IBPBI/2/423-825/13/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-825/13/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 5 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 9 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka ma prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, przy jednoczesnym rozliczaniu dotacji przeznaczonej na zakup maszyn i urządzeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka ma prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, przy jednoczesnym rozliczaniu dotacji przeznaczonej na zakup maszyn i urządzeń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach programu działanie 4.6 pozyskała dofinansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na zakup maszyn i urządzeń do prowadzenia działalności. Jednocześnie Spółka zamierza dokonać relokacji całości dotychczasowej działalności do nowo wybudowanego zakładu na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej; w tym zostaną przeniesione maszyny i urządzenia nabyte w ramach projektu 4.6, na zakup których pozyskano dotację. Rozliczenie dotacji pozyskanej za pośrednictwem P. odbywa się w ten sposób, iż kwota dofinansowania jest stopniowo odpisywana na konto pozostałe przychody operacyjne równolegle do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych, bowiem zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jednocześnie Spółka po wykonaniu warunków określonych w zezwoleniu wydanym przez Specjalną Strefę Ekonomiczną będzie miała prawo do zwolnienia od podatku w wysokości określonych w zezwoleniu nakładów inwestycyjnych. Okresy rozliczenia dotacji do maszyn i urządzeń uzyskanych poprzez P. nałożą się na okres, w którym Spółka będzie miała prawo do zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu inwestycji w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Nakłady na inwestycje zrealizowane w strefie nie są w żadnym razie tożsame z nakładami poniesionymi przez Spółkę na maszyny i urządzenia, na które Spółka otrzymała dofinansowanie z P.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi w Specjalnej Strefie Ekonomicznej przy jednoczesnym rozliczaniu dofinansowania maszyn i urządzeń sfinansowanych w 50% z dotacji.

Zdaniem Spółki, z podatkowego punktu widzenia dotacje otrzymane na zakup środków trwałych korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z wyżej wymienionym przepisem, wolne od podatku są m.in. dotacje, subwencje i dopłaty, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Natomiast na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tych środków, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych w związku z zakupem środka trwałego powoduje, że odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Otrzymanie dofinansowania nie wpływa na wartość początkową środka trwałego oraz na wysokość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych.

Spółka będzie korzystać z odliczenia od podatku dochodowego (winno być zwolnienia) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że wolne od podatku są dochody, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Fakt rozliczania dotacji na maszyny i urządzenia (dofinansowanie z P.) nie ma znaczenia w zakresie korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w związku z inwestycją w strefie i w żaden sposób nie ogranicza i nie powoduje konieczności korekty ani kosztów ani przychodów po stronie Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena czy dotacja otrzymana na zakup maszyn i urządzeń korzysta ze zwolnienia od opodatkowania oraz zwrot nakładów poniesionych w związku z ww. zakupem powoduje, że odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona w jakiejkolwiek formie podatnikowi nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Powyższa kwestia stanowi bowiem element opisu zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Jak wynika z treści art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 tej ustawy, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy, które określa przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p., stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest pewnym wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania.

u. p.d.o.p. wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie - tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność Spółki spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Zatem, spełnienie przez Spółkę warunków wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. oznacza, że dochody osiągnięte na terenie strefy z działalności gospodarczej, mieszczącej się w ramach przedmiotowego udzielonego Spółce zezwolenia, są zwolnione z opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka w ramach programu działanie 4.6 pozyskała dofinansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na zakup maszyn i urządzeń do prowadzenia działalności. Jednocześnie Spółka zamierza dokonać relokacji całości dotychczasowej działalności do nowo wybudowanego zakładu na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej; w tym zostaną przeniesione maszyny i urządzenia nabyte w ramach projektu, na zakup których pozyskano dotację. Jednocześnie Spółka po wykonaniu warunków określonych w zezwoleniu wydanym przez Specjalną Strefę Ekonomiczną będzie miała prawo do zwolnienia od podatku w wysokości określonych w zezwoleniu nakładów inwestycyjnych. Okresy rozliczenia dotacji do maszyn i urządzeń uzyskanych poprzez P. nałożą się na okres, w którym Spółka będzie miała prawo do zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu inwestycji w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Nakłady na inwestycje zrealizowane w strefie nie są w żadnym razie tożsame z nakładami poniesionymi przez Spółkę na maszyny i urządzenia, na które Spółka otrzymała dofinansowanie z P.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż sam fakt, że wydatki na zakup maszyn i urządzeń (niebędące wydatkami na inwestycje w Specjalnej Strefie Ekonomicznej) w części zostały sfinansowane otrzymaną dotacją pozostaje bez bezpośredniego wpływu na kwestię możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach przysługującego limitu pomocy publicznej.

Reasumując stanowisko Spółki z powyższym zastrzeżeniem dot. pomocy publicznej należy uznać zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl