IBPBI/2/423-555/11/SD - Możliwość zwiększenia wartości początkowej wytwarzanego środka trwałego o koszty promocji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-555/11/SD Możliwość zwiększenia wartości początkowej wytwarzanego środka trwałego o koszty promocji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 16 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy koszty promocji projektu powiększają wartość początkową wytwarzanego środka trwałego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął do BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy koszty promocji projektu powiększają wartość początkową wytwarzanego środka trwałego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 sierpnia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-555/11/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 16 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek Międzygminny działa na podstawie art. 64 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Związek został powołany celem wspólnego wykonywania zadań publicznych w postaci przeprowadzenia gazyfikacji, utylizacji, budowy sieci kanalizacyjnej i innych przedsięwzięć proekologicznych wszystkich miejscowości położonych na terenie Gmin wchodzących w skład Związku.

Zadaniem związku, stosownie do § 7 statutu, jest przygotowanie dokumentacji technicznej oraz:

1.

modernizacja oczyszczalni ścieków oraz budowa nowych oczyszczalni i przepompowni wynikających z programu "...",

2.

budowa sieci wodno-kanalizacyjnej w ramach programu "...",

3.

działania na rzecz rozwoju lokalnego i obszarów wiejskich w ramach programów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy pomocowych,

4.

opracowywanie planów rozwojowych w zakresie ochrony środowiska.

Zgodnie z § 8 Statutu Związku Międzygminnego, źródłami finansowania Związku są:

1.

udziały wnoszone przez uczestników na realizację zadań statutowych Związku w formie pieniężnej lub rzeczowej,

2.

składki uczestników, przeznaczone na bieżącą działalność Związku,

3.

dochody z prowadzonej działalności gospodarczej Związku,

4.

dochody z majątku Związku,

5.

środki przyznane z budżetu Państwa,

6.

darowizny, spadki, zapisy, dotacje,

7.

kredyty i pożyczki,

8.

inne wpływy.

Obecnie zadaniem Związku Międzygminnego jest realizacja Projektu "". Celem projektu jest poprawa zarządzania gospodarką wodno-ściekową i dostosowaniem go do standardów określonych w dyrektywach Unii Europejskiej. Projekt składa się z dwóch etapów powiązanych ze sobą.

Etap pierwszy obejmuje:

* pomoc techniczną;

* inżynier kontraktu dla oczyszczalni ścieków dla oczyszczalni ścieków w C i Z;

* inżynier kontraktu dla oczyszczalni w Ż;

* modernizację i rozbudowę oczyszczalni ścieków w Z;

* modernizację i rozbudowę oczyszczalni ścieków w C;

* modernizację i rozbudowę oczyszczalni ścieków w Ż;

* opracowanie dokumentacji dla modernizacji i rozbudowy oczyszczalni ścieków w Ż;

* dokumentacja projektowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w Gminie Ż;

* dokumentacja projektowa sieci kanalizacji sanitarnej w Gminie R;

* dokumentacja projektowa sieci kanalizacji sanitarnej w Gminie U;

* dokumentacja projektowa sieci kanalizacji sanitarnej w Gminie W;

* dokumentacja projektowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w Gminie J;

* dokumentacja projektowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w Gminie G;

* dokumentacja projektowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w Gminie M.

Etap drugi obejmuje:

* budowę sieci kanalizacji sanitarnej w Gminach G, J, K, L, Ł, M, R, R, U, W i Ż; przepompownie sieciowe i przydomowe wraz z przyłączami;

* budowę sieci wodociągowej w Gminach G, J, L, M, R i Ż;

* budowę instalacji suszenia osadów;

* budowę stacji uzdatniania wody i ujęcia wody w Gminie R;

* nadzór inżyniera kontraktu nad realizacją robót;

* prace badawcze i projektowe dla uszczelnień sieci poza Ż;

* uszczelnienie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Gminie Ż;

* działania informacyjne i promujące na rzecz Projektu.

Związek Międzygminny w dniu 5 lipca 2010 r. zawarł z Konsorcjum umowę na działania informacyjne i promujące na rzecz Projektu "..." współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez Wykonawcę (Konsorcjum) na rzecz Zamawiającego (Związek Międzygminny) usług w zakresie public relations i reklamy w całym okresie Projektu. Do obowiązków Wykonawcy należy podjęcie następujących rodzajów działań:

* opracowanie systemu identyfikacji wizualnej projektu;

* media (prasa, radio, telewizja) - przygotowanie informacji prasowej nt najważniejszych wydarzeń związanych z realizowanym Projektem, zrealizowanie programów telewizyjnych, audycji radiowych w tym spotów radiowych i telewizyjnych;

* przygotowanie i przeprowadzenie konferencji prasowych;

* zorganizowanie szkolenia z zakresu kontaktów z mediami, autoprezentacji i technik komunikacyjnych;

* zorganizowanie Zamawiającemu udziału w Ogólnopolskich Targach Ekologicznych wraz ze stoiskiem;

* uczestnictwo Wykonawcy w imprezie gminnej w tym zorganizowanie stoiska Zamawiającemu; opracowanie i wykonanie materiałów informacyjno-promujących (folderów);

* opracowanie, wykonanie i kolportaż bezpłatnej gazetki informacyjnej;

* unowocześnienie i urozmaicenie istniejących stron www. Zamawiającego;

* przygotowanie oraz wyprodukowanie materiałów..., tj. roll-ups, długopisy, smyczy, kalendarzy, wizytówek itp.;

* zorganizowanie spotkań informacyjnych dla mieszkańców do momentu zakończenia prac w danej gminie;

* wykonanie reportażu podsumowującego realizację Projektu "...";

* przeprowadzenie badania efektywności kampanii promocyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki ponoszone z wyżej wymienionego przedmiotu umowy właściwie powiększają koszty wytworzenia środków trwałych powstających w ramach Projektu "...", oraz czy w związku z tym odpisy amortyzacyjne od wytworzonych w ramach Projektu środków trwałych w części niesfinansowanej ze środków unijnych będą stanowić koszty uzyskania przychodów od momentu przekazania środków trwałych do używania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 16g ust. 4 ustawy o p.d.o.p., za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Katalog wydatków poniesionych w związku z nakładami inwestycyjnymi zawarty w ustawie jest otwarty i można wnioskować, że mieszczą się w nim inne, nie wymienione wprost koszty, które przyczyniają się do wzrostu wartości wytworzonego środka trwałego. Zdaniem Związku Międzygminnego takim kosztem są koszty promocji Projektu, które stanowią jego nieodzowny element. Do opinii publicznej podawane są informacje o przebiegu realizacji Projektu, gdzie podkreślana jest rola Unii Europejskiej współfinansującej inwestycję. Gdyby nie realizowana inwestycja takowe nakłady nie zostałyby poniesione. Wartość nakładów kształtuje się na poziomie 2.950.410,00 zł netto, w tym udział własny 442.561,50 zł (15%).

Z uzupełnienia wniosku z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 16 sierpnia 2011 r.) wynika, że zdaniem Wnioskodawcy odpisy amortyzacyjne od wytworzonego w ramach Projektu "" środków trwałych w części niesfinansowanej ze środków unijnych będą stanowić koszty uzyskania przychodów od momentu przekazania środków trwałych do używania zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a powstaniem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione, jako prowadzące do ich osiągnięcia.

Zatem, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

1.

poniesiony wydatek musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu z działalności gospodarczej, albo poniesiony wydatek musi mieć wpływ na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów,

2.

wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów negatywnych określonych w art. 16 ustawy.

W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie, z kolei, jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

W tym miejscu wskazać należy, iż moment potrącenia wydatków o charakterze pośrednim określony został w art. 15 ust. 4d ustawy o p.d.o.p., zgodnie z którym, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust. 4e ustawy o p.d.o.p., za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o p.d.o.p., kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16. W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 16a ust. 1 ustawy o p.d.o.p., zgodnie z którym Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Jednocześnie w myśl art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.p., za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.

Natomiast art. 16g ust. 4 ustawy o p.d.o.p., stanowi, iż za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Z treści cytowanego powyżej przepisu wynika, iż do wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zalicza się tylko wydatki ściśle związane z ich wytworzeniem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Związek został powołany celem wspólnego wykonywania zadań publicznych w postaci przeprowadzenia gazyfikacji, utylizacji, budowy sieci kanalizacyjnej i innych przedsięwzięć proekologicznych wszystkich miejscowości położonych na terenie Gmin wchodzących w skład Związku.

Związek zawarł z Konsorcjum umowę na działania informacyjne i promujące na rzecz Projektu " - Faza II" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego usług w zakresie public relations i reklamy w całym okresie Projektu.

Wobec powyższego, w opinii tut. Organu, przedmiotowe wydatki jako związane z promocją przedsięwzięcia jako całości nie są bezpośrednio związane z wytwarzaniem środków trwałych, a zatem nie zwiększają wartości inwestycji, tj. nie będą stanowiły elementu wartości początkowej wytwarzanych składników majątku trwałego i nie będą rozliczane w formie odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki te nie stanowią również kosztów bezpośrednio związanych z przychodem, jednak ich poniesienie jest warunkiem jego uzyskania. Zasadnym jest zatem, aby zakwalifikować je do kosztów pośrednich, związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością i ująć je w kosztach uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia zgodnie z cyt. powyżej art. 15 ust. 4d ustawy o p.d.o.p.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż o ile środki finansowe ze środków Unii Europejskiej korzystają ze zwolnienia z opodatkowania to zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż z uwagi na fakt, iż ww. wydatki związane z informacją i promocją projektu podlegają częściowej refundacji, mogą stanowić koszty podatkowe jedynie w części nie objętej dofinansowaniem ze środków unijnych.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl