IBPBI/2/423-751/11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-751/11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 21 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie momentu wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie momentu wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka otrzymała dofinansowanie projektu pn. "X" z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 4.3 priorytetu IV Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Zgodnie z umową podpisaną dnia 22 lutego 2011 r. z NFOŚIGW, Spółka otrzyma refundację wydatków w wysokości 30% wydatków kwalifikowanych takich jak:

* zakup maszyn i urządzeń,

* zakup materiałów wykorzystanych przy samodzielnej realizacji projektu bądź przekazanych wykonawcy do realizacji

* projekty techniczne,

* pozostałe usługi niezbędne do realizacji projektu np. usługi demontażu wynajem ładowarko-koparki, usługi kartograficzno-geodezyne.

Refundacja wydatków nastąpi w formie płatności pośrednich i płatności końcowej. Płatnikiem będzie Bank Gospodarstwa (...). Celem dofinasowania jest wprowadzenie zasadniczej zmiany procesu produkcji odlewów poprzez wdrożenie trzech głównych działań dostosowanych do Najlepszych Dostępnych Technik (BAT).

Spółka zamierza wdrożyć nowoczesny i prośrodowiskowy system oczyszczania powierzchni odlewów (komora śrutownicza), system Regeneracji Mas Formierskich. Dzięki temu możliwe będzie podniesienie i utrzymanie bardzo wysokiej jakości końcowych produktów, zoptymalizowanie gospodarki surowcami i odpadami, jak również znaczące obniżenie obciążenia środowiska.

Realizacja niniejszego zakresu inwestycji wynika przede wszystkim z planowanej i konsekwentnie realizowanej polityki prośrodowiskowej Spółki ukierunkowanej na stałe obniżanie ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska oraz ciągłego dążenia firmy do optymalizacji procesów produkcji. W efekcie zostały nabyte lub/oraz wytworzone nowe środki trwałe i dokonano modernizacji środków trwałych będących własnością Spółki zgodnie z umową o dofinansowanie.

Spółka rozpoczęła realizację projektu inwestycyjnego w 2009 r. i planuje zakończyć projekt z końcem 2011 r. Projekt realizowany jest w podziale na określone zadania (każde zadanie związane jest z wytworzeniem/nabyciem środków trwałych oraz modernizacją już posiadanych przez Spółkę środków trwałych).

W miesiącu czerwcu 2011 r. Spółka planuje zakończyć jedno z zadań realizowanych w ramach projektu 4.3, przyjąć środki trwałe do ewidencji i rozpocząć ich amortyzację. Wniosek o płatność refundujący wydatki związane z ww. zadaniem zostanie złożony najprawdopodobniej w III kwartale 2011 r. Wniosek o płatność refundujący wydatki dotyczące pozostałych zadań w ramach projektu 4.3 będący jednocześnie wnioskiem o płatność końcową zostanie złożony w IV kwartale 2011 r. lub I kwartale 2012 r. nie później jednak niż 30 dni po upływie okresu kwalifikowalności wydatków tj. 15 stycznia 2011 r. Instytucja Wdrażająca weryfikuje wniosek o płatność wraz z załączonymi dokumentami w terminie 60 dni od daty otrzymania.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka słusznie w momencie oddania do użytkowania środka trwałego będzie dokonywać comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w pełnej wysokości zaliczając je do kosztów uzyskania przychodu i dopiero w momencie wpływu dotacji na rachunek bankowy, Spółka dokona w miesiącu otrzymania dotacji jednorazowego zmniejszenia kosztów podatkowych zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p. w wysokości 30% dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych (w każdym kolejnym miesiącu, aż do momentu zamortyzowania środka trwałego będzie zaliczać 30% wartości amortyzacji w koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Spółki, zgodnie ze stanem prawnym i przyszłym prawidłowe jest przyjęcie środka trwałego do użytkowania i dokonywanie comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych stanowiących w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów. Następnie w momencie faktycznego wpływu dotacji na rachunek bankowy, Spółka dokona na bieżąco korekty w miesiącu otrzymania dotacji poprzez wyłączenie 30% dotychczas dokonanych odpisów amortyzacyjnych z kup. W takim przypadku nie wystąpi potrzeba korygowania poprzednich miesięcy, w których zaliczono odpisy amortyzacyjne w pełnej wysokości do kup. Następnie na bieżąco w każdym kolejnym miesiącu, aż do momentu zamortyzowania środka trwałego będzie zaliczać 30% wartości amortyzacji w koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem Spółki, stanowisko to wynika również z interpretacji i stanowisk Izb Skarbowych (np. IPPB1/415-495/09-2/ES z dnia 23 września 2009 r. w Warszawie).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., określana dalej "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich bezspornego związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą, zawarty został w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka otrzymała dofinansowanie projektu pn. "X" z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 4.3 priorytetu IV Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Zgodnie z umową podpisaną dnia 22 lutego 2011 r. z NFOŚIGW, Spółka otrzyma refundację wydatków w wysokości 30% wydatków kwalifikowanych.

Przedmiotowe środki pochodzące ze środków europejskich są wypłacane przez Bank Gospodarstwa (...).

W interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2011 r., Znak: IBPBI/2/423-749/11/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż przedmiotowe środki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, iż Spółka rozpoczęła realizację projektu inwestycyjnego w 2009 r. i planuje zakończyć projekt z końcem 2011 r. Projekt realizowany jest w podziale na określone zadania (każde zadanie związane jest z wytworzeniem/nabyciem środków trwałych oraz modernizacją już posiadanych przez Spółkę środków trwałych). W miesiącu czerwcu 2011 r. Spółka planuje zakończyć jedno z zadań realizowanych w ramach projektu 4.3, przyjąć środki trwałe do ewidencji i rozpocząć ich amortyzację.

W myśl art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p., kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż to powyższy przepis znajdzie zastosowanie.

Istotnym jest, że fakt otrzymania środków pomocowych nie wpływa na zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych nabytych częściowo ze środków pomocowych.

Środki trwałe związane z otrzymanymi środkami pomocowymi będą amortyzowane w całości, z tym, że część odpisów amortyzacyjnych nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu u.p.d.o.p. Zauważyć bowiem należy, że skoro określone wydatki są lub będą podatnikowi zwracane, podatnik zaś nie traci własności środka trwałego, to ujmowanie odpisów amortyzacyjnych w ciężar kosztów podatkowych w miesiącach po podpisaniu umowy o dofinansowanie a przed jego otrzymaniem nie znajduje nie tylko prawnego, ale również racjonalnego uzasadnienia. W takim przypadku podatnik ma pewność, że będzie miał w odpowiedniej części zrefundowany poniesiony wcześniej wydatek. Zatem ostatecznie podatnik nie poniesie całkowitego ciężaru finansowego związanego z nabyciem lub wytworzeniem środka trwałego, ewentualnie wartości niematerialnej lub prawnej.

Odnosząc powyższe do analizowanej sprawy należy stwierdzić, iż w miesiącach po podpisaniu umowy o dofinansowanie podatnik nie może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów części dokonywanych odpisów amortyzacyjnych odpowiadającej proporcji, w jakiej pozostaje kwota przyznanej na dany środek trwały dotacji do wartości początkowej tego środka trwałego. Skoro zatem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym oddanie do używania środka trwałego nastąpi po podpisaniu ww. umowy zasady zaliczania odpisów amortyzacyjnych w ciężar kosztów uzyskania przychodów należy stosować od początku jego amortyzowania. Tym samym w analizowanym przypadku nie zajdzie potrzeba dokonywania korekt kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 2 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl