IBPBI/2/423-601/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-601/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wkładów wniesionych do Spółdzielni i wykorzystanych na remont zasobów mieszkaniowych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2009 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wkładów wniesionych do Spółdzielni i wykorzystanych na remont zasobów mieszkaniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia otrzymała nieodpłatnie od zakładu pracy mieszkania zakładowe. W latach 1998-2001 zgodnie z obowiązującym prawem Spółdzielnia dokonywała przekształceń lokatorskich praw do lokali na prawa własnościowe. Zgodnie z obowiązującym prawem i statutem, przy przekształceniu mieszkańcy wpłacali do Spółdzielni wkład budowlany (ustalony Uchwałą Rady Nadzorczej Spółdzielni) obliczany jako iloczyn ceny m 2 i ilości m 2 lokalu, pomniejszony o wpłacony wkład mieszkaniowy (nominalny) oraz bonifikaty zależne od stażu pracy w zakładzie pracy. Dodatkowo kwota ta była pomniejszona o 50% w przypadku wpłaty jednorazowej. Środki te zostały zaksięgowane jako wkłady budowlane i do tej pory nie zostały wydatkowane przez Spółdzielnię.

W 2008 r. Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni podjęło uchwałę o przeniesieniu 30% tych środków z funduszu wkładów budowlanych na fundusz remontowy i przeznaczeniu ich na prace remontowe substancji mieszkaniowej w zasobach spółdzielczych (z uwzględnieniem termomodernizacji). Oznacza to, iż członkowie Spółdzielni, w tym osoby, które dokonały w latach 1998-2001 wpłat na poczet wkładów budowlanych wyrazili zgodę na wykorzystanie tych środków na wskazany cel.

Spółdzielnia zamierza obecnie wykorzystać te środki na remonty budynków, przy czym kierując się zasadą z art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zamierza wydatkować środki wpłacone przez lokatorów z danej nieruchomości na daną nieruchomość.

W budynkach, objętych planami remontowymi gdzie mają zostać wykorzystane ww. środki zamieszkują:

* członkowie Spółdzielni, którzy w związku z przekształceniem lokatorskiego prawa do lokalu na prawo własnościowe wnieśli wkład budowlany,

* członkowie Spółdzielni, którzy posiadają lokatorskie prawo do lokalu i nie wnieśli wkładu budowlanego,

* członkowie Spółdzielni, którzy zostali właścicielami lokali w związku z przekształceniem lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności bez konieczności uzupełnienia wkładu budowlanego,

* osoby nie będące członkami Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,

* osoby nie będące członkami Spółdzielni, którym przysługuje prawo odrębnej własności.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prowadzenie remontu ze środków uzyskanych w ten sposób (nie z odpisów, które stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 5 ust. 3 Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych) będzie podlegało zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, biorąc pod uwagę, że najwyższy organ Spółdzielni - Walne Zgromadzenie podjął Uchwałę o takim właśnie przeznaczeniu tych środków finansowych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółdzielni art. 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo Spółdzielcze stanowi podstawę do zaliczenia tych działań do gospodarki zasobami mieszkaniowymi (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o p.d.o.p.) a tym samym zaliczenia jej do działalności zwolnionej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") przychodami są w szczegól¬ności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek spółdzielni stanowią, w ro¬zumieniu ustawy o p.d.o.p., przychód.

Z kolei myśl art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W przypadku Spółdzielni mieszkaniowej będą to m.in. wszelkie wydatki ponoszone przez spółdzielnię na uregulowanie kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej oraz związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. co do zasady przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o p.d.o.p. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W określeniu "zasoby mieszkaniowe" mieszczą się zarówno lokale mieszkalne, jak i pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego, zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Zasadne jest więc zaliczenie do zasobów mieszkaniowych:

1.

budynków mieszkalnych wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczeń znajdujących się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związanych z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno-remontowych,

3.

urządzeń i uzbrojenia terenów, na których znajdują się ww. budynki, w szczególności: zbiorników-dołów gnilnych, szamb, rurociągów i przewodów sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowli inżynieryjnych (studni itp.), budowli komunikacyjnych (np: drogi osiedlowe, ulice, chodniki), innych budowli i urządzeń związanych z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

4.

gruntów na których posadowione są budynki mieszkalne.

Wymienione wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców oraz mają istotne znaczenie dla sprawnego funkcjonowania Spółdzielni.

Uzasadnione jest również twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość podejmowanych działań mających na celu prawidłowe zarządzanie zasobami mieszkaniowymi. Zatem związane z tymi budynkami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o p.d.o.p., wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będą natomiast dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a także dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do zdarzenia przyszłego ujętego we wniosku stwierdzić należy, że środki pochodzące z wkładów budowlanych są przychodami gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Uzyskane z tego tytułu dochody przeznaczone na fundusz remontowy, jako pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi spełniają warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o p.d.o.p., tym samym dochód z tego tytułu podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych ze względu na jego przeznaczenie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych

A zatem stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie zauważyć należy, że Spółdzielnia zarówno w pytaniu (oznaczonym Nr 2), jak i w stanowisku powołała się na unormowania ustaw:

* z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze oraz

* z dnia 15 grudnia 2000 r. o Spółdzielniach mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

A zatem powołane przez Spółdzielnię ustawy nie są zaliczane do przepisów prawa podatkowego i nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl