IBPBI/2/423-685/14/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-685/14/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 19 marca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy uprawnienie w postaci zwolnienia z podatku dochodowego będzie przysługiwać Wnioskodawcy w przypadku wygaśnięcia Zezwolenia II na skutek upływu terminu jego ważności, w odniesieniu do działalności gospodarczej prowadzonej w jego zakładzie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy uprawnienie w postaci zwolnienia z podatku dochodowego będzie przysługiwać Wnioskodawcy w przypadku wygaśnięcia Zezwolenia II na skutek upływu terminu jego ważności, w odniesieniu do działalności gospodarczej prowadzonej w jego zakładzie.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca połączył się 4 listopada 2013 r. z inną spółką kapitałową (dalej: "Spółka"). Połączenie nastąpiło w trybie połączenia przez przejęcie zgodnie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm., dalej: "k.s.h."). W wyniku dokonanego połączenia cały majątek Spółki został przeniesiony na Wnioskodawcę w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

Spółka od 1997 r. prowadziła działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "Strefa") na podstawie zezwolenia z 29 kwietnia 1997 r. (dalej: "Zezwolenie I") wydanego zgodnie z ustawą z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm., dalej: "ustawa o SSE"), zmienionego decyzją Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 maja 2004 r., którego treść nie wprowadza ograniczeń w zakresie sukcesji praw z niego wynikających. Zezwolenie to nie zawiera także zapisu, który uszczegóławiałby miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w obrębie Strefy (Zezwolenie I udzielone zostało na prowadzenie działalności gospodarczej "na terenie strefy"). Zezwolenie I obowiązuje do 8 sierpnia 2016 r.

W wyniku przejęcia Spółki przez Wnioskodawcę dotychczasowa działalność wynikająca z Zezwolenia I jest prowadzona przez Wnioskodawcę.

Ponadto, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że prowadzi działalność na terenie SSE w ramach innego zezwolenia z 27 września 1996 r. na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefie ekonomicznej ("Zezwolenie II"), zmienionego m.in. decyzją Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 grudnia 2003 r., wydanego na czas określony (do 25 lipca 2016 r.). Zezwolenie to nie zawiera także zapisu, który uszczegóławiałby miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w obrębie Strefy (Zezwolenie II udzielone zostało na prowadzenie działalności gospodarczej "na terenie strefy").

W rezultacie, w wyniku przejęcia Spółki, Wnioskodawca znajduje się w posiadaniu dwóch zezwoleń na działalność w Strefie, tj. wydanego dla przejętej Spółki (Zezwolenie I) oraz "własnego", wydanego na rzecz Wnioskodawcy przed przejęciem Spółki (Zezwolenie II), które mają różny okres obowiązywania. Przedmiot działalności gospodarczej, w odniesieniu do którego zostało wydane Zezwolenie I pokrywa się w znacznej mierze z przedmiotem działalności gospodarczej, który został objęty Zezwoleniem II (tekst jedn.: w zakresie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów określonych w dziale 34 podsekcji DM sekcji D Klasyfikacji Wyrobów i Usług), przy czym Zezwolenie I obejmuje także dodatkowe przedmioty działalności.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy powyższe uprawnienie w postaci zwolnienia z podatku dochodowego będzie przysługiwać Wnioskodawcy także w przypadku wygaśnięcia Zezwolenia II na skutek upływu terminu jego ważności, w odniesieniu do działalności gospodarczej prowadzonej w zakładzie Wnioskodawcy nienależącym uprzednio do Spółki, położonym na terenie Strefy, do czasu obowiązywania Zezwolenia II (winno być Zezwolenia I)... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wygaśnięcia Zezwolenia II na skutek upływu terminu jego ważności, uzyskanego przez Wnioskodawcę przed przejęciem Spółki, Wnioskodawca będzie mógł korzystać z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku CIT na podstawie Zezwolenia I będącego w jego posiadaniu jako sukcesora generalnego Spółki, w zakresie i na warunkach w nim określonych, także w odniesieniu do działalności produkcyjnej prowadzonej w zakładzie Wnioskodawcy nienależącym uprzednio do Spółki, położonym na terenie Strefy, przez czas obowiązywania tego zezwolenia.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku wygaśnięcia Zezwolenia II uzyskanego przez Wnioskodawcę przed przejęciem Spółki, Wnioskodawca będzie mógł korzystać z pomocy publicznej w zakresie podatku CIT na podstawie Zezwolenia I będącego w jego posiadaniu jako sukcesora generalnego Spółki, w zakresie i na warunkach w nim określonych, także w odniesieniu do działalności produkcyjnej prowadzonej w zakładzie Wnioskodawcy nienależącym uprzednio do Spółki, położonym na terenie Strefy.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm., dalej: "ustawa o SSE"), podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy. Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o SSE, zezwolenie na działalność w strefie ekonomicznej określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące prowadzenia tej działalności.

Jak wskazano w przedstawionym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym), Zezwolenie I i II nie określają szczegółowych warunków prowadzenia działalności na terenie Strefy w zakresie ustalenia konkretnego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie tej Strefy. W rezultacie, bazując na literalnej wykładni art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, należy uznać, że Zezwolenie I wydane na rzecz Spółki obejmuje każde miejsce wykonywania działalności (przedmiotowo określonej w Zezwoleniu I), o ile tylko znajduje się ono "na terenie danej strefy".

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych, wydanych w kwestii zmiany lokalizacji wykonywanej działalności w obrębie Strefy (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 listopada 2009 r., Znak: IPPB3/423-497/09-2/MS oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 października 2008 r., Znak: ITPB3/423-414/08/MK).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że niezależnie od terminu ważności zezwoleń, działalność specjalnych stref ekonomicznych w Polsce została przedłużona do 2026 r. Zatem, bez względu na ważności Zezwolenia I i Zezwolenia II, Wnioskodawca do tego też roku będzie prowadzić działalność na terenie Strefy.

W konsekwencji, w przypadku wygaśnięcia Zezwolenia II, Zezwolenie I wydane na rzecz Spółki, przed jej przejęciem przez Wnioskodawcę, będzie obejmować także działalność prowadzoną przez Wnioskodawcę na terenie Strefy w innym miejscu, tj. na terenie obu zakładów Wnioskodawcy (na warunkach i w zakresie określonym w tym Zezwoleniu).

Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE. Zwolnienie od podatku przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie warunki ustawowe korzystania ze zwolnienia podatkowego będą spełnione także po utracie ważności Zezwolenia II, do czasu obowiązywania Zezwolenia I. Jak wskazano powyżej działalność Wnioskodawcy nadal będzie prowadzona na terenie Strefy (jednocześnie nigdzie nie wskazano określonego miejsca na terenie Strefy gdzie musi być ona prowadzona). Działalność ta będzie objęta zezwoleniem (Zezwolenie I ma wręcz szerszy zakres jak Zezwolenie II) i prowadzona na jego podstawie. W rezultacie, dochody uzyskane w wyniku prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę w obu zakładach zlokalizowanych na terenie Strefy będą zwolnione z podatku na podstawie Zezwolenia I, pod warunkiem, że wcześniej nie zostanie wyczerpana pula dostępnej pomocy publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl