IBPBI/2/423-524/11/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-524/11/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 10 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie wykazania w informacji IFT-2R całości przychodów uzyskanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej - jest prawidłowe.

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie wykazania w informacji IFT-2R całości przychodów uzyskanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ma siedzibę na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (polski rezydent podatkowy).

Udziałowcem Wnioskodawcy (posiadającym 100% udziałów) jest spółka utworzona na Kajmanach (dalej: Udziałowiec). Rzeczywista siedziba Udziałowca oraz miejsce faktycznego zarządu znajdują się w Irlandii. Cała działalność gospodarcza Udziałowca jest również prowadzona w Irlandii. W związku z powyższym, Udziałowiec jest irlandzkim rezydentem podatkowym. Rezydencja podatkowa Udziałowca jest potwierdzona przez zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej Irlandii (certyfikat rezydencji).

Wnioskodawca zawarł z Udziałowcem umowę w zakresie zarządzania i pomocy technicznej. Przedmiotem Umowy jest świadczenie przez Udziałowca na rzecz Wnioskodawcy usług zarządzania i pomocy technicznej.

Zakres przedmiotowych usług obejmuje w szczególności następujące kategorie czynności:

1.

usługi marketingowe,

2.

prowadzenie działań logistycznych i zakupowych,

3.

usługi badania i rozwoju,

4.

usługi finansowo-podatkowe,

5.

działania w zakresie jakości i obsługi klientów,

6.

sprawowanie ogólnego kierownictwa (zarządu).

Za świadczone usługi zarządzania i pomocy technicznej Udziałowiec obciąża Wnioskodawcę na podstawie zbiorczych faktur wystawianych okresowo. Na podstawie faktur nie jest możliwe precyzyjne rozbicie kwot na konkretne kategorie usług (wymienione powyżej).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z faktem, że płatność za usługi zarządzania i pomocy technicznej odbywa się na podstawie faktur zbiorczych, Wnioskodawca powinien wykazać w formularzu IFT-2R całość przychodów uzyskanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej w pozycji D.7 (tj. przychody z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, z wyłączeniem świadczeń wymienionych w poz. D.4, D.5 i D.6), zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 i ust. 3d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w formularzu IFT-2R powinien wykazać całość przychodów uzyskanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej na podstawie Umowy w pozycji D.7 (tj. przychody z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, z wyłączeniem świadczeń wymienionych w poz. D.4, D.5 i D.6) zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 i ust. 3d u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, płatnicy dokonujący na rzecz nierezydentów wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, zobowiązani są do m.in. sporządzenia informacji o dokonanych wypłatach na rzecz nierezydenta i o pobranym podatku (w danym roku podatkowym). Na podstawie art. 26 ust. 3a u.p.d.o.p. płatnik zobowiązany jest przesłać przedmiotową informację do właściwego urzędu skarbowego i nierezydenta do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym kończy się rok podatkowy płatnika. Zgodnie z art. 26 ust. 3d u.p.d.o.p., płatnik powinien sporządzić i przesłać powyższą informację również wtedy, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie jest zobowiązany do pobrania podatku.

Informacja o wysokości przychodu uzyskanego przez nierezydenta powinna być ujęta w formularzu IFT-2R, zgodnie z § 1 pkt 13) Rozporządzenia Ministra Finansów. Wzór tego formularza stanowi załącznik nr 13 do Rozporządzenia Ministra Finansów.

W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z wypłatami dokonywanymi na rzecz Udziałowca z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej na podstawie Umowy, będzie zobowiązany do sporządzenia i przesłania formularza IFT-2R do Udziałowca oraz właściwego urzędu skarbowego. Wnioskodawca równocześnie zauważa, że jak wskazał w zdarzeniu przyszłym rozliczenie za usługi świadczone na podstawie Umowy następuje na podstawie zbiorczych faktur wystawianych okresowo. Na ich podstawie nie jest możliwe precyzyjne przyporządkowanie konkretnych części kwot wskazanych na fakturach do poszczególnych kategorii usług. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, całościowy charakter tych usług pozwala na stwierdzenie, że usługi te mieszczą się w katalogu ujętym w art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p.

Zdaniem Wnioskodawcy, kategorie przychodów użyte w formularzu IFT-2R odzwierciedlają terminologię stosowaną w u.p.d.o.p. Stąd, dla potrzeb formularza IFT-2R Wnioskodawca powinien również zakwalifikować całość usług świadczonych przez Udziałowca zgodnie z terminologią stosowaną w u.p.d.o.p. tj. jako usługi o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca uważa, że powinien w formularzu IFT-2R wykazać całość przychodów uzyskanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej na podstawie Umowy w pozycji D.7 (tj. przychody z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, z wyłączeniem świadczeń wymienionych w poz. D.4, D.5 i D.6), zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 i ust. 3d u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od przychodów uzyskiwanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej na rzecz Spółki. W interpretacji indywidualnej z dnia 9 sierpnia 2011 r. znak IBPBI/2/423-523/11/BG Dyrektor Izby Skarbowej, działając w imieniu Ministra Finansów, uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, wskazując m.in., iż całościowy charakter usług wchodzących w skład umowy w zakresie zarządzania i pomocy technicznej mieści się w kategorii przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p.").

Zgodnie z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p., osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 26 ust. 3 u.p.d.o.p., płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

1.

art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

2.

art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.

Płatnicy są obowiązani przesłać informację, o której mowa w ust. 3 pkt 1, w terminie przekazania kwoty pobranego podatku, a informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b, o czym stanowi art. 26 ust. 3a u.p.d.o.p.

Na podstawie art. 26 ust. 3d u.p.d.o.p. informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku. Przepisy ust. 3b i 3c stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 243, poz. 1761) określony został wzór informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (IFT-2/IFT-2R), stanowiący załącznik nr 13 do tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma siedzibę na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (polski rezydent podatkowy). Udziałowcem Wnioskodawcy jest irlandzki rezydent podatkowy. Wnioskodawca zawarł z Udziałowcem umowę w zakresie zarządzania i pomocy technicznej. Przedmiotem Umowy jest świadczenie przez Udziałowca na rzecz Wnioskodawcy usług zarządzania i pomocy technicznej. Zakres przedmiotowych usług obejmuje w szczególności następujące kategorie czynności tj. usługi marketingowe, prowadzenie działań logistycznych i zakupowych, usługi badania i rozwoju, usługi finansowo-podatkowe, działania w zakresie jakości i obsługi klientów, sprawowanie ogólnego kierownictwa (zarządu). Udziałowiec obciąża Wnioskodawcę za świadczone usługi zarządzania i pomocy technicznej na podstawie zbiorczych faktur wystawianych okresowo. Na podstawie faktur nie jest możliwe precyzyjne rozbicie kwot na konkretne kategorie usług wymienione powyżej.

Na podstawie powyższych regulacji stwierdzić należy, iż płatnik ma obowiązek wypełnienia powyższej informacji podatkowej IFT-2R i przesłania jej do podatnika oraz właściwego urzędu skarbowego wówczas, gdy dokonał wypłaty należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p. Nie ma tu znaczenia, czy płatnik pobrał zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości określonej w tych przepisach, czy też nie pobrał go wcale bądź też pobrał go w wysokości niższej z uwagi na postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wnioskodawca powinien wykazać w formularzu IFT-2R całość przychodów uzyskanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej w pozycji D.7 (przychody z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, z wyłączeniem świadczeń wymienionych w poz. D.4, D.5 i D.6), zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 i ust. 3d u.p.d.o.p.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie zauważyć należy, iż Wnioskodawca błędnie wskazał termin do złożenia informacji IFT-2R, jednakże z uwagi na zadane pytanie dotyczące konieczności wykazania w tej przedmiotowej informacji należności wypłacanych nierezydentowi z tytułu świadczonych przez niego usług zarządzania i pomocy technicznej oraz z uwagi na fakt, iż termin do złożenia formularza IFT-2R wynika wprost z przepisu art. 26 ust. 3a u.p.d.o.p., odstąpiono od oceny nieprawidłowości stanowiska w tym zakresie.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl