IBPBI/2/423-786/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-786/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu, przeznaczonego na cele statutowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2009 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu, przeznaczonego na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej, powstał 25 stycznia 2001 r., powołany przez Stowarzyszenie T. Stowarzyszenie powyższe jest organizacją nieprowadzącą działalności gospodarczej i wpisaną do KRS. Działalność Stowarzyszenia prowadzona jest w obrębie działalności medycznej i ochrony zdrowia.

Wnioskodawca, tzn. niepubliczny zakład opieki zdrowotnej został wpisany do Księgi Rejestrowej Urzędu Wojewódzkiego.

Wnioskodawca otrzymał Numer identyfikacji podatkowej w dniu 11 czerwca 2001 r. Wnioskodawca nie posiada wpisu do KRS, organem założycielskim i jedynym właścicielem jednostki jest wyżej wymienione Stowarzyszenie. Rodzaj przeważającej działalności zgodnie z regon 8514A działalność paramedyczna - pozostała działalność związana z ochroną zdrowia.

Wnioskodawca działa na podstawie:

1.

przepisów ustawy o Zakładach Opieki Zdrowotnej (Dz. U. Nr 91 z 1991 r. poz. 408 z późn. zm./,

2.

rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 31 grudnia 1999 r. w sprawie organizacji, kwalifikacji personelu, zasad funkcjonowania i rodzajów lecznictwa odwykowego oraz udziałów innych zakładów opieki zdrowotnej w sprawowaniu opieki nad osobami uzależnionymi od alkoholu (Dz. U. Nr 3, poz. 44/,

3.

Statutu.

W statucie Wnioskodawcy określono cele i zadania zakładu. Celem Wnioskodawcy jest udzielanie nieodpłatnie i odpłatnie świadczeń zdrowotnych przez wykonywanie zawodowo działań służących zachowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia, a w szczególności:

a.

profilaktyka uzależnień,

b.

psychoedukacja,

c.

psychoterapia osób uzależnionych i ich rodzin,

d.

psychoterapia dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem,

e.

systemowa terapia rodzin,

f.

diagnoza psychologiczna,

g.

świadczenia lekarskie.

Wnioskodawca realizuje powyższe cele i działa w wyżej wymienionym zakresie. Posiada podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia i Urzędem Miasta.

Udziela świadczeń w zakresie ochrony zdrowia nieodpłatnie zgodnie z statutem, a otrzymane pieniądze za wykonane świadczenia z NFZ przeznacza na działalność statutową.

Dotychczas Wnioskodawca odprowadza podatek dochodowy po obliczeniu wyniku finansowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mając na uwadze przedmiot i faktyczną działalność zakładu opieki zdrowotnej Wnioskodawca jest obowiązany do odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy a następnie podatku dochodowego od osób prawnych,

czy też powinien zgodnie z artykułem 17 ustęp 1 punkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzystać ze zwolnienia przedmiotowego dochodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, jednostka prowadzi nieodpłatnie działalność w zakresie ochrony zdrowia, dochód wypracowany przez jednostkę jest w całości przeznaczony na działalność statutową w związku z powyższym jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej dalej jako "ustawa o p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę mogą korzystać ze zwolnienia przy spełnieniu warunków wynikających z powołanych przepisów prawa.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w poz. 54 wniosku ORD-IN wynika, iż Wnioskodawca udziela świadczeń w zakresie ochrony zdrowia nieodpłatnie zgodnie z statutem, a otrzymane pieniądze za wykonane świadczenia z NFZ przeznacza na działalność statutową.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochód ten zostanie przeznaczony a następnie wydatkowany na cele statutowe, to będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania uzyskanego dochodu jest prawidłowe.

W myśl z art. 25 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Stosownie do przepisów art. 25 ust. 5 ustawy o p.d.o.p. podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie m.in., że jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Z powyższego wynika, iż podatnik podatku dochodowego od osób prawnych jest zatem obowiązany w myśl art. 25 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, chyba że realizuje cele statutowe preferowane w ustawie (w przedmiotowej sprawie - art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.) i złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie, że nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca na podstawie złożonego oświadczenia może być zwolniony z obowiązku wynikającego z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem zachowania stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie.

Jednakże w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Wnioskodawca zobowiązany jest zatem złożyć zeznanie roczne o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (CIT-8) - do końca trzeciego miesiąca roku następnego.

Do wniosku dołączono kserokopię dokumentu obrazującego przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tego materiału: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl