IBPBI/2/423-659/10/MS - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów spółki wydatków związanych z doradztwem dotyczącym uzyskania dotacji, sfinansowanych ze środków pochodzących z tej dotacji oraz określenie momentu zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-659/10/MS Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów spółki wydatków związanych z doradztwem dotyczącym uzyskania dotacji, sfinansowanych ze środków pochodzących z tej dotacji oraz określenie momentu zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 11 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy:

*

kwalifikacja do kosztów uzyskania przychodów w Spółce zmieni się, jeśli w biznes planie dotacji przewidziano również środki na pokrycie doradztwa związanego z rozliczeniem pozyskanych środków (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest nieprawidłowe,

*

kwalifikacja do kosztów uzyskania przychodów w Spółce zależy od zdarzenia przyszłego polegającego na przyznaniu, bądź nie przyznaniu dotacji (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2010 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy:

*

kwalifikacja do kosztów uzyskania przychodów w Spółce zmieni się, jeśli w biznes planie dotacji przewidziano również środki na pokrycie doradztwa związanego z rozliczeniem pozyskanych środków,

*

kwalifikacja do kosztów uzyskania przychodów w Spółce zależy od zdarzenia przyszłego polegającego na przyznaniu, bądź nie przyznaniu dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zawarła umowę z wyspecjalizowanym podmiotem, której przedmiotem jest:

1.

przygotowanie wniosku o dotację UE oraz biznes planu wraz z załącznikami do wniosku,

2.

prowadzenie w imieniu Spółki korespondencji w tej sprawie z Instytucją Finansującą,

3.

przygotowanie w imieniu Spółki wniosków o wypłatę (rozliczenie) kolejnych transzy dotacji.

Czynności do jakich zobowiązał się usługodawca są odpłatne. Zapłata kolejnych części wynagrodzenia uzależniona jest od wykonania przez usługodawcę poszczególnych zadań związanych z ww. pkt 1-3 oraz uzależniona od ziszczenia się następujących warunków: pozytywne przejście oceny formalnej, merytorycznej, faktyczne przyznanie dotacji, pozytywne rozpatrzenie kolejnych wniosków w wypłatę świadczeń, itd.

Opisana sytuacja dotyczy zatem jednego stanu faktycznego i jednej klasy zdarzeń przyszłych:

*

stanem faktycznym jest zawarcie wzmiankowanej Umowy, przygotowanie dokumentacji wniosku i złożenie tej dokumentacji do oceny Instytucji Finansującej,

*

zdarzeniem przyszłym jest ewentualne przyznanie dotacji i usługi realizowane na rzecz Spółki w celu rozliczenia i wypłaty z niej środków.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy kwalifikacja do kosztów uzyskania przychodów w Spółce zmieni się, jeśli w biznes planie dotacji przewidziano również środki na pokrycie doradztwa związanego z rozliczeniem pozyskanych środków... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

2.

Czy kwalifikacja do kosztów uzyskania przychodów w Spółce zależy od zdarzenia przyszłego polegającego na przyznaniu, bądź nie przyznaniu dotacji... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

Ad. 3

Nie. Nawet jeśli wynagrodzenie usługodawcy (a przynajmniej jakaś jego część) pokryte będzie de facto ze środków pochodzących z dotacji, to wydatki te nadal stanowić będą koszt w Spółce tak długo, jak długo nie będzie można jednoznacznie określić jaka dokładnie kwota z dotacji je pokrywa - tzn. jeśli wypłata środków z dotacji nie jest przewidziana dokładnie na ten cel i dokument potwierdzający wydatkowanie środków nie jest załączony do wniosku o wypłatę odpowiedniej transzy.

Ad. 4

Nie. Spółka działając racjonalnie chroni swoje źródło przychodów, poprzez rozwój prowadzonej działalności, a do tego rozwoju próbuje wykorzystać (zgodnie z przeznaczeniem) dotację o jaką występuje. Niezależnie, czy środki zostaną przyznane, czy nie, wynagrodzenie za wykonane usługi zaliczyć może do kosztów uzyskiwanych przychodów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Ad. 3

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Wykładnia tego przepisu wymaga ustalenia znaczenia określenia "wydatki bezpośrednio sfinansowane z określonych środków" oraz uwzględnienia charakteru dochodów (przychodów), stanowiących źródło finansowania tych wydatków.

W treści powołanej ustawy, nie zdefiniowano terminu "bezpośrednio sfinansowane". Odnosząc się do znaczenia tych pojęć, funkcjonującego w języku powszechnym, należy jednak wskazać, że "bezpośrednio" oznacza "wprost, bez pośrednictwa", natomiast "sfinansować" to "pokryć koszty, dostarczyć środków pieniężnych na coś" (Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, www.sjp.pwn.pl). Można zatem stwierdzić, że wydatki zostały bezpośrednio sfinansowane z określonych środków, gdy zostały one przeznaczone wprost na pokrycie tych wydatków.

Katalog źródeł finansowania wydatków zawarty w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest dość szeroki. W konsekwencji, zarówno zasady wydatkowania, jak i sposób uzyskiwania środków, wymienionych w tym przepisie są zróżnicowane. W szczególności, podatnik może mieć swobodę w dysponowaniu tymi środkami, bądź też obowiązek przeznaczenia ich na określone cele. Co więcej, otrzymane środki mogą być przeznaczane na pokrycie bieżących kosztów lub stanowić refundację już poniesionych wydatków.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w sytuacji kiedy wynagrodzenie usługodawcy (lub jego część) zostanie faktycznie sfinansowane ze środków pochodzących z dotacji, należy wyłączyć je z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z cytowanych wyżej art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Bez znaczenia przy tym pozostaje fakt czy dokument potwierdzający wydatkowanie środków będzie załączony do wniosku o wypłatę odpowiedniej transzy.

Stanowisko Spółki dotyczące pytania 3 jest zatem nieprawidłowe.

Ad. 4

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu. Zauważyć także należy, iż przez sformułowanie "w celu", zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej, należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy, w szczególności przychodu, a dążenie podatnika ma przymiot "celowości", jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo - skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo, np. osiągnięcie przychodu, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu.

Z kolei, jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

W tym miejscu wskazać należy, iż moment potrącenia wydatków o charakterze pośrednim określony został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl natomiast ust. 4e ww. artykułu, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest zainteresowana uzyskaniem dotacji z Unii Europejskiej. W związku z tym Spółka zawarła z firmą doradczą umowę, zgodnie z którą wyspecjalizowany podmiot:

*

przygotowuje wniosek o dotację z Unii Europejskiej oraz biznes plan wraz z załącznikami do wniosku,

*

w imieniu Spółki będzie prowadził korespondencję w ww. sprawie z Instytucją Finansującą,

*

przygotowuje w imieniu Spółki wnioski o wypłatę (rozliczenie) kolejnych transzy dotacji.

Czynności do jakich zobowiązał się usługodawca są odpłatne.

Ww. wydatki związane z ubieganiem się o przyznanie dotacji niewątpliwie pozostają w związku ze źródłem uzyskania przychodów jakim jest działalność gospodarcza.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż wydatki poniesione przez Spółkę w celu uzyskania dotacji, bez względu na to czy dotacja zostanie przyznana, czy też nie stanowią - zgodnie z art. 15 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - pośrednie koszty uzyskania przychodów, potrącalne w dacie ich poniesienia.

Stanowisko Spółki dotyczące pytania 4 jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 i 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl