IBPBI/2/423-757/13/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-757/13/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 24 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód z tytułu otrzymywanego od odbiorcy zwrotu kosztów związanych z produkcją testową podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód z tytułu otrzymywanego od odbiorcy zwrotu kosztów związanych z produkcją testową podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE") jest głównie produkcja ceramicznych wkładów do silników wysokoprężnych służących do filtracji gazów spalinowych, wykorzystywanych w pojazdach silnikowych. Ponadto, w roku 2012 Spółka rozpoczęła produkcję czujników odpowiedzialnych za pomiar stężenia tlenków azotu (NOx).

Spółka posiada następujące trzy zezwolenia (dalej: "Zezwolenia"):

a. Zezwolenie z dnia 11 marca 2003 r.:

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego zakres Zezwolenia obejmuje:

* 26.24.12 - wyroby ceramiczne do celów laboratoryjnych, chemicznych i innych technicznych pozostałe,

* 26.25.12 - wyroby ceramiczne pozostałe, poza budowlanymi, gdzie indziej nie sklasyfikowane,

* 26.26.14 - produkty ogniotrwałe niepalne, ogniotrwałe wyroby ceramiczne pozostałe,

* 34.30.20 - części i akcesoria do pojazdów mechanicznych pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,

* 73.10.12 -prace badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk chemicznych i biologicznych,

* 73.10.13 - prace badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk technicznych i technologii.

b. Zezwolenie z dnia 1 grudnia 2011 r.:

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego zakres Zezwolenia obejmuje:

* 29.32 - pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,

* 23.44.1 - pozostałe wyroby ceramiczne do celów technicznych,

* 23.49.1 - pozostałe wyroby ceramiczne,

* 23.20.14 - wyroby ogniotrwałe niewypalane i pozostałe ogniotrwałe wyroby ceramiczne,

* 26.51.82.0 - części i akcesoria do wyrobów objętych grupowaniami: 26.51.12, 26.51.32, 26.51.33, 26.51.4 i 26.51.5; mikrotomy,

* 49.41 - transport drogowy towarów,

* 52.10 - magazynowanie i przechowywanie towarów,

* 72.19 - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,

* 71.20 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

* oraz w zakresie sprzedaży odpadu i złomu produkcyjnego związanego z prowadzoną działalnością sklasyfikowanego w pozycjach:

* 38.11.5 - odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyclingu,

* 38.12.24 - niebezpieczne odpady chemiczne,

* 38.12.25 - oleje odpadowe,

* 38.12.27 - odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych, zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

* 38.21.3 - odpady rozpuszczalników organicznych,

* 38.3 - usługi w zakresie odzysku surowców, surowce wtórne.

c. Zezwolenie z dnia 26 stycznia 2012 r.:

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego zakres Zezwolenia obejmuje:

* 29.32 - pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,

* 23.44.1 - pozostałe wyroby ceramiczne do celów technicznych,

* 23.49.1 - pozostałe wyroby ceramiczne,

* 23.20.14 - wyroby ogniotrwałe niewypalane i pozostałe ogniotrwałe wyroby ceramiczne,

* 26.51.82.0 - części i akcesoria do wyrobów objętych grupowaniami: 26.51.12, 26.51.32, 26.51.33, 26.51.4 i 26.51.5; mikrotomy,

* 49.41 - transport drogowy towarów,

* 52.10 - magazynowanie i przechowywanie towarów,

* 72.19 - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,

* 71.20 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

* oraz w zakresie sprzedaży odpadu i złomu produkcyjnego związanego z prowadzoną działalnością sklasyfikowanego w pozycjach:

* 38.11.5 - odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyclingu,

* 38.12.24 - niebezpieczne odpady chemiczne, o 38.12.25 - oleje odpadowe.

* 38.12.27 - odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych, zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

* 38.21.3 - odpady rozpuszczalników organicznych,

* 38.3 - usługi w zakresie odzysku surowców, surowce wtórne.

Dochody uzyskane z tytułu działalności objętej Zezwoleniami Spółka traktuje jako dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT.

Oprócz działalności objętej Zezwoleniami Spółka identyfikuje i wydziela również zdarzenia nieobjęte Zezwoleniami i w konsekwencji podlegające opodatkowaniu CIT.

W ramach prowadzonej działalności Spółka w celu poprawy jakości produkowanych przez siebie wyrobów, których produkcja jest objęta Zezwoleniami wykonuje testy jakościowe podczas procesu produkcyjnego. Powyższe prace realizowane są na zlecenie odbiorcy wyrobów (dalej: Odbiorca) i mają na celu poprawę jakości produkowanych wyrobów bądź obniżenie kosztów związanych z ich produkcją.

Odbiorca zazwyczaj dostarcza Spółce szczegółowe wytyczne na temat rodzaju materiałów, które mają zostać wykorzystane w procesie produkcyjnym oraz na temat właściwych parametrów, jakimi powinna cechować się próbka, będąca efektem końcowym prac testowych.

Jeżeli próbki otrzymane w procesie produkcyjnym spełniają określone wymagania jakościowe Spółka traktuje je jako wyroby gotowe, które są przedmiotem sprzedaży. Przychód uzyskany z tytułu ich sprzedaży korzysta ze zwolnienia z opodatkowania CIT, jako przychód ze sprzedaży wyrobów objętych Zezwoleniami.

Podczas prac testowych przeprowadzanych przez Spółkę powstają wyroby niezdatne do dalszego wykorzystywania, tj. wyroby, które nie spełniają określonych wymagań jakościowych (odpad produkcyjny).

W związku z tym, że produkcja próbek jest przeprowadzana ściśle według specyfikacji dostarczonej przez Odbiorcę, Spółka obciąża Odbiorcę kosztami związanymi z produkcją powstałego odpadu produkcyjnego, uznając, że odpad ten jest rezultatem błędnej specyfikacji dostarczonej przez Odbiorcę.

Spółka powzięła wątpliwości, czy dochód z tytułu otrzymywanego od Odbiorcy zwrotu kosztów związanych z produkcją testową podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód z tytułu otrzymywanego od Odbiorcy zwrotu kosztów związanych z produkcją testową podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT.

Zdaniem Spółki, dochód z tytułu otrzymywanego od Odbiorcy zwrotu kosztów związanych z produkcją testową podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o CIT".

Zgodnie z art. 12 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach Ustawy o CIT lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Biorąc pod uwagę brzmienie powyższych przepisów, w ocenie Spółki dochód z tytułu otrzymywanego od Odbiorcy zwrotu kosztów związanych z produkcją testową korzysta ze zwolnienia z opodatkowania CIT. Produkcja testowa przeprowadzana jest bowiem wyłącznie na terenie SSE. Ponadto, prace testowe są ściśle związane z działalnością prowadzoną przez Spółkę na podstawie Zezwoleń.

Spółka podkreśla, że Zezwolenia, na podstawie których prowadzi działalność na terenie SSE, obejmują działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie SSE określonych we właściwych pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego.

Powyższe należy, zdaniem Wnioskodawcy, rozumieć w ten sposób, że Spółce przysługuje na podstawie Zezwoleń prawo do wykonywania szeregu działań w zakresie produkcji wyrobów wskazanych w Zezwoleniach, a także do podejmowania działalności handlowej i usługowej w tożsamym zakresie. Należy podkreślić, że działalność produkcyjna nie ogranicza się wyłącznie do przeprowadzania samego procesu produkcyjnego, którego bezpośrednim efektem są wyroby gotowe. W rzeczywistości gospodarczej utrzymanie wypracowanej pozycji na rynku wymusza ciągłe dopasowywanie swego produktu do wymagań ostatecznych odbiorców, które są wypadkową ich preferencji oraz możliwości finansowych. W tym celu Spółka przeprowadza przedmiotowe prace testowe - są one niezbędnym i stałym elementem zasadniczej działalności produkcyjnej prowadzonej przez Wnioskodawcę; pozostają w bezpośrednim związku z działalnością prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE na podstawie otrzymanych Zezwoleń.

Stanowisko Spółki w tym zakresie potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 stycznia 2011 r., sygn. I SA/Wr 1364/10, sąd stwierdził:" (...) nie budzi wątpliwości, że działalność handlowa czy produkcyjna może i najczęściej wiąże się z koniecznością podejmowania szeregu działań, którym, gdy rozpatrywane w oderwaniu od całości działalności podmiotu, można potencjalnie przypisać charakter usługi, bowiem są czynnościami świadczonymi na rzecz osób trzecich (...), a w niektórych przypadkach klasyfikować jako odrębną działalność usługową (gdy same w sobie stanową zasadniczy przedmiot działalności nastawionej na osiągnięcie zysku). Jednak w sytuacji, gdy zasadnicza działalność podmiotu polega na produkcji lub sprzedaży wyrobów czynności te mają charakter akcesoryjny i stanowią element szerzej rozumianej działalności produkcyjnej lub handlowej, warunkując poprawne jej wykonywanie."

Testy przeprowadzane przez Spółkę mają na celu przede wszystkim poprawę jakości produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów bądź też zmniejszenie kosztów ich produkcji. W przypadku pozytywnych rezultatów przeprowadzanych testów Spółka uzyskuje wyrób gotowy, który jest przedmiotem sprzedaży do kontrahentów Wnioskodawcy. Prace testowe dotyczą wyłącznie produktów objętych Zezwoleniami, zatem dochód z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych uzyskanych podczas prac testowych podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT.

Powstałe podczas prób testowych wyroby, które nie nadają się do dalszego wykorzystania są jednym z ubocznych elementów przeprowadzanych przez Spółkę prób produkcyjnych. Z uwagi na charakter testowy prac prowadzonych przez Spółkę, powstanie takich wyrobów jest nieuniknione. Natomiast obciążenie Odbiorcy kosztami związanymi z pracami testowymi wynika, z tego, iż wszystkie prace testowe przeprowadzane są ściśle według wskazówek otrzymanych od Odbiorcy - powstałe wyroby, które nie nadają się do dalszego wykorzystania są zatem rezultatem błędnej specyfikacji dostarczonej przez Odbiorcę.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, dochód z tytułu otrzymywanego od Odbiorcy zwrotu kosztów związanych z produkcją testową podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT.

Przedstawione przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych.

Przykładowo, w podobnym stanie faktycznym, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 18 października 2010 r. (znak ILPB3/423-614/10-4/MM) uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że przychody z tytułu obciążania dostawców surowca kosztami złomowania wyprodukowanych wyrobów (gdy wyrób jest niepełnowartościowy na skutek wadliwości surowca) należy przyporządkować do działalności objętej zwolnieniem z opodatkowania CIT, jako przychód bezpośrednio związany z działalnością prowadzoną na podstawie zezwolenia.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie, tj., że dochód z tytułu otrzymywanego od Odbiorcy zwrotu kosztów związanych z produkcją testową podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl