IBPBI/2/423-773/09/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-773/09/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 2 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dopłat wnoszonych do Spółki przez jedynego udziałowca (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dopłat wnoszonych do Spółki przez jedynego udziałowca.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie miasta i gmin przyległych (na podstawie porozumienia komunalnego). Spółka powstała z dniem 31 grudnia 2008 r. a jej jedynym wspólnikiem jest Gmina (100% udziałów).

Spółka uzyskuje przychody ze sprzedaży biletów, ale są one niewystarczające na pokrycie całości kosztów świadczonych przez Spółkę pasażerskich usług przewozowych. Od 1 lipca 2009 r. Spółka otrzymywać będzie od wspólnika dopłaty na podstawie art. 177 i 178 Kodeksu spółek handlowych. Odpowiednie postanowienia aktu założycielskiego § 14, § 15 i § 16 stanowią, iż Wspólnicy zobowiązują się do wnoszenia dopłat proporcjonalnie do liczby posiadanych udziałów, do wysokości 200% wartości nominalnej udziałów Spółki w każdym roku obrotowym. Zgodnie z wyżej wskazanymi postanowieniami aktu założycielskiego, na każdy rok obrotowy podjęta będzie uchwała Zgromadzenia Wspólników określająca wielkość wnoszonych do Spółki dopłat i terminy ich wniesienia.

Na okres od 1 lipca 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. przewidziano wniesienie dopłat do Spółki w 6 transzach miesięcznych. Dopłaty przeznaczone będą na realizację zadań z zakresu transportu lokalnego, a w efekcie służyć będą na pokrycie straty powstałej na skutek prowadzenia deficytowej działalności na rzecz ludności. Dopłaty nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług tj. cenę biletów. Dopłat tych nie można podporządkować konkretnej usłudze tj. cenie konkretnego biletu. Istotą otrzymanych przez Spółkę dopłat jest dofinansowanie bieżącej działalności transportu zbiorowego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wnoszone przez Wspólnika - Gminę dopłaty na podstawie art. 177 i 178 k.s.h. nie zalicza się do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

Zdaniem Wnioskodawcy wnoszone przez Wspólnika Gminę dopłaty do Spółki nie stanowią przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ z przepisu art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o p.d.o.p. wynika, że do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do Spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Według wnioskodawcy tymi odrębnymi przepisami są art. 177 i 178 k.s.h.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Odrębnymi przepisami o których mowa w ww. przepisie jest ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. - dalej "k.s.h."). Zgodnie z art. 177 § 1 k.s.h., umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Z art. 178 § 1 k.s.h. wynika natomiast, że wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Dopłaty mogą być wnoszone na realizację różnych celów, np. na pokrycie strat wykazanych w sprawozdaniu finansowym, w zamiarze realizacji określonego przedsięwzięcia inwestycyjnego, spłaty długu, zakupu nieruchomości na cele spółkowe czy współfinansowania akcji promującej określone dobro społeczne. Kodeks spółek handlowych nie zawiera "listy celów", na które może być przeznaczona dopłata. Dopłata stanowi specyficzny rodzaj świadczenia pieniężnego ze strony wspólników na rzecz spółki, podlegającego regulacji Kodeksu spółek handlowych. Instytucja dopłat jest czymś pośrednim między wpłatą na udziały w kapitale zakładowym a zwykłą pożyczką, określoną w doktrynie mianem wewnętrznej, dotyczącej tylko wspólników, przymusowej pożyczki zaciąganej przez spółkę wobec wspólników. Dopłaty służą powiększeniu majątku spółki w celu zwiększenia efektywności jej działania.

Wobec powyższego dopłaty wniesione na rzecz spółki nie stanowią jej przychodu podatkowego wyłącznie wówczas, gdy możliwość ich wniesienia przewiduje umowa i jeśli kwota faktycznie wniesionych dopłat nie przekracza wysokości dopłat wskazanych w umowie spółki. Dopłaty nie stanowią przychodu niezależnie od tego, czy w umowie spółki określono je jako dopłaty zwrotne, czy bezzwrotne, bowiem ustawodawca nie przewiduje w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ograniczeń w tym zakresie. Umowa spółki, zgodnie z art. 178 k.s.h., może zawierać dokładne postanowienia w zakresie dopłat lub określać tylko maksymalną granicę dopłat.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem zapytania dotyczącego podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl