IBPBI/2/423-448/09/CzP - Zwolnienie z CIT dochodów szkoły przyzakładowej.
Pismo z dnia 23 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-448/09/CzP Zwolnienie z CIT dochodów szkoły przyzakładowej.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 20 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu:
* dotacji z Urzędu Miasta otrzymanych na podstawie ustawy o systemie oświaty
* dotacji z Unii Europejskiej (np. w ramach programu "Uczenie się przez całe życie"),
* jest prawidłowe,
* dzierżawy pomieszczeń Szkoły Przyzakładowej,
* darowizn
* jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania uzyskanych dochodów z tytułu:
* dotacji z Urzędu Miasta otrzymanych na podstawie ustawy o systemie oświaty,
* dotacji z Unii Europejskiej (np. w ramach programu "Uczenie się przez życie"),
* dzierżawy pomieszczeń Szkoły Przyzakładowej,
* darowizn.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 13 lipca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura 20 lipca 2009 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka posiada w swojej strukturze organizacyjnej Zespół Szkół Przyzakładowych utworzony w 1978 r. przez Kuratora Oświaty i Wychowania. Zespół Szkół Przyzakładowych działa w ramach Spółki jako zakład samobilansujący, natomiast w myśl przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256 z 2004 r. poz. 2572) jest szkołą publiczną. Spółka jako organ prowadzący Szkołę ma wpisany w swoim Statucie przedmiot działalności wg PKD: 80 22 A - Szkoły zasadnicze. Działalność Zespołu Szkół Przyzakładowych jest finansowana:
dotacją Urzędu Miasta
dotacjami z funduszy UE (np. w ramach programu "Uczenie się przez całe życie")
wpływami z wydzierżawienia pomieszczeń Szkoły
darowiznami
Spółka prowadząc Szkołę jako zakład samobilansujący dołącza jej przychody oraz poniesione koszty do swoich przychodów i kosztów stanowiących podstawę obliczenia podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Przy obliczaniu podatku dochodowego od osób prawnych, dochody Szkoły wymienione powyżej w punktach 1-4 są traktowane jako zwolnione na mocy art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dochody wymienione w punkcie 1 zwalniane są na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21, a dochody wymienione w punktach 2, 3, 4 na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4).
W konsekwencji koszty funkcjonowania Szkoły nie są uznawane za koszty uzyskania przychodu.
W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, iż:
* dotacja w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" została przyznana na podstawie umowy z dnia 4 marca 2008 r.,
* środki stanowią bezzwrotną pomoc zagraniczną przyznaną na podstawie Decyzji nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającej program działań w zakresie uczenia się przez całe życie opublikowanej w Dzienniku Urzędowym UE L327/45 z 24 listopada 2006 r.,
* środki przekazywane są przez Fundację z siedzibą Warszawie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Spółka prawidłowo kwalifikuje jako dochody zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, dochody tej Szkoły, którymi są:
dotacje z Urzędu Miasta otrzymywane na podstawie ustawy o systemie oświaty,
dotacje z funduszy UE (np. w ramach programu "Uczenie się przez życie"),
wpływy z wydzierżawienia pomieszczeń Szkoły,
darowizny.
Zdaniem Spółki art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi m.in., że zwolnione są z podatku dochodowego dotacje otrzymane na pokrycie kosztów lub jako zwrot wydatków związanych z zakupem środków trwałych. A zatem dotacje otrzymywane z Urzędu Miasta (gminy), przyznawane na podstawie ustawy o systemie oświaty, na pokrycie kosztów funkcjonowania Szkoły należy uznać za zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.
Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi m.in., że zwolnione są z podatku dochodowego dochody podatników, których celem statutowym jest działalność oświatowa, w części przeznaczonej na te cele. A zatem dochody Szkoły w postaci dotacji unijnych, wpływów z dzierżaw, darowizn, przeznaczone na cele statutowe także należy uznać za zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi Zespół Szkół Przyzakładowych, który w myśl przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) jest szkołą publiczną. Ww. Zespół Szkół znajduje się strukturze organizacyjnej Spółki. Działalność ww. Zespołu Szkół jest finansowana m.in. z dotacji otrzymanych z Urzędu Miasta na podstawie ww. ustawy o systemie oświaty. Dotacje te przyznawane są na pokrycie kosztów funkcjonowania szkoły.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej dalej jako "ustawa o p.d.o.p.") wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
Zatem z art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy wynika, iż zwolnienie w nim zawarte dotyczy dwu kategorii podatkowych, a mianowicie:
dotacji itp. otrzymanych na pokrycie kosztów,
dotacji uzyskanych jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółkę dotacje z Urzędu Miasta na pokrycie kosztów funkcjonowania Zespołu Szkół Przyzakładowych korzystają ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie.
A zatem stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.
Z opisu stanu faktycznego wynika ponadto, iż działalność ww. Zespołu Szkół jest finansowana dotacji z funduszy UE (np. w ramach programu "Uczenie się przez całe życie").
Na mocy art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589) dodany został art. 17 ust. 1 pkt 47, który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2007 r., zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r. w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:
środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
środki:
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):
Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;
inne środki.
Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu. Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.
Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw). Środki pomocowe pochodzące z funduszy Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych są więc wydatkami budżetu państwa. Należy również zwrócić uwagę na definicję beneficjenta zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.
W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy. Tym samym dochody otrzymane przez beneficjenta w formie dotacji z budżetu państwa będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie powołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy o p.d.o.p.
Wprawdzie Wnioskodawca stanął na stanowisku, że dotacje z funduszy UE (np. w ramach programu "Uczenie się przez całe życie") winny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o p.d.o.p. Wadliwość ta pozostaje jednak bez wpływu na ocenę stanowiska Wnioskodawcy co do meritum sprawy.
Stwierdzić zatem należy, iż stanowisko Spółki, że dotacje te korzystają ze zwolnienia jest prawidłowe.
Z opisu stanu faktycznego wynika ponadto, iż działalność ww. Zespołu Szkół jest finansowana z:
* wpływów z wydzierżawienia pomieszczeń Szkoły,
* darowizn.
Zdaniem Spółki dochody uzyskane z ww. tytułów korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o p.d.o.p.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o p.d.o.p. wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p., zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o p.d.o.p.
Przepis art. 17 ust. 1c ww. ustawy stanowi, że zwolnienie o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. nie ma zastosowania w:
przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Zespół Szkół Przyzakładowych prowadzi spółka akcyjna, która wprost w art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy o p.d.o.p., została wyłączona z możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.
A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. uzyskanych dochodów z tytułu:
* wpływów z wydzierżawienia pomieszczeń Szkoły,
* darowizn
jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.