IBPBI/2/423-821/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-821/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 21 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 26 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu otrzymanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu otrzymanych premii pieniężnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 4 czerwca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 26 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie obrotu artykułami chemicznymi i kosmetykami. Chcąc pozyskać nowych klientów, utrzymać dotychczasowych oraz zintensyfikować sprzedaż zamierza nagradzać premią pieniężną nabywców swoich towarów za zrealizowanie określonego poziomu zakupów.

Podobne działania mogą przeprowadzać kontrahenci Spółki, aby uzyskać ten sam skutek w działalności gospodarczej (zwiększenie obrotów, utrzymanie dotychczasowych klientów oraz pozyskanie nowych).

Z umowy zawartej pomiędzy Sprzedającym i Nabywcą wynikać będzie, że po osiągnięciu orkreślonego w umowie poziomu zakupów oraz dokonaniu terminowych płatności za ww. zakupy, Nabywca otrzyma premię pieniężną, bonus.

Bonus, premia pieniężna ma być obliczana poprzez analizę zestawienia zakupów i płatności za dany okres, np. 1 roku kalendarzowego. Rozliczenie premii ma być na podstawie wystawienia przez nabywcę towarów noty księgowej lub faktury.

Wnioskodawca może być w sytuacji nabywcy towarów od swoich kontrahentów jak i sprzedającym. Wnioskodawca może być w sytuacji otrzymującego dokument (fakturę lub notę księgową) tytułem: bonus za obrót, premia pieniężna - wówczas powstaje u Wnioskodawcy koszt związany z wywiązywania się przez kontrahenta z warunków umowy. Wnioskodawca może też sam wystawiać dokument (faktura VAT lub nota księgowa) tytułem: premia pieniężna w związku ze spełnieniem warunków zawartych w umowie - wówczas powstawać będzie u Wnioskodawcy przychód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik wystawiając lub otrzymując fakturę VAT lub notę księgową, w następnym roku podatkowym, za wywiązanie się z warunków umowy, poprzez zrealizowanie określonego poziomu zakupów i dokonanie terminowych płatności, przychód lub koszt z ww. faktury może przyporządkować do okresu rozliczeniowego premii pieniężnej (poprzedniego okresu podatkowego).

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien zaliczyć przychody i koszty z dokumentu rozliczeniowego premii pieniężnej do okresu za jaki jest ona zrealizowana.

W ten sposób koszty i przychody poniesione w związku ze sprzedażą towarów (podstawową działalnością Wnioskodawcy) byłyby ujęte w jednym okresie sprawozdawczym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na mocy art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie otrzymywała od swoich kontrahentów premie pieniężne, pod warunkiem dokonania w danym okresie rozliczeniowym (rok obrotowy) zakupów o określonej wartości.

Podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a omawianej ustawy. Na mocy tego przepisu, za datę powstania przychodu uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c - 3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Zgodnie z powyższym, w analizowanym przypadku przychód Wnioskodawcy powstaje w dacie zaistnienia najwcześniejszego z wymienionych zdarzeń:

* wykonania usługi, czyli de facto realizacji odpowiedniego poziomu zakupów przez Spółkę,

* wystawienia faktury,

* uregulowania należności, czyli wypłaty premii pieniężnej przez kontrahenta.

Wobec powyższego, za datę powstania przychodu w postaci premii pieniężnych wypłacanych Spółce przez kontrahentów w związku z dokonaniem odpowiedniego poziomu zakupów w danym okresie, zgodnie z art. 12 ust. 3a należy uznać datę wykonania usługi, czyli ostatni dzień tego okresu.

Stanowisko wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy iż w zakresie potrącalności kosztów z tytułu udzielanych kontrahentom premii pieniężnych wydana została odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl