IBPBI/2/423-480/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-480/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku:

* wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy - jest prawidłowe,

* składania comiesięcznej deklaracji CIT-2 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku:

* wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy,

* składania comiesięcznej deklaracji CIT-2.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ośrodek od dnia 1 stycznia 2009 r. funkcjonuje jako samorządowa instytucja kultury (posiada osobowość prawną - wpis do rejestru organizatora). Zgodnie z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów, którymi mogą być w szczególności: dotacje z budżetu gminy, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz wpływy z prowadzonej działalności. Zadania statutowe dotyczą świadczenia usług w zakresie kultury, sporu i rekreacji. Ośrodek prowadzi również w ramach działalności statutowej działalność gospodarczą w zakresie noclegów (baza noclegowa), czynszów dzierżawnych, wynajmu pomieszczeń, usług wstępu na halę sportową, udostępniania powierzchni pod reklamę. Uzyskane w ten sposób środki finansowe z działalności kulturalnej oraz gospodarczej nie pokrywają pełnej kwoty niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania instytucji. Ośrodek nie działa w celu osiągnięcia zysku, a całość przychodów przeznacza na pokrycie kosztów swojej działalności statutowej w zakresie kultury sportu i rekreacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku wystąpienia przez Ośrodek do właściwego miejscowo Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku składania deklaracji CIT-2 i złożenia oświadczenia, że uzyskiwane dochody przeznacza zgodnie ze statutem na działalność kulturalną, sportową i rekreacyjną, stanowiące działalność podstawową instytucji kultury -Ośrodek powinien być zwolniony z obowiązku wynikającego z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym korzystać w pełni ze zwolnienia przedmiotowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodek jako osoba prawna zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jest zatem obowiązany do składania deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) CIT-2 i wpłacania zaliczek (art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), chyba że jako podatnik realizujący cele statutowe preferowane w ustawie (m.in. działalność oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu - art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy) złoży właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego pisemne oświadczenie, że nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 (polegającej m.in. na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu pow. 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych) oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl z art. 25 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Stosownie do przepisów art. 25 ust. 5 ww. ustawy podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że:

1.

zaprzestał działalności albo

2.

jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy

- jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako osoba prawna zgodnie z postanowieniami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jest zatem obowiązany w myśl art. 25 ust. 1 ww. ustawy do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, chyba że realizuje cele statutowe preferowane w ustawie (w przedmiotowej sprawie - art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy) i złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie, że nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca na podstawie złożonego oświadczenia może być zwolniony z obowiązku wynikającego z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem zachowania stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części, tj. dotyczącej możliwości zwolnienia z obowiązku wpłacania comiesięcznej zaliczki na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego, jest prawidłowe.

Wskazać jednak należy, iż zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), od 1 stycznia 2007 r. podatnicy nie składają comiesięcznej deklaracji CIT-2. Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej możliwości zwolnienia z obowiązku składania comiesięcznych deklaracji należy uznać za nieprawidłowe.

Podatnik zobowiązany jest natomiast złożyć zeznanie roczne o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym CIT-8 - do końca trzeciego miesiąca roku następnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl