IBPBI/2/423-450/12/PP - Określenie skutków podatkowych objęcia udziałów w spółce, która powstanie z przekształcenia sp. z o.o.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-450/12/PP Określenie skutków podatkowych objęcia udziałów w spółce, która powstanie z przekształcenia sp. z o.o.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 17 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych objęcia udziałów w spółce, która powstanie z przekształcenia SP ZOZ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych objęcia udziałów w spółce, która powstanie z przekształcenia SP ZOZ. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 lipca 2012 r. znak: IBPBI/2/423-450/12/PP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 17 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, Powiat (Wnioskodawca) przejął wobec Szpitala uprawnienia organu założycielskiego.

Szpital Powiatowy jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej (dalej: "SP ZOZ") w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (dalej: "UDL"). SP ZOZ prowadzi jako spółka użyteczności publicznej działalność leczniczą, która polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu UDL.

Właścicielem gruntu, budynków oraz budowli aktualnie użytkowanych przez SP ZOZ jest Powiat. Przedmiotowe nieruchomości (grunt, budynki i budowle), na podstawie stosownej umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego, Powiat przekazał do nieodpłatnego użytkowania Zakładowi Opieki Zdrowotnej Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi (obecnie SP ZOZ). Powiat zarówno przy nabyciu nieruchomości, jak i przy wydatkach z tytułu nakładów inwestycyjnych nie dokonywał odliczeń podatku naliczonego VAT. Nie miał bowiem takiego uprawnienia, gdyż wydatki te nie są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT Powiatu. SP ZOZ posiada osobowość prawną oraz samodzielnie gospodaruje nieruchomościami (gruntowymi i budynkowymi), które zostały mu przekazane w nieodpłatne użytkowanie przez Powiat.

Aktualnie Powiat rozważa przekształcenie SP ZOZ w spółkę kapitałową prawa handlowego, tj. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną (dalej: Spółka) w trybie przepisów UDL. Zarówno SP ZOZ, jak i Spółka powstała w wyniku przekształcenia to osoby prawne. Przekształcenie SP ZOZ w Spółkę będzie jedynie zmianą formy organizacyjno-prawnej, a nie utworzeniem nowego podmiotu. Przekształcenie SP ZOZ w Spółkę nastąpi z chwilą wpisu Spółki do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Z dniem wpisu Spółki do rejestru przedsiębiorców z urzędu następuje wykreślenie SP ZOZ. Udziały (akcje) w Spółce powstałej w wyniku przekształcenia zostaną objęte przez Powiat (Powiat będzie jej jedynym udziałowcem). Z uwagi na charakter prowadzonej przez SP ZOZ działalności Spółka będzie spółką użyteczności publicznej. Aktualnie właścicielem nieruchomości z których korzysta SP ZOZ jest Powiat. SP ZOZ jest jedynie użytkownikiem nieruchomości. Użytkowanie ma charakter nieodpłatny, a podstawą prawną do korzystania z nieruchomości są przepisy UDL, a nie postanowienia umowy cywilnoprawnej.

Powiat rozważa wyposażenie Spółki, która będzie następcą prawnym SP ZOZ w prawo do nieodpłatnego użytkowania nieruchomości. Zgodnie z art. 80 ust. 4 UDL, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka kapitałowa z dniem przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Przekształcanie SP ZOZ w Spółkę powoduje również sukcesję generalną (przejęcie) wszystkich praw i obowiązków podatkowych SP ZOZ przez Spółkę (art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej).

Z powyższej regulacji wynika, że z chwilą przekształcenia SP ZOZ, Spółka staje się z mocy prawa stroną wszystkich stosunków prawnych, których podmiotem był wcześniej SP ZOZ, bez względu na charakter prawny tych stosunków. Oznacza to m.in., że z chwilą przekształcenia, Spółka z mocy prawa staje się użytkownikiem nieruchomości, a użytkowanie to ma charakter nieodpłatny. Wszystkie użytkowane przez Spółkę nieruchomości nadal będą własnością Powiatu.

W uzupełnieniu wniosku, zawartego w piśmie z dnia 13 lipca 2012 r. wyjaśniono, że Powiat nic nie będzie wnosił do spółki tytułem aportu. Udziały (akcje) w spółce powstałej w wyniku przekształcenia zostaną objęte przez Powiat (Powiat będzie jej jedynym udziałowcem). Wynika to jedynie z natury przekształcenia. Powiat jest organem, który sprawuje wobec SP ZOZ uprawnienia organu założycielskiego. W wyniku przekształcenia SP ZOZ w spółkę, Powiat jako organ założycielski obejmie 100% udziałów (akcji) w spółce. Powiat nie wniesie do spółki żadnego aportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy objęcie przez Powiat udziałów w spółce, która powstanie z przekształcenia SP ZOZ, będzie skutkować powstaniem przychodu, który podlega opodatkowaniu podatkiem CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, objęcie przez Powiat udziałów w spółce, która powstanie z przekształcenia SP ZOZ, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego.

Objęcie udziałów w spółce kapitałowej (spółce z ograniczoną odpowiedzialnością i spółce akcyjnej), co do zasady, powoduje powstanie przychodu podatkowego po stronie podmiotu obejmującego udziały (akcje), który podlega opodatkowaniu podatkiem CIT (art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT).

Jednakże na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 Ustawy CIT Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, został podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 i 11 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.), źródłami dochodów własnych powiatu są m.in.:

* dochody z majątku,

* inne dochody należne powiatowi na podstawie odrębnych przepisów.

Objęcie udziałów w Spółce należy zakwalifikować do jednego z ww. źródeł własnych Powiatu, dlatego też objęcie udziałów w Spółce przez Powiat, nie będzie po stronie Powiatu skutkowało powstaniem przychodu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio. Z przepisu tego wynika, że przychód w wysokości wartości nominalnej udziałów (akcji) w spółce kapitałowej lub wkładów w spółdzielni powstaje wyłącznie w przypadku, gdy na pokrycie tych udziałów, akcji lub wkładów wniesiono do spółki aport w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Jeżeli przedmiotem aportu było przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa, to wartość nominalna udziałów objętych w zamian za taki wkład niepieniężny nie stanowi przychodu. Przepis ten nie będzie miał jednak zastosowania w przedmiotowej sprawie, albowiem Wnioskodawca nie dokonuje wniesienia aportu. Czynność ta stanowi bowiem immanentną przesłankę zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. Wnioskodawca zaznaczył jednak, że "Powiat nic nie wniesie do Spółki tytułem aportu".

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p., zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z powyższym przepisem, od podatku zwolnione podmiotowo są jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są gminy, powiaty oraz województwa samorządowe. Dochody jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.). Wnioskodawca jest Powiatem, zastosowanie znajdzie zatem art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z którym źródłami dochodów własnych powiatu są dochody z majątku powiatu.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest organem założycielskim szpitala. Powiat planuje przekształcenie szpitala, stanowiącego jego majątek, w spółkę kapitałową prawa handlowego. W wyniku tego przekształcenia Powiat obejmie 100% udziałów (akcji) w nowo utworzonej spółce. Objęcie udziałów w spółce należącej w całości do Wnioskodawcy należy zatem zakwalifikować jak dochód z majątku powiatu. Konsekwencją powyższego będzie uznanie, iż Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl