IBPBI/2/423-684/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-684/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 16 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych wniesionych aportem do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych wniesionych aportem do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa posiada m.in. grunty będące w użytkowaniu wieczystym, na których posadowione są budynki i budowle, jak również maszyny i urządzenia, które są wykorzystywane do prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, a dla celów podatku dochodowego od osób prawnych stanowią środki trwałe Spółki (dalej łącznie jako: "Składniki majątkowe"). W związku z restrukturyzacją Spółka postanowiła przystąpić jako komandytariusz do spółki komandytowej (dalej jako: "Spółka komandytowa").

Na poczet wkładu komandytariusza w Spółce komandytowej, Spółka zdecydowała wnieść aportem poszczególne Składniki majątkowe.

Wspólnikami Spółki komandytowej będą wyłącznie osoby prawne.

Spółka komandytowa otrzymane w ramach aportu Składniki majątkowe będzie wykorzystywała na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W konsekwencji zostaną one rozpoznane jako środki trwałe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po dokonanym aporcie, wartość początkowa poszczególnych składników majątkowych wnoszonych w postaci wkładu niepieniężnego, które będą spełniały definicję środków trwałych, należy ustalić zgodnie z wartością ustaloną przez wspólników Spółki komandytowej nie wyższą niż wartość rynkowa tychże składników majątkowych.

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przepisy ustawy stosuje się m.in. do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej. Zgodnie z art. 102 Kodeksu spółek handlowych, spółka komandytowa jest spółką osobową. Natomiast art. 33 Kodeksu cywilnego określa podmioty, które posiadają osobowość prawną i wskazuje jednocześnie odwołanie do przepisów szczególnych, które mogą także przyznawać określonym podmiotom osobowość prawną. Niemniej jednak, żaden z przepisów szczególnych nie nadał spółce komandytowej charakteru osobowości prawnej, w konsekwencji czego Spółka komandytowa nie posiada osobowości prawnej i nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki do ustalenia wartości początkowej środka trwałego, nabytego w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) przez spółkę komandytową, będzie miał zastosowanie art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze. zm.), który stanowi że za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się - w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do osobowej spółki prawa handlowego - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu, a nie odpowiednie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym, jeżeli określone w akcie notarialnym o podwyższeniu wkładów wspólników do Spółki komandytowej wartości pieniężne składników majątkowych (środków trwałych), będących przedmiotem aportu, nie będą przekraczać wartości rynkowej, to wówczas mogą one zostać uznane za ich wartość początkową dla celów podatkowych i w takiej wysokości zostać wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej argumentację, za wartości początkowe składników majątkowych (środków trwałych) będących przedmiotem aportu uznać należy ich wartość ustaloną w akcie notarialnym o podwyższeniu wkładów wspólników do Spółki komandytowej (umowie spółki) lub wynikającą z niezależnej wyceny, lecz nie wyższą niż wartość rynkowa. Wartość początkowa Składników majątkowych wyznaczona w przedmiotowy sposób zostanie ujęta w ewidencji środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl