IBPBI/2/423-647/14/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-647/14/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 maja 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 maja 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Wg zeznania podatkowego CIT-8 za 2013 rok, podatek wynosi 0 zł (całość dochodów jest wolna od podatku i została wykazana w CIT-O). Stowarzyszenie realizuje projekty grantowe. Jednym z nich jest projekt skierowany do uczniów klas 2 i 3 ośmiu szkół ponadgimnazjalnych z terenu powiatu X; jego celem jest poszerzenie wiedzy i świadomości na temat praw obywatela i konsumenta. Aby zapewnić płynność finansową w projekcie, Stowarzyszenie będzie zmuszone wziąć nieoprocentowaną pożyczkę w kwocie 7.800 zł od stowarzyszenia patronackiego.

Wg statutu Stowarzyszenia (§ 8 ust. 1) celem Stowarzyszenia jest:

a.

kształtowanie osobowości członków oraz zainteresowanych członków społeczeństwa, by byli dobrymi chrześcijanami, solidnymi fachowcami w każdej dziedzinie i profesji przez siebie wykonywanej, wzorowymi rodzicami i odpowiedzialnymi obywatelami,

b.

prowadzenie działalności na rzecz ogółu społeczności dla urzeczywistnienia idei samopomocy społecznej bł. ks..... zgodnie z tradycją narodową, sytuacją społeczną i kościelną w Polsce,

c.

pomoc w wypełnianiu aktualnych zadań Kościoła katolickiego przez inspirowanie i kształtowanie postaw chrześcijańskich w łączności z jego hierarchią zgodnie ze społeczną nauką Kościoła,

d.

rozwijanie ducha braterstwa między wszystkimi ludźmi i narodami, a także z krajowymi i zagranicznymi stowarzyszeniami, w szczególności z innymi Rodzinami K. i innymi organizacjami o podobnym profilu działalności,

e.

organizowanie i wspieranie społecznych inicjatyw w zakresie:

* pomocy społecznej w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, zagrożonych marginalizacją oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,

* działalności charytatywnej,

* ochrony i promocji zdrowia,

* działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w szczególności niepełnosprawnych i starszych,

* promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, w szczególności osób pozostających bez pracy lub zagrożonych utratą pracy,

* działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości oraz przedsiębiorczości społecznej,

* działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

* nauki, edukacji, oświaty i wychowania,

* turystyki, krajoznawstwa oraz wypoczynku,

* kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,

* upowszechniania kultury fizycznej i sportu,

* ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,

* przeciwdziałania patologiom społecznym,

* upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,

* poradnictwa obywatelskiego i prawnego,

* upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,

* działalności na rzecz mniejszości narodowych,

* promocji i organizacji wolontariatu,

* działań na rzecz społeczeństwa informacyjnego,

* działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo lub finansowo organizacje pozarządowe,

f.

organizowanie programów edukacyjnych, akcji społecznych i wydarzeń kulturalnych podnoszących świadomość historyczną i znajomość historii polskiej kultury, w tym także upowszechniających wiedzę o dziedzictwie kulturowym rodzimych społeczności lokalnych,

g.

podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowania polskości, rozwoju świadomości obywatelskiej i kulturowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie nieoprocentowanej pożyczki rodzi zobowiązanie podatkowe po stronie Stowarzyszenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie powinno być obciążone zobowiązaniem podatkowym z tytułu uzyskanej nieoprocentowanej pożyczki, gdyż zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. wynika, ze dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.p., przychodem jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p., zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższego wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone i następnie wydatkowane wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Przepis nie uzależnia możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia od źródła pochodzenia przychodów. Źródłem tym może być m.in. działalność gospodarcza.

W tym zakresie ustawodawca wprowadził tylko jedno ograniczenie - zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie planuje zrealizować projekt, skierowany do uczniów klas 2 i 3 ośmiu szkół ponadgimnazjalnych, który ma za zadanie poszerzyć wiedzę i świadomość na temat praw obywatela i konsumenta. W celu zapewnienia płynności finansowej w projekcie, Stowarzyszenie planuje wziąć nieoprocentowaną pożyczkę od stowarzyszenia patronackiego.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, że cele statutowe Stowarzyszenia m.in. nauka, edukacja, oświata i wychowanie mieszczą się w zakresie przedmiotowym "celów preferowanych" wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. Tym samym wypełniony jest pierwszy z warunków skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania. Ponadto skoro udzieloną pożyczkę Stowarzyszenie wydatkuje na ww. działalność statutową to dochód powstały w związku z faktem, że pożyczka będzie nieoprocentowana podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Stowarzyszenie nie powinno być obciążone zobowiązaniem podatkowym z tytułu uzyskanej nieoprocentowanej pożyczki, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl