IBPBI/2/423-721/11/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-721/11/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 8 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych ze sprzedaży komórek lokatorskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych ze sprzedaży komórek lokatorskich. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dnia 2 września 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-721/11/PC, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 8 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa zgodnie z zapisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (art. 1 ust. 2 pkt 5) oraz Statutem Spółdzielni realizuje budowę budynków mieszkalnych z miejscami postojowymi w garażu wielostanowiskowym, komórkami lokatorskimi i lokalami użytkowymi. Spółdzielnia zawierając umowy przedwstępne ustanowienia odrębnej własności i sprzedaży lokali, zobowiązuje się do ustanowienia odrębnej własności na rzecz osób zawierających umowę w formie aktu notarialnego. Przyszli właściciele nie muszą być członkami Spółdzielni. Spółdzielnia zawiera odrębne umowy przedwstępne (a następnie przyrzeczone) na lokale mieszkalne, na komórki lokatorskie, na miejsca postojowe i na lokale użytkowe.

Spółdzielnia zakłada uzyskanie na tej inwestycji dochodu, który zgodnie z kompetencjami zostanie przeznaczony uchwałą Walnego Zgromadzenia na działalność statutową tj. gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 6 września 2011 r. Spółdzielnia ponadto wyjaśniła, iż komórki lokatorskie są zbywane osobom, które posiadają prawa do lokali mieszkalnych w nowo wybudowanych budynkach mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochód jaki uzyska Spółdzielnia Mieszkaniowa z tytułu sprzedaży komórek lokatorskich będzie kwalifikowany do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy w związku z pytaniem 1 dochód ten podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Spółdzielni, dochód uzyskany z działalności statutowej Spółdzielni Mieszkaniowej, o którym mowa w pytaniu, przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Spółdzielni mieszczący się w określeniu art. 17 ust. 1 pkt 44 oraz art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w całości korzysta ze zwolnienia podatkowego.

Działalność inwestycyjna to jest budowa lokali jest realizacją podstawowej działalności Spółdzielni wynikającej z art. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Nadwyżka ceny sprzedaży nad kosztami wytworzenia lokali (dochód) przeznaczona na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Spółdzielni winna być zwolniona od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 tej ustawy, przedmiotem działalności spółdzielni może być:

1.

budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych,

2.

budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

3.

budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

4.

udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

5.

budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Na podstawie art. 1 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Art. 1 ust. 4 tej ustawy stanowi, iż statut spółdzielni określa, którą działalność spośród wymienionych w ust. 2 i 3, prowadzi spółdzielnia.

Zgodnie z art. 1 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1, czyli zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Należy zauważyć, że u.p.d.o.p. posługując się pojęciem "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" nie definiuje go. Zgodnie ze słownikowym rozumieniem, "gospodarka" to "całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związana z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług, system gospodarczy", zaś "gospodarować" to "decydować o sposobie wykorzystania tego, co się ma" (Uniwersalny słownik języka polskiego PWN Warszawa 2003, s. 1053). Wykładnia językowa wskazuje przy tym, że użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" nie można odnosić wyłącznie do istniejących zasobów mieszkaniowych (wybudowanych już budynków lub lokali mieszkalnych). Skoro więc w pojęciu "gospodarka" mieści się m.in. wytwarzanie dóbr, to odnosi się to także do budynków (lokali) znajdujących się w budowie lub mających być wybudowanymi.

Jednocześnie w odniesieniu do pojęcia "zasoby mieszkaniowe" wskazać należy, iż uzasadnione jest szersze rozumienie tego pojęcia. Zasobami tymi są zatem nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Ze zwolnienia z opodatkowania natomiast nie będą korzystały dochody spółdzielni mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Uwzględniając powyższe rozważania, do "gospodarki zasobami mieszkaniowymi" spółdzielni mieszkaniowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. w zw. z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zaliczyć będzie można sprzedaż komórek lokatorskich osobom, które posiadają prawa do lokali będących w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni.

Powyższe oznacza, iż przychody ze sprzedaży komórek lokatorskich zbywanych osobom, które posiadają prawa do lokali mieszkalnych będących w zasobach Spółdzielni, są przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Osiągnięty dochód z tego tytułu, w przypadku przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Stanowisko Spółdzielni jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl