IBPBI/2/423-538/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-538/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest producentem wyrobów. Spółka z głównymi kontrahentami posiada podpisane kontrakty na produkcję i sprzedaż wyrobów. Na mocy tych kontraktów klienci Spółki dokonują szczegółowych zamówień określonych ilości wyrobów oraz terminów ich dostarczenia. Zamówienia są składane na bieżąco w zależności od potrzeb kontrahenta. Cała więc produkcja oraz sprzedaż Spółki odbywa się na podstawie indywidualizowanych zamówień kontrahentów. Zamówienia kontrahentów określają dokładnie rodzaj wyrobu oraz terminy jego dostarczenia.

Na podstawie takich zamówień Spółka planuje produkcje tak aby dostarczyć do kontrahentów zamawiane wyroby w ściśle określonym przez kontrahentów terminie. Zamówienia kontrahentów przychodzą zazwyczaj z miesięcznym wyprzedzeniem. Na wszystkie zrealizowane do kontrahenta dostawy Spółka wystawia faktury VAT zgodnie z odrębnymi przepisami. W celu zintensyfikowania sprzedaży swoich wyrobów oraz w celu przywiązania kontrahentów do zakupów Spółka podpisuje ze swoimi kontrahentami tzw. porozumienia rabatowe. Na mocy tych porozumień Spółka zamierza udzielać kontrahentowi rabatu za dokonane w określonym czasie zakupy. Rabat będzie udzielany pod warunkiem, iż klient zrealizuje określoną wielkość zakupów w okresie rozliczeniowym. Rabat będzie określany w wysokości procentowej do wielkości zakupów w okresie rozliczeniowym. Okres rozliczeniowy to okres czasu, za który udzielany będzie rabat (zazwyczaj okres 6 miesięcy lub okres roku kalendarzowego).

W przypadku zrealizowania w okresie rozliczeniowym np. w trakcie roku kalendarzowego określonego pułapu zakupów Kontrahent zgodnie z umową nabędzie (w tym momencie) prawo do rabatu. Natomiast Spółka będzie zobowiązana wystawić faktury korygujące tytułem udzielenia rabatu.

O tym czy kontrahent nabędzie prawo do rabatu i w jakiej wysokości Spółka będzie zorientowana już w dniu 31 grudnia danego roku lub nawet wcześniej, gdyż dostawy do kontrahentów realizowane są w z góry ustalonym z kontrahentem terminie (w z góry określonych harmonogramach). W związku z powyższym na dzień kończący okres rozliczeniowy zgodnie z umową kontrahent nabędzie prawo do rabatu a Spółka będzie miała obowiązek wystawić faktury korygujące obniżające cenę. Ze względów technicznych takie przedmiotowe faktury korygujące za zakupy z poprzedniego okresu będą wystawiane zazwyczaj w następnym okresie rozliczeniowym. Jednakże Spółka jest w stanie również wystawić przedmiotowe faktury korygujące na koniec danego okresu rozliczeniowego. Jednakże z przyczyn praktycznych w zdecydowanej większości przypadków będzie wystawiać takie faktury w następnym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym momencie należy skorygować przychód należny wynikający z prawa do rabatów za obrót, o których mowa w zapytaniu.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przychodem jest przychód należny choćby nie został jeszcze faktycznie otrzymany, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Natomiast datą powstania przychodu jest zgodnie z art. 12 ust. 3a tejże ustawy dzień wydania rzeczy nie później niż dzień wystawienia faktury. Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera żadnego specjalnego uregulowania w zakresie dnia wyłączenia z przychodów bonifikat i skont, o których mowa w art. 12 ust. 3.

Wobec powyższego, należy posłużyć się literalną wykładnią wyżej powołanych przepisów, która prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są należne podatnikowi, czyli są wymagalne, niewątpliwe i bezwarunkowe. Dla ustalenia przychodu istotnym zagadnieniem jest określenie daty uzyskania przychodu, z którą ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych łączy moment powstania obowiązku podatkowego. Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu należnego ma dzień dokonania czynności - wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego wykonania usługi lub jej częściowego wykonania. Późniejsze wystawienie faktury VAT korygującej nie powoduje zmiany daty powstania tego przychodu.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, o przedmiotowe bonifikaty oraz skonta przychód należny należy pomniejszyć w momencie, w którym kontrahent będzie nabywać prawo do takiego skonta lub do bonifikaty czyli w okresie, w którym powstanie przychód należny.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym zgodnie z umową obowiązującą obie strony kontrahent nabędzie prawo do ściśle określonego rabatu w chwili zrealizowania w danym okresie rozliczeniowym określonego pułapu zakupów. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, dla potrzeb określenia momentu korekty przychodu należnego nie ma znaczenia moment wystawienia faktury korekty lecz znaczenie ma moment nabycia przez kontrahenta prawa do bonifikaty (rabatu). Podobnie skonstruowany jest również art. 12 ust. 3a ustawy, nie uzależnia on bowiem momentu powstania przychodu od momentu wystawienia faktury lecz wiąże powstanie przychodu z momentem wydania towaru. Moment wystawiania faktur w tym faktur korygujących określają przepisy podatku od towarów i usług. Przepisy podatku od towarów i usług nie mogą określać i nie określają obowiązków w zakresie podatku dochodowego. Dodatkowo to od Spółki zależy, w którym momencie wystawi fakturę korygującą tytułem udokumentowania rabatu dla potrzeb podatku VAT. Faktura korygująca wymagana jest poprzez przepisy vatowskie i jest niezbędna do skorygowania obrotu zadeklarowanego dla potrzeb VAT.

Zdaniem Spółki, moment obniżenia przychodu należnego nie może zależeć od momentu, w którym Spółka wg własnego uznania wystawi fakturę korektę na minus. Moment obniżenia przychodu należnego musi zależeć od tego, w jakiej wysokości zgodnie z umową ten przychód należny w danym okresie występuje. Jeśli zgodnie z umową przychód należny za dany okres będzie mniejszy niż zafakturowany w tym okresie z uwagi na bezsprzecznie przysługujące kontrahentowi bonifikaty (rabaty), do których to kontrahent nabędzie nieodwoływalne prawo w danym okresie rozliczeniowym, to przedmiotowe bonifikaty (rabaty) powinny pomniejszyć przychód należny za okres, w którym wystąpiły pierwotny przychód należny nawet w sytuacji gdy faktury VAT korekty z tytułu przedmiotowych bonifikat (rabatów) Spółka wystawi w następnym okresie rozliczeniowym.

Podobne stanowisko prezentuje również WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 15 września 2010 r. I SA/Gd 565/10. Podobne stanowiska prezentują również organy podatkowe np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji znak: ITPB3/423-412/10/AW lub Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 24 września 2010 r. znak: IBPBI/1/415-698/10/KB. Dodatkowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 28 lipca 2010 r. znak: IBPBI/2/423-710/10/PP nawet w przypadku podpisania w następnym roku podatkowym ugody zmniejszającej cenę nakazuje skorygować pierwotne przychody, a nie jakieś inne przychody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania dotyczącego stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl