IBPBI/2/423-458/14/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-458/14/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia dla zleceniobiorców, będących jednocześnie członkami zarządu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia dla zleceniobiorców, będących jednocześnie członkami zarządu.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie handlu hurtowego i detalicznego odzieżą.

Osoby powołane do zarządu ("członkowie zarządu") zatrudnione są na podstawie umowy o pracę na stanowisku członka zarządu. Obowiązki tych osób wynikają z Kodeksu spółek handlowych (ustawa z dnia 15 września 2000 r., tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.), Kodeksu pracy (ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r., tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) oraz statutu Spółki i obejmują w szczególności:

1.

prowadzenie spraw Spółki;

2.

reprezentowanie Spółki wobec osób trzecich oraz przed sądami i organami administracyjnymi;

3.

uczestnictwo w zebraniach Zarządu;

4.

przygotowywanie i uczestnictwo w Zwyczajnych i Nadzwyczajnych Walnych Zgromadzeniach;

5.

przygotowanie sprawozdania z działalności Spółki i sprawozdania finansowego Spółki;

6.

aktualizację danych Spółki we właściwych rejestrach;

7.

udzielanie akcjonariuszom informacji o stanie Spółki, o ile nie narazi to Spółki na szkodę.

Jednocześnie, w ramach ich działalności gospodarczych członkowie zarządu świadczą na rzecz Spółki za wynagrodzeniem usługi opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej, na podstawie zawartej przez członka zarządu ze spółką umowy o świadczenie usług. Zakres tych usług różni się w odniesieniu do poszczególnych członków zarządu. Czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej w żadnym zakresie nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi na podstawie umowy o pracę.

Do zakresu obowiązków Pana X należy w szczególności:

1.

nadzór nad wdrażaniem przygotowanego planu realizacji polityki handlowej, cenowej i promocyjnej i ocena jego realizacji,

2.

nadzór nad prowadzoną dokumentacją,

3.

przygotowywanie procesów logistycznych,

4.

przygotowywanie procedur wewnętrznych przedsiębiorstwa,

5.

nadzór nad procesami finansowo - księgowymi,

6.

nadzór nad rekrutacją i zarządzaniem zasobami ludzkimi,

7.

opracowywanie raportów, opinii, analiz oraz realizacja projektów wykonawczych związanych z działalnością określoną w pkt 1 - 6,

8.

współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie wykonywanych obowiązków i zadań.

Do zakresu obowiązków Pana Y należy w szczególności:

1.

zakup towarów handlowych przeznaczonych do dystrybucji w sieci: pozyskiwanie nowych dostawców oraz nowych towarów do dystrybucji, negocjowanie cen, ilości, terminów i sposobów dostaw, ustalanie cen detalicznych zakupionych towarów,

2.

zarządzanie procesem dystrybucji towarów do sieci sklepów, realizacja działań promocyjnych, przecen, wyprzedaży i innych działań służących realizacji planu sprzedażowego,

3.

zarządzanie poziomem zapasów, tempem rotacji i sprzedażą posezonową,

4.

kierowanie pracą podległego zespołu i doskonalenie kompetencji zawodowych pracowników,

5.

tworzenie strategii marketingowych i ich wdrażanie,

6.

tworzenie i zlecanie kampanii marketingowych oraz nadzór nad ich przebiegiem,

7.

dbanie o poprawne relacje z kluczowymi klientami,

8.

opracowywanie raportów, opinii, analiz oraz realizacja projektów wykonawczych związanych z działalnością określoną w pkt 1 - 7,

9.

współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie wykonywanych obowiązków i zadań.

Do zakresu obowiązków Pana Z należy w szczególności:

1.

opracowanie i wdrażanie planu realizacji polityki handlowej, cenowej i promocyjnej,

2.

tworzenie i wdrażanie planu rozwoju sieci sprzedaży,

3.

zarządzanie procesem dystrybucji towarów do sieci sklepów,

4.

dokonywanie badań rynku w celu wyszukiwania nowych inwestycji i lokalizacji,

5.

pozyskiwanie nowych klientów,

6.

kierowanie pracą podległego zespołu i doskonalenie kompetencji zawodowych pracowników,

7.

tworzenie strategii marketingowych i wdrażanie ich,

8.

dbanie o poprawne relacje z kluczowymi klientami,

9.

opracowywanie raportów, opinii, analiz oraz realizacja projektów wykonawczych związanych z działalnością określoną w pkt 1 - 8,

10.

współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie wykonywanych obowiązków i zadań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki tytułem wynagrodzenia dla zleceniobiorców, będących jednocześnie członkami zarządu, za świadczenie usług na podstawie zawartej umowy w ramach ich działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851, dalej: u.p.d.o.p.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Biorąc pod uwagę tę definicję należy przyjąć, że aby określony wydatek (odpis) mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

a.

wydatek (odpis) musi zostać rzeczywiście poniesiony,

b.

celem jego poniesienia musi (powinno) być osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

c.

wydatek (odpis) nie może znajdować się na liście tzw. kosztów zakazanych tj. stanowiącej katalog wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Ad. a)

Jak zauważono powyżej, żeby wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów musi być rzeczywiście poniesiony. Ustawa nie definiuje pojęcia "poniesienie wydatku", w związku z czym należy się odwołać do definicji słownikowej. Zgodnie z internetowym słownikiem PWN ponieść oznacza: "zostać obarczonym, obciążonym czymś" (http://sjp.pwn.pl). Poniesienie kosztu oznacza obciążenie majątkowe podatnika, które powinno mieć przy tym charakter definitywny. Oznacza to, że wartość poniesionego wydatku nie może być podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wydatek w postaci wynagrodzenia dla członków zarządu z tytułu świadczenia przez nich usług jest rzeczywiście poniesiony. Nie podlega on także zwrotowi.

Ad. b)

Zgodnie z drugą z wymienionych przesłanek wydatek będzie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli celem jego poniesienia jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Wydatek jest wtedy poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, gdy spowodował lub mógł spowodować osiągnięcie (powstanie, zwiększenie) przychodów. Analizując tę przesłankę trzeba zwrócić uwagę na związek jaki zachodzi pomiędzy poniesionym kosztem a osiąganymi przychodami oraz cel osiągnięcia przychodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę mają na celu osiągnięcie przychodów. Członkowie zarządu świadczą usługi opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej. Nie może budzić wątpliwości, że bez skutecznej polityki handlowej spółka nie może wypracowywać zysku. Ma to szczególne znaczenie w branży, w której działa Wnioskodawca - odzieżowej. Działania członków zarządu polegające m.in. na tworzeniu strategii marketingowych, tworzeniu kampanii marketingowych, zarządzaniu procesem dystrybucji towarów, zarządzaniu zasobami ludzkimi, dokonywaniu badań rynku, czy pozyskiwaniu nowych klientów przyczyniają się w dużym stopniu do powstawania przychodu.

Ad. c)

Lista kosztów "zakazanych" zawarta jest w art. 16 u.p.d.o.p (winno być w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.). Przepis ten zawiera zamknięty katalog wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli zostały poniesione definitywnie i w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Na liście tej nie można znaleźć wydatków na wynagrodzenia dla zleceniobiorców z tytułu umów o świadczenie usług.

Z powyższego wyraźnie wynika, że spełnione są wszystkie przesłanki zaliczenia analizowanych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo zaliczyć wydatki tytułem wynagrodzenia dla zleceniobiorców, będących jednocześnie członkami zarządu, za usługi świadczone w ramach ich działalności gospodarczej, do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że mając na uwadze fakt, że umowy o których mowa we wniosku zawarte są pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustaw o podatkach dochodowych cel ich zawierania jak i ich rzeczywisty charakter może zostać zweryfikowany przez uprawnione organy w toku postępowania kontrolnego lub podatkowego. Kwestia ta nie może być jednak przedmiotem interpretacji indywidualnej, w której organ interpretacyjny opiera się na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazanego przez wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl