IBPBI/2/423-784/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-784/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 1 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w wyniku wniesienia przez Spółkę na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w wyniku wniesienia przez Spółkę na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca rozważa obecnie restrukturyzację swojej działalności. W tym celu w dniu 31 marca 2011 r. została powzięta uchwała w sprawie wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - Wydziału Inwestycji i Zarządzania Majątkiem (dalej: "WIM") - z dniem 1 kwietnia 2011 r. Zgodnie z uchwałą wyodrębniony wydział będzie obejmuje: zespół składników materialnych i niematerialnych (określonych w załączniku do uchwały), w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji zadań z zakresu eksploatacji i zarządzania majątkiem, w tym głównie nieruchomościami, a także odrębny rachunek bankowy. W dalszej kolejności planowane jest wniesienie w formie aportu zespołu składników majątkowych WIM stanowiących łącznie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p. do P. Sp. z o.o. (dalej "Spółka Otrzymująca Aport").

Przy okazji aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (zgodnie z załącznikiem do uchwały) do Spółki Otrzymującej Aport przejdą m.in.:

* prawo wieczystego użytkowania następujących gruntów (dalej: "Nieruchomości"), ujętych w księgach jako nieruchomości inwestycyjne:

a.

3 działki inwestycyjne przy ul. C. w K.,

b.

2 działki inwestycyjne przy ul. W. w K.,

c.

4 działki inwestycyjne przy ul. S. w B.,

d.

7 działek inwestycyjnych przy ul. B. w R.,

e.

2 działki inwestycyjne przy ul. B. w S.,

f.

15 działek inwestycyjnych przy ul. Sz. w K.,

g.

5 działek inwestycyjnych przy ul. D. w S.;

* środki trwałe zlokalizowane przy ulicy:

a.

W. w K. m.in. zbiornik przeciwpożarowy, kanał rewizyjny, sieć oświetleniowa, wodociągowa.

b.

L. w K. m.in. działki z prawem wieczystego użytkowania, budynek portiernia, hala wytwórni prefabrykatów, magazyn materiałów łatwopalnych, magazyn gazów technicznych, warsztat obsługi sprzętu, budynek administracyjny, hala konstrukcji stalowych, lokal użytkowy,

c.

R. w K. m.in. działki z prawem wieczystego użytkowania, budynek administracyjny biurowy, portiernia, wiata magazynowa, magazyn, warsztat,

d.

M. w K. m.in. działki z prawem wieczystego użytkowania, magazyn zamknięty, budynek wagowego, budynek socjalno-administracyjny, budynek magazynowo-warsztatowy, stróżówka, podstacja transformatowa,

e.

K. w K. m.in. działki z prawem wieczystego użytkowania, zasieki do kruszyw, sieć wodociągowa, oczyszczalnia ścieków, plac utwardzony,

f.

K. w Ch. m.in. działka z prawem wieczystego użytkowania, budynek administracyjno-socjalny,

g.

S. w S. m.in. działka z prawem wieczystego użytkowania, budynek administracyjny typ WIMMER, portiernia, wiata magazynowa, wiata stalowa, budynek magazynu, budynek warsztatu, plac,

h.

B. w R. m.in. budynek administracyjno-socjalny, kotłownia, hala remontowa, budynek socjalny, budynek magazynowy, portiernia, sieć wodociągowa, drogi i place oraz zestaw komputerowy HP oraz komputer;

* należności z tytułu najmu i dzierżawy nieruchomości oraz należności z tytułu dostawy mediów i ochrony obiektów dla najemców na dzień wniesienia aportu;

* środki pieniężne na wydzielonym rachunku bankowym WIM w Banku;

* rachunek pieniężny;

* zobowiązania z tytułu dostaw mediów, wobec dostawców usług związanych z obsługą nieruchomości (ochrona obiektów, usługi elektryczne, zobowiązania z tytułu drobnych remontów i napraw), z tytułu podatku od nieruchomości i opłat za użytkowanie wieczyste, z tytułu wynagrodzeń i świadczeń socjalnych wobec pracowników WIM;

* 2 pracowników związanych z działalnością WIM;

* umowy dotyczące najmu i dzierżawy nieruchomości, dostawy mediów, ochrony i serwisu elektrycznego.

Przedmiot aportu zwiększy kapitał zakładowy Spółki Otrzymującej Aport. W zamian Spółce zostaną wydane udziały w podwyższonym kapitale zakładowym o wartości nominalnej odpowiadającej wartości zorganizowanej części przedsiębiorstwa wniesionego tytułem wkładu niepieniężnego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w wyniku wniesienia przez Spółkę na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, w przypadku objęcia udziałów Spółki Otrzymującej Aport w zamian za aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p., do przychodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, należy w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, przy czym przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z regulacją prawną zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p., zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zgodnie z regulacją prawną zawartą w art. 4a pkt 3 ustawy o p.d.o.p., przedsiębiorstwo dla celów podatkowych oznacza przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Jak zatem wynika z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p., przychód podatkowy w wysokości w nim określonej powstaje jedynie w sytuacji, gdy wnoszonego wkładu niepieniężnego nie można uznać za przedsiębiorstwo/zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W przypadku, gdy wnoszony aport spełnia wymogi przedsiębiorstwa / zorganizowanej części przedsiębiorstwa u podmiotu wnoszącego ten aport przychód nie powstanie.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że objęcie przez Wnioskodawcę udziałów Spółki Otrzymującej Aport w zamian za aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p., nie będzie skutkować dla niego powstaniem przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych przez organy podatkowe m.in. przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2010 r. Znak IPPB3/423-59/10-2/MS, który stwierdził, że: "...przychód podatkowy w wysokości w nim określonej powstaje jedynie w sytuacji, gdy wnoszonego wkładu niepieniężnego nie można uznać za przedsiębiorstwo/zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W przypadku, gdy wnoszony aport spełnia wymogi przedsiębiorstwa/zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarte w art. 4a pkt 3/pkt 4 u.p.d.o.p. przychód nie powstaje."

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 października 2009 r. Znak ILPB3/423-589/09-5/EK, w której organ potwierdził stanowisko podatnika czytamy: "objęcie udziałów w spółce kapitałowej będzie skutkowało dla podmiotu obejmującego te udziały powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu tylko w przypadku, gdy udziały są obejmowane w zamian za wkład niepieniężny, ale w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. (...) w przypadku, gdy przedmiotem wkładu wnoszonego do spółki jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatnik obejmujący udziały nie uzyskuje przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z ewentualnym przychodem będziemy bowiem mieli do czynienia wyłącznie w przypadku późniejszego zbycia przez podatnika tak objętych udziałów."

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu wynika, iż w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, po stronie udziałowca (wnoszący wkład) nie powstaje przychód do opodatkowania. Oznacza to, iż wartość nominalna udziałów w spółce kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci nie generuje przychodu podatkowego na dzień objęcia tych udziałów.

W myśl art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

1.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

2.

jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową. Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca rozważa restrukturyzację swojej działalności. W tym celu w dniu 31 marca 2011 r. została powzięta uchwała w sprawie wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa WIN z dniem 1 kwietnia 2011 r. W dalszej kolejności planowane jest wniesienie w formie aportu zespołu składników majątkowych WIM (stanowiących łącznie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p.), do P. Sp. z o.o. Przedmiot aportu zwiększy kapitał zakładowy Spółki otrzymującej aport. W zamian Spółce zostaną wydane udziały w podwyższonym kapitale zakładowym o wartości nominalnej odpowiadającej wartości zorganizowanej części przedsiębiorstwa wniesionej tytułem wkładu niepieniężnego.

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym wątpliwości Spółki dotyczą ustalania, czy w wyniku wniesienia przez Spółkę na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy - przy założeniu, iż wskazany w opisie zdarzenia przyszłego wyodrębniony wydział Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p. (co nie było przedmiotem oceny w niniejszej interpretacji) - iż w momencie jego wniesienia do spółki z o.o. po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl