IBPBI/2/423-437/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-437/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 16 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 2 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorygowania zeznania o osiągniętym dochodzie (straty) CIT-8 za 2008 rok - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorygowania zeznania o osiągniętym dochodzie (straty) CIT-8 za 2008 rok.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 24 czerwca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura 2 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wykazywała w majątku trwałym hotel robotniczy, w którego posiadanie weszła drogą aportu od jedynego właściciela w 1994 r. Budynek ten został wybudowany w latach 80-tych dla potrzeb hodowli, nasiennictwa i produkcji rolniczej. Stanowił on jeden z elementów gospodarstwa rolnego. Hotel ten przez kolejne lata działalności Spółki wykorzystywany był jako hotel robotniczy dla jej pracowników, pracowników sezonowych, OHP i praktyk szkół o profilu rolniczym i ogrodniczym. W budynku tym była również kuchnia z zapleczem gastronomicznym dla potrzeb tych pracowników i uczniów. Niewielka jego część wykorzystywana była na pomieszczenia biurowe kierownictwa gospodarstwa. W piwnicach znajdowały się pomieszczenia magazynowe. Część pomieszczeń funkcjonowało jako zaplecze socjalne.

W miesiącu listopadzie 2008 r. Spółka sprzedała ww. hotel robotniczy. Z ostrożności procesowej przychody ze sprzedaży przedmiotowego hotelu wykazała w przychodach podlegających opodatkowaniu i uiściła terminowo należny podatek dochodowy.

Równocześnie przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym zwalnia dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego z podatku dochodowego, z wyjątkiem sytuacji gdy sprzedaż następuje przed upływem 5-ciu lat licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyżej opisanej sytuacji oraz wobec treści art. 17 ust. 1 pkt 1, który jako jedyny warunek zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do tych dochodów wymaga aby nieruchomość była częścią składową gospodarstwa rolnego, a sprzedaż następowała po upływie 5-ciu lat liczonych od końca roku w którym nastąpiło nabycie zbywalnej nieruchomości, Spółka postąpiła prawidłowo opodatkowując ww. dochody.

Zdaniem Spółki, w opisanej sytuacji prawidłowym byłoby zastosowanie ww. zwolnienia przedmiotowego i dokonanie korekty CIT-8 za 2008 rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:

1.

podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,

2.

przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

3.

w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż w miesiącu listopadzie 2008 r. Spółka dokonała zbycia, w drodze sprzedaży, budynku wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego, w którego posiadanie weszła w 1994 r.

W świetle powyższego spełnione zostały warunki zastosowania zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka w swym stanowisku wskazała, iż w opisanej sytuacji prawidłowym byłoby zastosowanie ww. zwolnienia przedmiotowego i skorygowania zeznania CIT-8 za 2008 rok.

Zagadnienia związane z korektą zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (straty) CIT-8 regulują przepisy art. 81 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 ww. ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Uprawnienia do złożenia korekt ulegają jedynie zawieszeniu w sytuacjach przewidzianych w art. 81b § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą i przysługują nadal po zakończeniu kontroli podatkowej, postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Reasumując, należy przyjąć, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji.

Jednocześnie należy nadmienić, iż możliwość korekty jest prawem a nie obowiązkiem podatnika.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl