IBPBI/2/423-465/09/MO - Zasady skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji, przysługujące spółce prowadzącej działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-465/09/MO Zasady skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji, przysługujące spółce prowadzącej działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 3 lutego 2009 r.) uzupełnionym w dniu 30 marca 2009 r. oraz w dniu 14 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie interpretacji przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (pytania oznaczone we wniosku Nr 4 i 5) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie interpretacji przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 27 marca 2009 r. oraz 6 kwietnia 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 30 marca 2009 r. oraz 14 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 12 sierpnia 2003 r. Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE. Jako jeden z warunków prowadzenia działalności gospodarczej ustalono poniesienie wydatków inwestycyjnych o łącznej wartości 6.954 tys. zł. w terminie do 31 grudnia 2006 r. Zezwolenia udzielono do dnia 8 sierpnia 2016 r. W związku z uzyskanym zezwoleniem został zakupiony grunt, który w miesiącu sierpniu 2003 r. został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Jednocześnie Wnioskodawca przystąpił do realizacji inwestycji budowy hali produkcyjnej wraz z zapleczem biurowo-socjalnym. Pozwolenia na użytkowanie obiektu zostały uzyskane odpowiednio 19 marca 2004 r. - część produkcyjna, 6 maja 2004 r. - część biurowa. Do ewidencji środków trwałych hala wraz z zapleczem biurowo-socjalnym została wprowadzona w maju 2004 r. Aktualnie wysokość wydatków inwestycyjnych wynosi 12.874 tys. złotych, przy czym Wnioskodawca wykorzystał prawo do ulg i zwolnień z tytułu podatków i opłat w łącznej kwocie ok. 1.614 tys. zł. Aktualnie Wnioskodawca rozważa podział spółki poprzez wydzielenie nowej spółki (w II półroczu 2009 r.), która zajmowałaby się zarządzaniem nieruchomością oraz wynajmowaniem pomieszczeń biurowych oraz hali produkcyjnej, którą Wnioskodawca ma zamiar wybudować na wolnej od zabudowy części gruntu. Działalność produkcyjna i handlowa nadal prowadzona byłaby przez Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu Wniosku (data wpływu do tut. BKIP 14 kwietnia 2009 r. wyjaśniono, że godnie z założeniami do nowoutworzonej Spółki wniesiona zostałaby cała nieruchomość (grunt wraz budynkiem) o wartości księgowej 4.6 miliona złotych, których wartość została zaliczona przez Wnioskodawcę do wydatków kwalifikowanych. Natomiast u Wnioskodawcy pozostałyby maszyny i urządzenia, których nabycie zostało zaliczone do wydatków kwalifikowanych o wartości 8.2 miliona złotych.

Zgodnie z założeniami do Spółki nowoutworzonej w ramach podziału przeniesiona zostanie nieruchomość (grunt i budynek) wraz z wszelkimi prawami i obowiązkami z tym związanymi, w szczególności nowoutworzona Spółka wejdzie po stronie wynajmującego do umów najmu. Podstawowym założeniem podziału Spółki jest, bowiem wyodrębnienie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie pomieszczeń oraz zarządzaniu nieruchomością od działalności produkcyjnej prowadzonej przez Spółkę. W tym stanie rzeczy zdaniem wnioskodawcy majątek zarówno w spółce nowoutworzonej jak i dzielonej będzie stanowić zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W świetle załącznika Nr 1 do rozporządzenia Nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw Spółka jest średnim przedsiębiorcą.

Spółka obecnie zatrudnia 44 osoby a roczny obrót ze sprzedaży i operacji finansowych nie przekroczyły 10.000 euro. Jednakże Spółka jest powiązana w rozumieniu ww. przepisów z inną spółką, w której zatrudnionych jest obecnie 21 pracowników. Łącznie spółki spełniają kryteria średniego przedsiębiorcy.

Nieruchomość (grunt wraz z budynkiem) o wartości księgowej 4.6 miliona złotych, której wartość została zaliczona przez Wnioskodawcę do wydatków kwalifikowanych była ulepszana, a jej wartość aktualizowana była w sposób opisany poniżej.

Grunt został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w sierpniu 2003 r. w kwocie 874.245,20 zł. Budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych Spółki dnia 12 maja 2004 r. w wartości zakupu 2.330.204,12 zł a później następowały podwyższenia wartości:

*

podwyższenie wartości 31 maja 2004 r. o 289.656,94 zł;

*

podwyższenie wartości 30 czerwca 2004 r. o 234.207,27 zł;

*

podwyższenie wartości 31 lipca 2004 r. o 34.878,83 zł;

*

podwyższenie wartości 31 lipca 2004 r. o 122,95 zł;

*

podwyższenie wartości 31 sierpnia 2004 r. o 33.805,56 zł;

*

podwyższenie wartości 30 września 2004 r. o 2.546,05 zł;

*

podwyższenie wartości 29 października 2004 r. o 59.876,35 zł;

*

podwyższenie wartości 31 grudnia 2004 r. o 4.918,04 zł;

*

podwyższenie wartości 31 marca 2005 r. o 6.000,00 zł;

*

podwyższenie wartości 31 grudnia 2007 r. o 769.370,00 zł;

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy okres 5 lat, po których Wnioskodawca może dokonać zbycia środków trwałych, które były zaliczone do kosztów kwalifikowanych, bez utraty prawa do zwolnień podatkowych upływa po 5 latach od daty wprowadzenia środka trwałego do ewidencji, czy też po pięciu pełnych latach liczonych od końca roku podatkowego, w którym były wprowadzone do ewidencji środków trwałych, itp. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)...

2.

Czy okres 5 lat, po których można zbyć środki trwałe bez utraty prawa do zwolnienia z podatku winien być liczony osobno dla gruntu i osobno dla budynku (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Z literalnej wykładni § 3 ust 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 397) wynika, iż okres 5 lat upływa 5 lat o daty wprowadzenia środka trwałego do ewidencji.

Ad. 2

W przypadku jeżeli budynek został wprowadzony do ewidencji później niż grunt, na którym budynek (hala) został wzniesiony to okresy pięcioletnie winny być liczone odrębnie dla gruntu, a odrębnie dla budynku każdorazowo od daty wprowadzenia do ewidencji środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Z dniem 30 grudnia 2008 r. weszły w życie:

*

rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1550) oraz

*

rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548).

W myśl § 8 ww. rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w dniu 12 sierpnia 2003 r.

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485), które weszło w życie z dniem 23 listopada 2006 r. uchyliło wcześniejsze rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251). Rozporządzenie z 2 listopada 2006 r. podobnie jak wcześniejsze rozporządzenie z 14 września 2004 r. nie wprowadziło przepisów przejściowych dotyczących podmiotów działających na podstawie zezwoleń wydanych przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia ograniczając się jedynie do stwierdzenia zawartego w § 10, że Zwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wydane przed dniem wejścia zachowują ważność.

W związku z powyższym zasady korzystania ze zwolnień wcześniej udzielonych zostały określone w ww. rozporządzeniu z dnia 2 listopada 2006 r.

Stosownie do postanowień § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 2 listopada 2006 r. zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat,

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Z powyższego wynika, iż po okresie 5 lat (a dla małych i średnich przedsiębiorców 3 lat) Wnioskodawca może dokonać zbycia środków trwałych, które były zaliczone do kosztów kwalifikowanych, bez utraty prawa do zwolnień podatkowych. Skoro początkowy bieg tego terminu rozpoczyna się od dnia wprowadzenia danego środka trwałego do ewidencji to w przypadku gdy budynek został wprowadzony do ewidencji później niż grunt, na którym budynek (hala) został wzniesiony to okresy winny być liczone odrębnie dla gruntu, a odrębnie dla budynku bo każdy z tych środków został wprowadzony do tej ewidencji w innym czasie.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl