IBPBI/2/423-646/13/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-646/13/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 5 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód ze sprzedaży koniowozu przeznaczony na cele statutowe będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód ze sprzedaży koniowozu przeznaczony na cele statutowe będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem z osobowością prawną zarejestrowanym w KRS - w rejestrze stowarzyszeń oraz w rejestrze przedsiębiorców. Zgodnie z postanowieniami statutu Stowarzyszenie jest pozarządową organizacją powołaną w celach rozwoju kultury fizycznej, w tym m.in. rozwijania sportu i turystyki jeździeckiej, rehabilitacji, rekreacji jeździeckiej, edukacji w zakresie sportu i turystki, rozbudowy infrastruktury sportowej w zakresie jeździectwa i innej. Są to działania bezpośrednio związane z rozwojem ogólnie rozumianej kultury fizycznej i sportu. W § 3 statutu znalazło się również postanowienie, zgodnie z którym Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa zgodnie z prawem o stowarzyszeniach i ustawą o kulturze fizycznej. Stowarzyszenie działa również w oparciu o przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z dnia 15 lipca 2010 r.). Wnioskodawca jest członkiem Polskiego Związku Jeździeckiego, posiada/posiadał w okresie istnienia następujące źródła finansowania: darowizny, składki członkowskie oraz dochody z działalności gospodarczej, które przeznaczone były/są na działalność statutową. Rodzajem działalności gospodarczej Wnioskodawcy były i/lub są następujące rodzaje usług: usługi trenerskie, usługi wynajmu majątku stowarzyszenia, pensjonaty dla koni, usługi reklamy i inne.

Wnioskodawca uczestniczy od samego początku istnienia w wielu krajowych i międzynarodowych zawodach jeździeckich odbywających się zarówno w kraju jak też poza granicami Polski. W latach poprzednich Wnioskodawca był również organizatorem wielu zawodów jeździeckich o randze krajowej i międzynarodowej. Aby m.in. dojechać na zawody wyjazdowe Wnioskodawca dla celów przewozu koni zakupił samochód ciężarowy specjalistyczny do przewozu koni zwany w piśmie koniowozem. Zakup nastąpił w 2003 r., tym samym koniowóz został wprowadzony do ewidencji środków trwałych 31 grudnia 2003 r. Od stycznia 2004 r. koniowóz podlega amortyzacji. Odpisy amortyzacyjne są zaliczane do statutowych kosztów Wnioskodawcy. Przez cały okres posiadania koniowóz wykorzystywany jest dla celów statutowych Wnioskodawcy oraz sporadycznie, incydentalnie został wydzierżawiony dla PZJ do przewozu koni oraz członków reprezentacji wybranych przez PZJ na mistrzostwa Europy. Przychód z wynajmu koniowozu stanowił przychód Wnioskodawcy. Wszystkie osiągnięte dochody z działalności statutowej i pozarolniczej (usługowej) przeznaczane są na cele statutowe, zatem korzystały ze zwolnienia z p.d.o.p. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., natomiast Wnioskodawca w związku m.in. brakiem środków finansowych był zobowiązany do uiszczenia odsetek budżetowych od nieterminowo zapłaconych składek ZUS czy podatków. W tym przypadku koszty zapłaconych odsetek budżetowych zgodnie z przepisami u.p.d.o.p. nie stanowiły kosztu podatkowego zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p., a zatem zostały potraktowane jako wydatki niestatutowe i podlegały opodatkowaniu p.d.o.p. Obecnie Wnioskodawca planuje sprzedać koniowóz, o którym mowa powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód ze sprzedaży koniowozu w opisanym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) będzie stanowił dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu ze sprzedaży składnika majątkowego, a jednocześnie przychód ten będzie zwolniony z podatku dochodowego osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. w sytuacji:

1.3. gdy otrzymany przychód zostanie wydatkowany w nieokreślonym czasie np. rok, dwa, trzy i więcej od daty sprzedaży koniowozu na cele statutowe Wnioskodawcy.

1.4. gdy otrzymany przychód zostanie wydatkowany w danym roku podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód ze sprzedaży koniowozu w opisanym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) będzie stanowił dla niego przychód podlegający opodatkowaniu ze sprzedaży składnika majątkowego, a jednocześnie przychód ten będzie zwolniony z podatku dochodowego osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. w każdej sytuacji tj.:

1.1. gdy otrzymany przychód zostanie wydatkowany w nieokreślonym czasie np. rok, dwa, trzy i więcej od daty sprzedaży koniowozu na cele statutowe Wnioskodawcy, jak też,

1.2. gdy otrzymany przychód zostanie wydatkowany w danym roku podatkowym.

Zwolnienie z podatku dochodowego osób prawnych przychodu ze sprzedaży koniowozu (składnika majątkowego, środka trwałego) stanowi przychód podatkowy stowarzyszenia (osoby prawnej) zgodnie z art. 12 u.p.d.o.p. Natomiast przychód ten korzysta ze zwolnienia z p.d.o.p. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. w części wydatkowanej na cele statutowe Wnioskodawcy określone w statucie Stowarzyszenia bez względu na okres, w którym osiągnięte przychody, otrzymane środki pieniężne zostaną wydatkowane na cele statutowe Wnioskodawcy, tj. bez względu czy ich wydatkowanie nastąpi w roku podatkowym, w którym osiągnięto przychód, czy też w kolejnych latach podatkowych po osiągniętym przychodzie i otrzymanych środkach pieniężnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. wynika, ze dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosowanie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p., zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższego wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Przepis nie uzależnia możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia od źródła pochodzenia przychodów. Źródłem tym może być m.in. działalność gospodarcza.

W tym zakresie ustawodawca wprowadził tylko jedno ograniczenie - zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszanie jest pozarządową organizacją powołaną w celu rozwoju kultury fizycznej, w tym m.in. rozwijania sportu i turystyki jeździeckiej, rehabilitacji, rekreacji jeździeckiej, edukacji w zakresie sportu i turystki, rozbudowy infrastruktury sportowej w zakresie jeździectwa i innej. Są to działania bezpośrednio związane z rozwojem ogólnie rozumianej kultury fizycznej i sportu. Ponadto prowadzi również działalność gospodarczą polegająca na prowadzeniu m.in. usług trenerskich, usług wynajmu majątku stowarzyszenia, pensjonatów dla koni, usług reklamy. Wnioskodawca zamierza sprzedać środek trwały (koniowóz), a środki z tej sprzedaży przeznaczyć na swoją działalność statutową.

Biorąc powyższe pod uwagę cele statutowe Stowarzyszenia - rozwój kultury fizycznej - mieszczą się w zakresie przedmiotowym "celów preferowanych" wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. Tym samym wypełniony jest pierwszy z warunków skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania. O ile zatem dochód uzyskany ze sprzedaży środka trwałego (koniowozu) zostanie przeznaczony i wydatkowany (bez względu na termin) na ww. cele statutowe Wnioskodawcy, będzie on podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dochód osiągnięty w związku ze sprzedażą koniowozu będzie zwolniony z opodatkowania, pod warunkiem wydatkowania go (bez względu na termin tj. w roku sprzedaży lub następnych) na jego cele statutowe jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl