszowi (osobie fizycznej, osobie prawnej) dywidendy, na podstawie uchwały o podziale zysku tej spółki, stanowi przychód z działalności gospodarczej, od którego należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy, stosownie do art. 25 u.p.d.o.p. oraz art. 44 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. za miesiąc, w którym go uzyskano. Jeżeli podatnik oprócz ww. przychodu uzyskuje także inne przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, przyznana dywidenda zwiększać zatem będzie wysokość należnej zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym podjęta została uchwała o wypłacie dywidendy akcjonariuszom spółki komandytowo-akcyjnej (albo w którym został określony "dzień dywidendy")." Analogiczne do powyższych zasady należy odpowiednio stosować w zakresie zaliczek na poczet dywidendy, przyznanych akcjonariuszowi spółki komandytowo-akcyjnej niebędącemu komplementariuszem tej spółki."

Zatem, niezależnie od pytania nr 1, w przypadku, gdy Spółka jako akcjonariusz SKA niebędący komplementariuszem tej spółki postąpi zgodnie z interpretacją Ministra Finansów zaprezentowaną w ww. interpretacji ogólnej, tzn.:

1.

rozpozna przychód podatkowy z datą podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie SKA o wypłacie dywidendy albo

2.

jeżeli określony został dzień dywidendy - rozpozna przychód podatkowy w tym dniu oraz

3.

odprowadzi zaliczkę na podatek dochodowy stosownie do art. 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) od kwoty przyznanej przez walne zgromadzenie SKA dywidendy na podstawie uchwały o podziale zysku SKA, stanowiącej przychód z działalności gospodarczej (przychód należny) za miesiąc, w którym go uzyskano (w którym stał się należny),

Spółka skutecznie, w myśl art. 14k § 2 Ordynacji, zastosuje się do ww. interpretacji ogólnej.

W konsekwencji zastosowanie się przez Spółkę do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może jej szkodzić.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż odnośnie spraw będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku nr 1 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl