IBPBI/2/423-752/09/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-752/09/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka 16 marca 2009 r. zawarła umowę z liderem projektu dotyczącą realizacji projektu "Regionalnej Sieci Promocji i Transferu Technologii w województwie...". Celem projektu jest rozwój sieci promocji i transferu technologii w latach 2009-2011 r. oraz poprawa wymiany informacji między naukowcami, a przedsiębiorcami prowadząca do zwiększenia innowacyjności firm poprzez unowocześnienie i rozbudowę bazy informacyjnej o dostępnych technologiach oraz spotkania i organizację inicjatyw kojarzących partnerów oraz promujących nowe rozwiązania opracowane i wdrażane w województwie. Powyższy projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Priorytet: VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie: 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałanie 8.2.1 Wsparcie dla współpracy strefy nauki i przedsiębiorstw), które zostaną przekazane Spółce przez lidera projektu za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdziału - Urzędu Marszałkowskiego. Spółka realizująca projekt będzie ponosiła różnego rodzaju koszty (m.in. koszty organizacji warsztatów i konferencji, koszty materiałów biurowych, rozmów telefonicznych wynagrodzeń), które w całości finansowane będą ze środków przeznaczonych na realizację projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki i koszty sfinansowane w całości z dotacji nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, przy jednoczesnym podejściu, iż otrzymana dotacja jest wolna od podatku od osób prawnych.

Zdaniem Spółki dochód otrzymany w formie dotacji jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie wydatki i koszty sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych nie będą uważane za koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe (art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych).

U beneficjentów środków pomocowych, uzyskane od 2007 r. przychody pochodzące z dotacji rozwojowych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Stosownie bowiem do treści art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ponadto konsekwencją zwolnienia dotacji rozwojowych od podatku dochodowego jest brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych sfinansowanych z tej dotacji wydatków. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Ze stanu faktycznego wynika, iż realizowany przez Wnioskodawcę projekt, jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki przekazywane są Spółce przez Agencję, za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego, który upoważniony jest do rozdziału tych środków.

Wobec powyższego otrzymana dotacja przekazana za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego będzie zwolniona na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednocześnie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z ww. dochodów (przychodów) nie będą kosztem uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl