IBPBI/2/423-795/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-795/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 4 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymanej darowizny przeznaczonej na cele statutowe Fundacji (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymanej darowizny przeznaczonej na cele statutowe Fundacji.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 20 września 2011 r. Znak: IBPP2/443-773/11/WN, IBPBI/2/423-795/11/MS wezwano do ich uzupełnienia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 23 września 2011 r. Mimo upływu terminu wskazanego w ww. wezwaniu wniosek nie został uzupełniony o uiszczenie dodatkowej opłaty oraz niezbędne informacje w zakresie podatku od towarów i usług, dlatego został rozpatrzony jedynie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest fundacją działająca na podstawie prawa polskiego oraz Statutu z dnia 21 lutego 2011 r.. Jednymi z celów statutowych Fundacji są wspieranie rozwoju twórczych możliwości człowieka poprzez stymulowanie ekspresji artystycznej oraz upowszechnianie kultury i sztuki, a także kształcenie i edukacja artystyczna oraz krzewienie kultury artystycznej i fizycznej. Jako jeden ze sposobów realizacji tych celów w statucie wskazano m.in. na możliwość prowadzenia przez Fundację placówek wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży, w szczególności w formie ognisk, świetlic, obozów, kolonii, zimowisk, wraz z organizacją programów oświatowych i wychowawczych służących upowszechnianiu kultury i sztuki oraz możliwość organizacji i dofinansowania różnego rodzaju projektów kulturalnych i wydarzeń artystycznych, takich jak: spektakle, koncerty, pokazy taneczne. Źródłem finansowania celów Fundacji są w szczególności darowizny, spadki oraz zapisy, a także dotacje i subwencje. W związku z powyższym, Fundacja planuje w przyszłości prowadzić placówkę wychowawczą dla dzieci i młodzieży, w ramach której odbywać się będą lekcje tańca, a uczestnicy zajęć (oraz/lub rodzice bądź opiekunowie uczestników) otrzymywać będą zaproszenia na różnego rodzaju spektakle, koncerty i pokazy taneczne. Na pokrycie niezbędnych kosztów zapewnienia dostępności wskazanych powyżej usług, Fundacja będzie przeznaczała środki pieniężne otrzymywane od uczestników zajęć w formie tzw. darowizny obciążliwej (art. 893 Kodeksu cywilnego). Darczyńcy Fundacji przeznaczać będą więc jej środki pieniężne z równoczesnym nałożeniem na obdarowanego obowiązku spełnienia oznaczonego działania. Zakres oznaczonego obowiązku działania zależeć będzie od wysokości darowizny i ustalony będzie w regulaminie prowadzenia zajęć. Za przekazanie darowizny w najniższej z określonych wysokości można będzie nałożyć obowiązek (polecenie) świadczenia podstawowego zakresu usług tj. udzielania lekcji tańca, natomiast za przekazanie darowizny w wyższych kwotach (określonych w regulaminie) można będzie nałożyć więcej obowiązków np. dostarczania darczyńcom lub uczestnikom zajęć biletów wstępu na koncerty, spektakle.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody Fundacji z tytułu darowizn obciążliwych, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego wolne są od podatku dochodowego od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Fundacji z tytułu darowizn obciążliwych, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego wolne są od podatku dochodowego od osób prawnych. Jednym z celów statutowych Fundacji jest bowiem działalność kulturalna oraz w zakresie kultury fizycznej i to na te cele przeznaczone zostaną w całości środki pochodzące z darowizn. Zgodnie więc z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli Fundacja wykonywać będzie polecenia darowizn w postaci udzielania lekcji tańca oraz dostarczania np. biletów wstępu na koncerty i spektakle artystyczne to uznać należy, że środki pieniężne otrzymane pod postacią darowizn przeznaczane są na działalność kulturalną oraz w zakresie kultury fizycznej (są to równocześnie cele statutowe Fundacji). Niewątpliwie bowiem nauczanie tańca jest działalnością rozwijającą kulturę fizyczną uczestników tych zajęć, a ponadto samo w sobie jest działalnością kulturalną gdyż polega na dążeniu do wywołania wśród uczestników warsztatów ekspresji ich wewnętrznych odczuć i wrażeń. Odbywa się to także w otoczeniu muzyki będącej nośnikiem kultury i sprzyja propagowaniu jej znajomości i zdolności interpretacji. Wszelkie usługi towarzyszące rozwojowi zdolności tanecznych i wrażliwości artystycznej uczestników zajęć prowadzonych przez Fundację, a to w postaci dostarczania np. biletów wstępu na koncerty i spektakle artystyczne również są działalnością kulturalną i z tego względu środki uzyskane w postaci darowizn, a przeznaczane na ten cel nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., zwanej dalej "ustawą o p.d.o.p."), jako podmioty, które zwolnione są podmiotowo od podatku.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

* działalność statutową (niegospodarczą) oraz

* działalność gospodarczą.

Jednocześnie podkreślić trzeba, iż zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

* majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;

* dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

* działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

* kulturalna,

* w zakresie kultury fizycznej i sportu,

* ochrony środowiska,

* wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,

* dobroczynności,

* ochrony zdrowia i pomocy społecznej,

* rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,

* kultu religijnego.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., a mianowicie:

1.

przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

2.

przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

3.

samorządowe zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest fundacji, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył ich podmiotowo z możliwości skorzystania ze zwolnienia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

2.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

3.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zatem, w świetle cytowanych przepisów wskazać należy, iż omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) w zakresie określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej, wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu;

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p.;

5.

dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, z zastrzeżeniem dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy inne.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż muszą być stosowane w sposób ścisły.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest Fundacją działająca na podstawie statutu. Jednymi z celów statutowych Fundacji są wspieranie rozwoju twórczych możliwości człowieka poprzez stymulowanie ekspresji artystycznej oraz upowszechnianie kultury i sztuki, a także kształcenie i edukacja artystyczna oraz krzewienie kultury artystycznej i fizycznej. Źródłem finansowania celów Fundacji są m.in. darowizny. W związku z powyższym, Fundacja planuje w przyszłości prowadzić placówkę wychowawczą dla dzieci i młodzieży, w ramach której odbywać się będą lekcje tańca, a uczestnicy zajęć otrzymywać będą zaproszenia na różnego rodzaju spektakle, koncerty i pokazy taneczne. Na pokrycie niezbędnych kosztów zapewnienia dostępności wskazanych powyżej usług, Fundacja będzie przeznaczała środki pieniężne otrzymywane od uczestników zajęć w formie tzw. darowizny obciążliwej. Darczyńcy Fundacji przeznaczać będą jej środki pieniężne z równoczesnym nałożeniem na obdarowanego obowiązku spełnienia oznaczonego działania. Zakres oznaczonego obowiązku działania (polecenie) zależeć będzie od wysokości darowizny i ustalony będzie w regulaminie prowadzenia zajęć.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Fundacja przeznaczając otrzymane darowizny na realizacje swoich celów statutowych spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego. Zatem dochód uzyskany przez Wnioskodawcę w związku z otrzymaniem darowizn przeznaczony, a następnie wydatkowany na realizację celów statutowych Fundacji będzie wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawca należy uznać zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 w zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.v

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl