IBPBI/2/423-732/14/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-732/14/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 maja 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wynajęcia środków trwałych, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poniesione przez Wnioskodawcę na terenie SSE (zdarzenie przyszłe) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wynajęcia środków trwałych, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poniesione przez Wnioskodawcę na terenie SSE.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: "Spółka") należy do międzynarodowej Grupy Kapitałowej działającej w sektorze motoryzacyjnym. Prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE") na podstawie Zezwolenia z 1 sierpnia 2006 r. (dalej: "Zezwolenie"). Zezwolenie jest aktualnie ważne do 8 sierpnia 2016 r.

Zezwolenie obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie następujących wyrobów według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania zezwolenia, dalej: "PKWiU") wytworzonych na terenie Strefy:

* 17.20 Tkaniny, z wyłączeniem działalności określonej w § 2 pkt 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej,

* 17.54 Wyroby włókiennicze pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem działalności określonej w § 2 pkt 9 rozporządzenia strefowego,

* 24.16 Tworzywa sztuczne w formach podstawowych,

* 25.13 Wyroby z gumy, pozostałe,

* 34.30 Części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników,

* 60.24 Transport drogowy towarów,

* 63.1 Usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów,

* 72.2 Usługi doradztwa w zakresie oprogramowania,

* 72.6 Usługi związane z informatyką, pozostałe,

* 73.1 Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych,

* 74.12.1 Usługi rachunkowości i kontroli ksiąg,

* 74.12.2 Usługi w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych,

* 74.3 Usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

oraz w zakresie odpadów i złomu powstałych w związku z wyżej wymienioną działalnością.

W Zezwoleniu ustalone zostały następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

* zatrudnienie za terenie SSE wyniesie co najmniej 3896 pracowników, w tym 600 pracowników zatrudnionych po dniu uzyskania zezwolenia, w terminie do 31 grudnia 2010 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie co najmniej do dnia 31 grudnia 2015 r.; w terminie do dnia 31 grudnia 2008 r. zatrudnienie osiągnie poziom co najmniej 3763 pracowników, w tym co najmniej 467 pracowników zatrudnionych po dniu uzyskania zezwolenia,

* poniesienie wydatków inwestycyjnych o łącznej wartości równowartości 35.000.000 USD w terminie do 31 grudnia 2010 r., z czego 30.140.000 USD w terminie do 31 grudnia 2008 r.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że spełnił warunki dotyczące zatrudnienia w określonych w Zezwoleniu terminach. Jednocześnie, Spółka poniosła w związku z inwestycją wydatki inwestycyjne o wartości przewyższającej określoną w Zezwoleniu kwotę 35.000.000 USD. W konsekwencji, Spółka kalkuluje pulę pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "p.d.o.p.") w oparciu o wartość faktycznie poniesionych wydatków inwestycyjnych, z uwzględnieniem właściwego poziomu intensywności pomocy publicznej, zgodnie z uzyskaną interpretacją indywidualną. Poniesione przez Wnioskodawcę nakłady inwestycyjne dotyczyły w szczególności zakupu linii technologicznych (maszyn). Zakupione maszyny wykorzystywane są m.in. do produkcji poduszek powietrznych.

Z uwagi na rosnącą konkurencję oraz szybki postęp technologiczny w branży motoryzacyjnej w ramach globalnej strategii rozwoju Grupy, Spółka zamierza obecnie zacząć koncentrować się na realizacji bardziej zaawansowanych technologicznie etapów procesu produkcji poduszek powietrznych (generujących również wyższe przychody), a tym samym zrezygnować z konieczności samodzielnej realizacji części wstępnych, bardziej pracochłonnych prac. W związku z powyższym oraz w celu zapewnienia niezakłóconego procesu dostaw produkowanych wcześniej samodzielnie komponentów, Wnioskodawca rozważa kompleksowe przekazanie realizacji części wstępnego etapu produkcji, w tym przekazanie niektórych środków trwałych (maszyn / linii produkcyjnych) w ramach umowy najmu, innemu podmiotowi z Grupy (dalej: "Podwykonawca") z siedzibą w Rumunii. Przeprowadzone działania umożliwią zwolnienie przestrzeni w halach produkcyjnych Spółki, co ma pozwolić na zakup kolejnych linii produkcyjnych (w ramach bardziej zaawansowanych etapów procesu produkcyjnego), w celu realizacji nowych kontraktów dla klientów Spółki i Grupy. Działania te zwiększą moce produkcyjne Spółki, zwiększy się liczba modułów poduszek produkowanych w zakładzie Spółki. Dzięki temu zwiększą się również przychody Wnioskodawcy. Środki trwałe, które Wnioskodawca zamierza wynająć, zostały zaliczone do kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych, stanowiących podstawę kalkulacji puli zwolnienia w p.d.o.p. i będą wynajmowane przed upływem 5 lat od dnia ujęcia ich w ewidencji środków trwałych Spółki (analizowane środki trwałe są dodatkową inwestycją ponad minimalne limity wskazane w Zezwoleniu). Wynajem środków trwałych należących do Wnioskodawcy na rzecz Podwykonawcy nie będzie skutkował przeniesieniem prawa własności tych środków. Przedmiotowe środki trwałe pozostaną własnością i składnikami majątku Spółki. Zgodnie z umową, Podwykonawca będzie wykorzystywał w swoim zakładzie wynajmowane środki trwałe do produkcji komponentów na potrzeby Spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka chciałaby potwierdzić, że wynajem środków trwałych na rzecz Podwykonawcy pozostanie bez wpływu na wartość puli zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynajęcie środków trwałych z którymi związane były wydatki inwestycyjne poniesione przez Wnioskodawcę na terenie SSE, pozostanie bez wpływu na wartość puli zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (zdarzenie przyszłe)

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, wynajem środków trwałych z którymi związane były wydatki inwestycyjne poniesione przez Wnioskodawcę na terenie SSE, pozostanie bez wpływu na wartość puli zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko takie potwierdza analiza odpowiednich przepisów ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, w stanie prawnym obowiązującym Spółkę.

W świetle art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 winno być tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm. dalej: "ustawa o SSE"), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W odniesieniu do sytuacji Spółki, szczegółowe zasady korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z p.d.o.p. zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2251, dalej: "rozporządzenie SSE"), zgodnie z odpowiednimi przepisami przejściowymi.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia SSE, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Dodatkowo, analizując zagadnienie będące przedmiotem niniejszego wniosku wskazać należy na § 6 rozporządzenia SSE, zgodnie z którym za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

1.

zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,

2.

rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych

- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

W tym miejscu należy również wskazać, że zarówno przesłanki warunkujące prawo do zwolnień oraz pozwalające uznać poniesione koszty za wydatki kwalifikowane (§ 5 ust. 1 oraz § 6 rozporządzenia SSE), stanowią katalog zamknięty.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane przeniesienie środków trwałych do Podwykonawcy w ramach umowy najmu nie spowoduje naruszenia warunków korzystania ze zwolnienia z p.d.o.p., na podstawie Zezwolenia, określonych w § 5 rozporządzenia SSE.

Odnosząc się do warunku określonego w § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia SSE należy wskazać, że z brzmienia tego przepisu wynika, że przedsiębiorca, który chce skorzystać ze zwolnienia z p.d.o.p. z tytułu kosztów inwestycji nie może przenieść w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jak wskazane zostało na wstępie, w ramach planowanej transakcji Wnioskodawca zamierza przenieść część środków trwałych do Podwykonawcy w ramach umowy najmu. Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. Nr 121), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W konsekwencji, należy przyjąć, że w ramach planowanej umowy najmu maszyn produkcyjnych nie nastąpi przeniesienie własności środków trwałych na Podwykonawcę. Wnioskodawca pozostanie właścicielem wynajętych maszyn. Tym samym, w ocenie Spółki, wynajem środków trwałych, z którymi związane były wydatki inwestycyjne nie spowoduje naruszenia § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia SSE.

Odnosząc się do warunku prowadzenia działalności przez okres nie krótszy niż 5 lat, określonego w § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia SSE, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że planowany najem środków trwałych nie spowoduje zakończenia działalności gospodarczej Spółki prowadzonej na terenie SSE.

Jak zostało już podniesione, Wnioskodawca dokona najmu jedynie części środków trwałych (stanowiących nadwyżkę kosztów kwalifikowanych ponad minimalne kwoty wskazane w Zezwoleniu), a cała transakcja będzie miała pozytywny wpływ na dalsze prowadzenie działalności polegającej na produkcji komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego na terenie SSE. Przekazanie realizacji części wstępnych prac Podwykonawcy będzie skutkowało bowiem zwolnieniem przestrzeni w halach produkcyjnych, co ma pozwolić na zakup kolejnych linii produkcyjnych (w ramach bardziej zaawansowanych etapów procesu produkcyjnego), w celu realizacji nowych kontraktów dla klientów Spółki i Grupy. Działania te zwiększą moce produkcyjne Spółki, zwiększy się liczba modułów poduszek produkowanych w zakładzie Spółki. Dzięki temu zwiększą się również przychody Wnioskodawcy.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wynajem środków trwałych nie spowoduje naruszenia warunków korzystania ze zwolnienia z p.d.o.p., wskazanych w § 5 rozporządzenia SSE.

W wyniku oddania w najem środków trwałych, po stronie Spółki nie powstanie zatem obowiązek skorygowania wartości wydatków kwalifikowanych, stanowiących podstawę do wyliczenia puli zwolnienia z p.d.o.p.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że zgodnie z § 6 rozporządzenia SSE, aby wydatek mógł zostać uznany za kwalifikowany i aby mógł zostać uwzględniony do kalkulacji puli zwolnienia podatkowego, spełnione muszą zostać następujące warunki:

* powinien istnieć związek danego wydatku z inwestycją na terenie SSE,

* wydatek musi zostać poniesiony na cele wymienione w § 6 ust. 1 i 2,

* wydatek musi zostać poniesiony w trakcie obowiązywania zezwolenia,

* wydatki muszą zostać zaliczone do składników majątku podatnika.

W ocenie Spółki, wydatki poniesione na nabycie środków trwałych, które mają być wynajęte, spełniają wszystkie wskazane wyżej przesłanki. Tym samym, stanowią one wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną. Należy zaznaczyć, że przepisy mające zastosowanie w przypadku Spółki nie przewidywały warunku, zgodnie z którym środki trwałe zaliczone do wydatków kwalifikowanych powinny przez cały okres 5 lat od wprowadzenia do rejestru znajdować się fizycznie na terenie SSE, istotne jest jednak istnienie związku z inwestycją realizowaną na terenie SSE. Stanowisko to potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 czerwca 2012 r. (sygn. II FSK 2352/10). Taki związek istnieje z pewnością w analizowanym zdarzeniu, gdyż środki trwałe były wykorzystywane do tej pory przez Spółkę do produkcji strefowej i w dalszym ciągu będą wykorzystywane do produkcji komponentów na rzecz Spółki przez Podwykonawcę. Stanowisko to potwierdził również w zbliżonym stanie faktycznym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2010 r. (Znak: ILPB4/423-25/10-2/MC).

W konsekwencji, w ocenie Spółki, wynajęcie środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne poniesione przez Wnioskodawcę na terenie SSE, w sytuacji, gdy w ramach umowy najmu zostaną one przekazane Podwykonawcy, pozostanie bez wpływu na wartość puli zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Obowiązek korekty wartości wydatków kwalifikowanych dotyczy bowiem tylko sytuacji, w której w okresie 5 lat od wprowadzenia środków trwałych do ewidencji nastąpiłoby przeniesienie własności tych składników majątkowych.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że prezentowane przez niego stanowisko zostało również potwierdzone przez organy skarbowe w:

1.

interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2010 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (Znak: ILPB4/423-2/10-2/ŁM), w której organ stwierdził, że w przypadku zawarcia umów najmu środków trwałych z podmiotami trzecimi prowadzącymi działalność gospodarczą za granicą "Spółka nie utraci prawa do zwolnienia podatkowego przysługującego Jej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania z tej pomocy publicznej, w szczególności - warunek dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu, przez okres nie krótszy niż 5 lat"; organ wyjaśnił, że "Najem nie ma na celu przeniesienia własności, gdyż jego celem nie jest przewłaszczenie rzeczy połączone z jej trwałym wyzbyciem się, ale jedynie korzystanie z cudzej rzeczy. Ponadto, najem zapewnia, iż wynajmowane środki trwałe pozostają w księgach rachunkowych wynajmującego i są przez niego amortyzowane. Tym samym, umowa najmu nie stanowi naruszenia § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie (...) specjalnej strefy ekonomicznej",

2.

interpretacji indywidualnej z 3 grudnia 2009 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (Znak: ITPB3/423-546/09/DK) w której organ potwierdził, że w sytuacji wydzierżawienia linii technologicznej i przewiezienia jej do kontrahenta w Rosji "Wnioskodawca nie utraci prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych",

3.

interpretacji indywidualnej z 4 września 2008 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (Znak: ITPB3/423-330/08/MT) w której organ wskazał, że "Na skutek oddania w najem środków trwałych, z którymi związane były wydatki inwestycyjne i wywiezienia tych składników majątku poza terytorium specjalnej strefy ekonomicznej (poza granice Polski), Spółka nie będzie zobligowana do dokonania korekty wartości wydatków inwestycyjnych. Jak bowiem słusznie zauważył Wnioskodawca, przepisy określające zasady funkcjonowania stref ekonomicznych nie nakładają na podatnika takiego obowiązku prawnego w analizowanej sytuacji",

4.

interpretacji indywidualnej z 18 grudnia 2009 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (Znak: ILPB3/423-838/09-4/ŁM) organ potwierdził, że "umowa najmu nie stanowi naruszenia § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej",

5.

interpretacji indywidualnej z 1 lutego 2006 r., wydanej przez Pomorski Urząd Skarbowy (Znak: DP/PD/423-0141/1/05/AP) w której organ przyznał, że "przesłanki warunkujące prawo do zwolnień (§ 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r.) (...) stanowią katalog zamknięty. Wynajem przez Spółkę środków trwałych nie wypełnia żadnej z tych przesłanek, tj. m.in. nie dochodzi do przeniesienia własności tychże składników majątku".

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz stanowiska organów podatkowych, wynajem linii produkcyjnych nie spowoduje naruszenia warunków korzystania ze zwolnienia z p.d.o.p., wskazanych w § 5 rozporządzenia SSE, w stanie prawnym obowiązującym Spółkę. Spełnione pozostaną również warunki uznania poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane, uwzględniane do kalkulacji puli zwolnienia podatkowego.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, opisany we wniosku wynajem wybranych środków trwałych, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poniesione przez Wnioskodawcę na terenie SSE, pozostanie bez wpływu na wartość puli zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady i tryb ustanawiania specjalnych stref ekonomicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzania nimi oraz szczególne zasady i warunki prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej określa ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z przepisem art. 12 ww. ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851, dalej: "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do treści art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Dokonując analizy ww. przepisu zauważyć należy, że w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni.

Jednocześnie zauważyć należy, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., ma charakter uprawnienia - stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Mając na uwadze brzmienie art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przedmiotowe zwolnienie, będące formą pomocy publicznej, zostało uzyskane przez Spółkę z mocy prawa w związku z przyznaniem jej zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Uzyskanie takiego zezwolenia stanowiło konsekwencję decyzji gospodarczej Spółki oraz spełnienia przez nią lub zobowiązania się do spełnienia określonych wymogów i warunków uzyskania zezwolenia. Zarówno zezwolenie na prowadzenie działalności w specjalnych strefach ekonomicznych, jak i będące jego konsekwencją zwolnienie z opodatkowania, stanowią uprawnienia Spółki. Uprawnienia te przysługują Spółce w związku z uczynieniem przez nią zadość wymogom określonym przepisami prawa.

Z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku wynika, że zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej Spółka otrzymała 1 sierpnia 2006 r., kiedy obowiązywało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251 z późn. zm.).

W tym miejscu należy wskazać, że z dniem 23 listopada 2006 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 z późn. zm.). Z § 12 tego rozporządzenia wynika, że traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251, z późn. zm.).

Z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie:

* rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 229 z późn. zm.), oraz

* rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.).

Jednakże w myśl § 8 ww. rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r., do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Ponadto, zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. (Dz. U. Nr 26, poz. 171), zmieniającego rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (czyli przed 24 lutym 2007 r.), stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Zatem w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej w brzmieniu obowiązującym do dnia 23 lutego 2007 r.

Stosownie do § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

1.

zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika;

2.

rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Cytowany przepis § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, jako warunek zachowania prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, wskazuje na zakaz zbywania (przenoszenia własności) składników majątkowych przez okres 5 lat od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Należy zauważyć, że ww. przepis jako warunku zachowania prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, nie wskazuje zakazu najmu środków trwałych (przeniesienia posiadania) w określonym w nim terminie.

Reasumując, wynajem wybranych środków trwałych, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poniesione przez Wnioskodawcę na terenie SSE, przed upływem pięciu lat od daty wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych, nie będzie skutkowało koniecznością pomniejszenia wielkości poniesionych wydatków inwestycyjnych o wartość wynajętych środków trwałych, a w konsekwencji nie wpłynie na wielkość zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.

W świetle powyższych przepisów, stanowisko Spółki w zakresie skutków podatkowych wynajęcia środków trwałych, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poniesione przez Wnioskodawcę na terenie SSE należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w sprawie będącej przedmiotem stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl