IBPBI/2/423-701/11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-701/11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 sierpnia 2011., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy umorzenie pożyczki z Banku Ochrony Środowiska będzie stanowiło dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy umorzenie pożyczki z Banku Ochrony Środowiska będzie stanowiło dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 5 sierpnia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-701/11/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 19 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (dalej: "uosm") tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpis na fundusz remontowy obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi - art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "u.p.d.o.p.").

1.

Walne Zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej podjęło uchwałę w sprawie wnoszenia dodatkowej opłaty na fundusz remontowy z przeznaczeniem na realizację wymiany płyt acekolowych, ligno - cementowych umieszczonych na elewacjach budynków mieszkalnych w zasobach Spółdzielni.

2.

Spółdzielnia Mieszkaniowa zamierza wystąpić do Banku o udzielenie pożyczki z przeznaczeniem na wymianę płyt acekolowych, co zasili fundusz remontowy. Istnieje możliwość częściowego umorzenia otrzymanej pożyczki, podstawą umorzenia jest wniosek Spółdzielni o umorzenie i warunek, że umorzona kwota zostanie przeznaczona na kolejne prace ekologiczne, w tym wypadku na kolejną wymianę płyt acekolowych.

Wymiana ma polegać na zdjęciu starych płyt, ich utylizacji i ponownym ociepleniu budynków w nowej technologii (odpowiadającej aktualnym standardom technicznym). Realizację zadania Spółdzielnia ma rozpocząć w 2011 r. i w miarę uzyskanych środków kontynuować sukcesywnie w kolejnych latach aż do usunięcia wszystkich płyt elewacyjnych z domieszką azbestu.

Fundusz remontowy jest funduszem celowym (art. 16 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p.) przeznaczonym na remonty budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale o statusie spółdzielczego lokatorskiego i własnościowego prawa do lokalu, jak również lokale z wyodrębnioną własnością. Spółdzielnia przeprowadza na bieżąco remonty zasobów mieszkaniowych polegające na odtworzeniu stanu pierwotnego i usuwaniu istniejących wad technologicznych, przy czym dopuszcza się stosowania wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym a odpowiadających aktualnym standardom.

Spółdzielnia Mieszkaniowa przeprowadzi remont elewacji budynku mieszkalnego wraz z dołożeniem warstwy dociepleniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ewentualnie uzyskane umorzenie pożyczki z Banku będzie stanowiło przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, czy będzie podlegało opodatkowaniu... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Spółdzielni, wobec uchylenia art. 61 ust. 5 uosm, koszty termoizolacji (ocieplenia) począwszy od wejścia w życie nowelizacji uosm (31 lipca 2007 r.) powinny być traktowane jako koszty remontu i obciążać fundusz remontowy. Wykonanie zmiany elewacji poprzez dołożenie warstwy ociepleniowej w budynku mieszkalnym ma na celu poprawę izolacyjności cieplnej budynku, a tym samym wpłynie na obniżenie kosztów ogrzewania. Takie prace budowlane mają charakter remontu (wyrok NSA z 3 grudnia 1999 r. Sygn. akt SA/Wr 477/98). Remont będzie finansowany z funduszu remontowego. Spółdzielnia złożyła wniosek o przyznanie kredytu na ten cel z (...) Funduszu (...). Po spełnieniu warunków część kredytu zostanie umorzona (premia termomodernizacyjna).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, pod tym jednak warunkiem, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służy zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Kosztami zatem będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów.

Fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych tworzony jest przez spółdzielnie na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), zgodnie z którym Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz remontowy dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędacych członkami spółdzielni oraz osób niebędacych członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Z treści powołanych przepisów wynika, iż odpisy na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej są kosztem uzyskania przychodów. Powołując się na powyższe uzasadnienie, zdaniem Spółdzielni ewentualne umorzenie kredytu jest przychodem objętym zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z uwagi na przeznaczenie środków na remont istniejących zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie do treści art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm. - dalej określana skrótem "usm"), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Na podstawie art. 1 ust. 3 ww. ustawy spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 396 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

1.

dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

2.

dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana u.p.d.o.p. nie zawiera definicji "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zakresu tych pojęć nie da się także wywieść z przepisów cyt. wyżej usm.

Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych" określa rzeczy związane z mieszkaniem.

W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Uwzględniając charakter opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółdzielnia zamierza wystąpić do Banku o udzielenie pożyczki z przeznaczeniem na wymianę płyt acekolowych, co zasili fundusz remontowy. Istnieje możliwość częściowego umorzenia otrzymanej pożyczki, podstawą umorzenia jest wniosek Spółdzielni o umorzenie i warunek, że umorzona kwota zostanie przeznaczona na kolejne prace ekologiczne, w tym wypadku na kolejną wymianę płyt acekolowych. Wartość tego umorzenia stanowić będzie przychód podatkowy Spółdzielni, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) u.p.d.o.p., który stanowi, iż przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość (...) umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, w tym z tytułów zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych lub przedawnionych pożyczek z Funduszu Pracy. Realizowane przedsięwzięcie - wymiana płyt umieszczonych na elewacjach budynków wchodzących w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni - mieści się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Z tego też względu przychód z tytułu umorzenia pożyczki można uznać za przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód Spółdzielni, związany z tym przychodem może więc podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., o ile zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Stanowisko Spółdzielni jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl