IBPBI/2/423-774/12/SD

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-774/12/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. Nr 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na:

* zakup artykułów spożywczych, które są udostępniane pracownikom na organizowanych spotkaniach kierowników i pracowników - jest prawidłowe,

* drobny poczęstunek na organizowanych spotkaniach Rady Społecznej - jest prawidłowe,

* poczęstunek serwowany na spotkaniach z kontrahentami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki poniesione na zakup artykułów spożywczych podawanych podczas spotkań z kontrahentami lub podawane pracownikom oraz Radzie Społecznej, a także usług cateringowych związanych z organizacją tych spotkań w siedzibie Szpitala stanowią koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej (posiadającym osobowość prawną), wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej Wojewody. Organem założycielskim (właścicielem) Szpitala jest Samorząd Województwa. Celem statutowym Szpitala jest prowadzenie działalności w zakresie udzielania specjalistycznych świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia ambulatoryjnej i stacjonarnej opieki zdrowotnej w zakresie gruźlicy i chorób płuc, co kwalifikuje Szpital do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Szpital ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych, tj. m.in. kawa, herbata, śmietanki, słodycze, napoje bezalkoholowe, które są udostępniane pracownikom na organizowanych spotkaniach kierowników i pracowników, na których omawiane są bieżące sprawy Szpitala, bez możliwości wydzielenia części przyznanej dla pracowników. Ponadto Szpital organizuje spotkania Rady Społecznej, na których zapewnia drobny poczęstunek (kanapki, ciasto, paluszki) i napoje (kawę, herbatę, soki, wodę). Dodatkowo Szpital organizuje okazjonalne spotkania z kontrahentami m.in. w ramach otwarcia ofert przetargowych, firmą certyfikującą ISO, akredytacyjną. Podczas takich spotkań serwowany jest zwyczajowy, drobny poczęstunek. Z tego poczęstunku korzystają kontrahenci i oddelegowani pracownicy Szpitala. W przypadku kontrahentów zamiejscowych, w trakcie przedłużających się spotkań zamawiana jest usługa cateringowa polegająca na dostarczeniu przygotowanego posiłku. Wnioskodawca zaznacza, że ww. spotkania odbywają się w siedzibie Szpitala oraz wydatki te mieszczą się w granicach ustalonego zwyczaju i nie posiadają cech wystawności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki poniesione na zakup artykułów spożywczych podawanych podczas spotkań z kontrahentami (lub pracownikom) oraz Radzie Społecznej, a także usług cateringowych związanych z organizacją tych spotkań w siedzibie Szpitala stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dany wydatek może być uznany za koszy uzyskania przychodów, jeśli celem jego poniesienia jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródeł przychodów oraz jeśli nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy. Opisane w stanie faktycznym spotkania nie mają charakteru reprezentacji, gdyż ich celem nie jest kreowanie pozytywnego wizerunku Szpitala. Wydatki, o których mowa w niniejszym wniosku nie noszą znamion wystawności i nie wykraczają poza ramy zwykłej gościnności.

W związku z powyższym wydatki na artykuły spożywcze podawane podczas spotkań z kontrahentami lub podawane pracownikom oraz koszty usług cateringowych związane ze spotkaniami z kontrahentami oraz Radą Społeczną można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., zwanej dalej "ustawa o p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną.

Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łącznie dwóch warunków, tj.:

1.

konieczność faktycznego, co do zasady, poniesienia wydatku,

2.

poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami - pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Szpital ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych, które są udostępniane pracownikom na spotkaniach kierowników i pracowników, na których omawiane są bieżące sprawy Szpitala. Szpital organizuje ponadto spotkania Rady Społecznej, na których zapewnia drobny poczęstunek.

Dodatkowo Szpital organizuje okazjonalne spotkania z kontrahentami m.in. w ramach otwarcia ofert przetargowych, firmą certyfikującą ISO, akredytacyjną. Podczas takich spotkań serwowany jest zwyczajowy, drobny poczęstunek. Z tego poczęstunku korzystają kontrahenci i oddelegowani pracownicy Szpitala. W przypadku kontrahentów zamiejscowych, w trakcie przedłużających się spotkań zamawiana jest usługa cateringowa polegająca na dostarczeniu przygotowanego posiłku.

Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że ww. spotkania odbywają się w siedzibie Szpitala oraz wydatki te mieszczą się w granicach ustalonego zwyczaju i nie posiadają cech wystawności.

Wyłączając z kosztów podatkowych koszty reprezentacji, ustawa podatkowa nie definiuje terminu "reprezentacja", ani też nie odsyła do innych przepisów. Brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacja", nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu. Występujący w obrocie prawnym termin "reprezentacja", wyrażający się w sposobie jego stosowania i rozumienia przez ustawodawcę, a także przez naukę i praktykę prawa, prowadzi do wniosku, że termin ten w zakresie języka prawnego i prawniczego należy rozumieć jako "przedstawicielstwo, reprezentowanie czyichś interesów, występowanie w czyimś imieniu", a nie "wystawność, okazałość, wytworność".

Tym samym termin "koszty reprezentacji", użyty w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p., należy rozumieć jako "koszty przedstawicielstwa podatnika, działania w jego imieniu, w jego interesie, na jego rzecz", a nie jako "wystawność, wytworność, czy okazałość".

Norma art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p., nie zawiera żadnych wyjątków, tak odnoszących się do miejsca, w którym obowiązki przedstawicielstwa są realizowane, jak i do wystawności lub braku wystawności w zakresie nabywania usług gastronomicznych, zakupu żywności lub napojów.

Należy zatem stwierdzić, że wydatki na wszelkiego tego typu usługi i artykuły, wiążące się z reprezentowaniem podatnika lub prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów - niezależnie od tego, czy usługi te i zakupione artykuły były wykorzystywane w kontaktach z kontrahentami w siedzibie, czy też poza nią (por. wyrok NSA z dnia 25 stycznia 2012 r. Sygn. akt II FSK 1445/10).

Podniesiona przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu wniosku argumentacja, iż wydatki, o których mowa we wniosku nie noszą znamion wystawności i nie wykraczają poza ramy zwykłej gościnności w ogóle nie stanowi kryterium kwalifikowania wydatków jako reprezentacji, gdyż o takim charakterze decyduje związek z pełnieniem funkcji przedstawicielskich rozumianych jako występowanie w imieniu podatnika, a nie okazałość lub wystawność sprawowania takiego przedstawicielstwa. Rozróżnienie wydatków związanych z reprezentacją na przeciętne, typowe i wystawne - okazałe, nie ma żadnego uzasadnienia normatywnego.

Reasumując, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na drobny poczęstunek oraz zakup usług cateringowych podawanych na spotkaniach z kontrahentami nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na zakup artykułów spożywczych które są udostępniane pracownikom na organizowanych spotkaniach kierowników i pracowników oraz na drobny poczęstunek serwowany na spotkaniach Rady Społecznej nie należy kwalifikować do wydatków na reprezentację, podlegających wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p.

Należy zauważyć, iż kosztami podatkowymi są również tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz swoich pracowników w postaci poczęstunków serwowanych podczas spotkań, na których omawiane są bieżące sprawy Szpitala.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wydatki jakie Wnioskodawca ponosi na zakup produktów spożywczych, które są udostępniane pracownikom na organizowanych spotkaniach kierowników i pracowników, na których omawiane są bieżące sprawy Szpitala oraz na drobny poczęstunek podawany na spotkaniach Rady Społecznej mogą zostać zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższych przepisów stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na:

* zakup artykułów spożywczych, które są udostępniane pracownikom na organizowanych spotkaniach kierowników i pracowników - jest prawidłowe,

* drobny poczęstunek na organizowanych spotkaniach Rady Społecznej - jest prawidłowe,

* poczęstunek serwowany na spotkaniach z kontrahentami - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl