IBPBI/2/423-576/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-576/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 25 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z wejściem Spółki na giełdę (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z wejściem Spółki na giełdę.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 sierpnia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-576/11/AP wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano dnia 25 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w związku z wprowadzeniem Spółki na giełdę ponosi wydatki na usługi związane z doradztwem, pomocą prawną, marketingiem, sporządzeniem prospektu, opłaty skarbowe. Wprowadzenie Spółki na giełdę odbywa się bez podwyższenia kapitału zakładowego i bez emisji nowych akcji. Spółka jest podmiotem dominującym Grupy Kapitałowej, która należy do grona największych w Polsce producentów odlewów ze stopów żelaza, przede wszystkim odlewów żeliwnych i staliwnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy stanowią koszt uzyskania przychodów wydatki (tj. usługi związane z doradztwem, pomocą prawną,aa marketingiem, sporządzeniem prospektu, opłaty skarbowe itp.) poniesione przez Spółkę w związku z wejściem na giełdę... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W niniejszym stanie faktycznym wprowadzenie Spółki na giełdę ma niewątpliwie związek z przychodem. Wprowadzenie Spółki na giełdę ma na celu pozyskanie większej ilości zleceniodawców i odbiorców usług (produktów) Spółki i spółek z Grupy. Spółka tworzy grupę kapitałową w której skład wchodzą spółki produkcyjne zajmujące się wytwarzaniem odlewów ze stopów żelaza, przede wszystkim odlewów żeliwnych i staliwnych. Spółki działają zarówno na rynku krajowym jak i zagranicznym, wejście na giełdę Spółki będzie skutkowało podwyższeniem sprzedaży w spółkach z Grupy zarówno tej krajowej jak i zagranicznej poprzez zwiększenie ich rozpoznawalności i wiarygodności. Grupa kapitałowa będzie w stanie się rozwijać i pozyskiwać nowych kontrahentów. Spółki notowane na giełdzie cieszą się bowiem większym zaufaniem wobec banków, inwestorów czy kontrahentów co przenosi się bezpośrednio na wzrost przychodów ze sprzedaży produktów czy świadczenia usług.

Jak wskazano powyżej notowanie Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych pomaga w pozyskiwaniu nowych klientów oraz pozyskaniu finansowania z innych źródeł (np. z kredytów bankowych). Spółki giełdowe postrzegane są bowiem jako spółki o większym zaufaniu i prestiżu. Szczególne znaczenie ma sam efekt marketingowy związany z wprowadzeniem akcji na GPW. Nazwa spółki wraz z aktualnym kursem akcji przekazywana jest codziennie w prasie, pojawia się w mediach elektronicznych o zasięgu międzynarodowym. Ogólna dostępność sporządzonych przez emitentów papierów wartościowych raportów bieżących i okresowych przyśpiesza procedury związane z pozyskiwaniem kredytów i wzrostem wiarygodności spółki. Wszystkie te okoliczności wpłyną na zwiększenie przychodów w Spółce, które podlegają opodatkowaniu. Wobec powyższego, zdaniem Spółki należy uznać, że wydatki poniesione w trakcie przygotowania się Spółki do wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych stanowią koszt uzyskania przychodów, wchodząc w zakres ogólnego kosztu działalności, przyczyniający się do pozyskania przez Spółkę przychodów. Wydatki te rozpatruje się jako wydatki związane z ogółem przychodów Spółki, jako pośrednie koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 - koszty te będą stanowiły koszt uzyskania przychodów i będą rozliczane w dacie ich poniesienia. Zgodnie z art. 15 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów, na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów bądź w celu zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Warto również pamiętać, że przepisy ustawy zawierają ponadto katalog wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.). Zasadniczo więc, każdy wydatek poniesiony we wskazanym celu, który nie został umieszczony we wspomnianym katalogu, uznaje się za koszt podatkowy. Podkreślenia w tym miejscu wymaga, iż wydatki poniesione w związku z wprowadzeniem Spółki na giełdę nie zostały umieszczone w katalogu art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

W świetle powyższego przepisu Spółka twierdzi, iż należy uznać, że wydatki poniesione na usługi związane z wprowadzeniem Spółki na giełdę związane są pośrednio z osiąganymi w przyszłości przez Spółkę przychodami. Wprowadzeniem Spółki na giełdę ma bowiem pozytywny wpływ na funkcjonowanie Spółki i prowadzenie przez nią działalności gospodarczej, a w konsekwencji na zwiększenie osiąganych przez nią przychodów. Tak więc wydatki, do których poniesienia Spółka jest obowiązana w związku z wejściem na giełdę na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, jak również inne wydatki z tym związane, uzasadnione w sposób racjonalny, pozostają w związku pośrednim z przyszłymi przychodami Spółki. Wymienione we wniosku wydatki należy potraktować jako wydatki na utrzymanie źródła przychodów, pozostające w pośrednim związku z przychodami. W związku z tym omawiane wydatki (tj. koszty doradcy prawnego, koszty marketingu, koszty przygotowania prospektu emisyjnego itp.) spełniają przesłanki zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą być zaliczane przez Podatnika do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało m.in. w uchwale NSA z dnia 24 stycznia 2011 r. (sygn. akt II FPS 6/10). W uchwale NSA stwierdził, że nie są kosztami tylko te wydatki, bez których niemożliwe jest podniesienie kapitału, czyli w przypadku wejścia na giełdę opłaty notarialne, dla giełdy, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych i inne. Pozostałe wydatki, np. usługi związane z doradztwem, pomocą prawną, marketingiem, sporządzeniem prospektu itd. są kosztami uzyskania przychodu. W niniejszym stanie faktycznym Spółka podkreśla, iż Podatnik nie będzie podwyższał kapitału zakładowego, zatem w świetle przywołanego wyroku wszystkie wydatki podniesione przez Podatnika w związku z wejściem na giełdę stanowią w Spółce koszt uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Zgodnie z powyższymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów. Ponadto zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, który zawiera art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Należy przy tym zaznaczyć, że koszty podatkowe ponoszone przez podmiot gospodarczy podzielić można na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z konkretnymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego. Aby określić czy dany koszt jest bezpośrednio, czy pośrednio związany z przychodem, należy rozstrzygnąć czy istnieje możliwość powiązania tego wydatku z przychodem osiągniętym w roku podatkowym.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Spółka poniosła wydatki na usługi związane z doradztwem, pomocą prawną, marketingiem, sporządzeniem prospektu emisyjnego, opłaty skarbowe itp. w związku z wprowadzeniem Spółki na giełdę. Jak podkreśla Wnioskodawca, wprowadzenie Spółki na giełdę odbywa się bez podwyższenia kapitału zakładowego oraz bez emisji nowych akcji. Wskazać zatem należy, że przedmiotowe wydatki poniesione przez Spółkę nie prowadzą w sposób bezpośredni do osiągnięcia przez Nią przychodów, lecz ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania. Mając na uwadze powyższe, koszty te zaliczyć należy do kosztów pośrednich, tj. związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

Moment potrącania kosztów podatkowych uznanych za inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, wskazany został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ustawy podatkowej).

Reasumując, wydatki poniesione przez Spółkę w związku z wprowadzeniem na giełdę, stanowią koszty uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl