IBPBI/2/423-422/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-422/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy wydatki poniesione przez Spółkę w latach podatkowych 2006 i 2007 na opłaty przyłączeniowe mediów (tj. gazu, wody, elektryczności, kanalizacji) do nowopowstałej fabryki Spółki stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy wydatki poniesione przez Spółkę w latach podatkowych 2006 i 2007 na opłaty przyłączeniowe mediów (tj. gazu, wody, elektryczności, kanalizacji) do nowopowstałej fabryki Spółki stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2001 r. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji na rynku polskim produktów dla zwierząt. W celu poszerzenia działalności Spółki także o produkcję tych towarów, w 2005 r. Spółka rozpoczęła budowę fabryki karmy dla zwierząt. W latach podatkowych 2006 i 2007 Spółka poniosła wydatki na opłaty przyłączeniowe mediów (tj. gazu, wody, elektryczności, kanalizacji) do nowopowstałej fabryki Spółki. Wydatki na opłaty przyłączeniowe Spółka wyłączyła z kosztów uzyskania przychodów. W 2008 r. w fabryce Spółki rozpoczęto produkcję.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Spółkę w latach podatkowych 2006 i 2007 na opłaty przyłączeniowe mediów (tj. gazu, wody, elektryczności, kanalizacji) do nowopowstałej fabryki Spółki stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1)

Zdaniem Spółki, wydatki poniesione przez Spółkę w latach podatkowych 2006 i 2007 na opłaty przyłączeniowe mediów (tj. gazu, wody, elektryczności, kanalizacji) do nowopowstałej fabryki stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów. Wydatki na opłaty przyłączeniowe poniesione w latach podatkowych 2006 i 2007 Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Prawidłowość stanowiska Spółki wynika z następującej szczegółowej analizy powołanych powyżej przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej dalej "ustawa o p.d.o.p.").

W ocenie Spółki o możliwości zaliczenia wydatku poniesionego na opłaty przyłączeniowe mediów do nowopowstałej fabryki Spółki do kosztów uzyskania przychodów przesądza zarówno aktualne jak i poprzednie brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z kolei, zgodnie z brzmieniem powyższego przepisu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. koszty uzyskania przychodów stanowią koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zmiana brzmienia art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. miała jednakże charakter jedynie doprecyzowujący i jak podkreślono w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej art. 15 ust. 1 z dniem 1 stycznia 2007 r. "zmiana ta odpowiada rozumieniu aktualnie istniejącego przepisu, jakie zostało nadane mu przez orzecznictwo sądów administracyjnych". W rezultacie, argumentacja Spółki przedstawiona poniżej odnosi się do kwalifikacji podatkowej wydatków na opłaty przyłączeniowe mediów, niezależnie od tego czy zostały poniesione przez Spółkę w roku 2006 czy w roku 2007.

Zatem, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. podatnik jest uprawniony do uznania określonych wydatków za koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że:

* wykaże związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a prowadzoną działalnością oraz udowodni, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wysokość osiągniętego przychodu; oraz

* wydatek nie został przez ustawodawcę wymieniony w katalogu wyłączeń zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

W opinii Spółki, koszty związane z przyłączeniem mediów do fabryki Spółki, w której Spółka prowadzi produkcję karmy dla zwierząt w oczywisty sposób wykazują związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Budowa fabryki, w której obecnie odbywa się produkcja karmy dla zwierząt miała na celu stworzenie Spółce warunków sprzyjających dalszemu rozwojowi działalności Spółki oraz generowaniu w przyszłości przychodów Spółki nie tylko z dystrybucji produktów dla zwierząt, lecz także ich produkcji.

Z kolei, celem poniesienia wydatku na opłaty przyłączeniowe mediów do budowanej fabryki było umożliwienie rozpoczęcia w niej produkcji, a co za tym idzie osiąganie w przyszłości przychodów ze sprzedaży wyprodukowanej we własnym zakresie karmy dla zwierząt. Oczywistym jest, iż brak uiszczenia opłat przyłączeniowych mediów skutkowałby dla Spółki brakiem odpowiedniego zasilania, oświetlenia, wody czy kanalizacji. Natomiast, w braku odpowiedniego zasilania, oświetlenia, wody czy kanalizacji niemożliwe byłoby prawidłowe korzystanie z fabryki poprzez prowadzenie w niej produkcji, a w konsekwencji niemożliwym byłoby uzyskiwanie z niej jakichkolwiek przychodów.

Następnie, Spółka zauważła, iż wydatki na opłaty przyłączeniowe nie zostały wymienione w zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. katalogu wydatków, które kosztu uzyskania przychodu nie stanowią.

W rezultacie, wydatki na opłaty przyłączeniowe mediów do nowopowstałej fabryki Spółki stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów, gdyż spełnione zostały obie z wyżej wymienionych przesłanek uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, tj.

* Spółka wykazała związek pomiędzy wydatkami na opłaty przyłączeniowe mediów do fabryki Spółki a prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, jak również wykazała, że poniesienie wydatku ma na celu generowanie przychodu; oraz

* wydatek na opłaty przyłączeniowe nie został przez ustawodawcę wymieniony w katalogu wyłączeń zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Z kolei, zgodnie z utrwalonym poglądem sądów administracyjnych i interpretacjami organów podatkowych, związek przyczynowo - skutkowy kosztów uzyskania przychodów z przychodami podatnika może mieć charakter:

* bezpośredni, tj. wydatki, które można powiązać z konkretnym przychodem podatnika oraz

* pośredni, tj. wydatki, których powiązanie z określonym ściśle przychodem nie jest możliwe, jakkolwiek dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa poniesienie ich jest uzasadnione, a czasem nawet niezbędne.

Odnosząc powyższe do wydatków na opłaty przyłączeniowe mediów do nowopowstałej fabryki Spółki należy zauważyć, iż wydatki te nie mogą zostać powiązane bezpośrednio z konkretnym przychodem Spółki. Jednakże ich poniesienie było zarówno uzasadnione, jak i niezbędne dla poszerzenia zakresu działalności gospodarczej Spółki poprzez zapewnienie prawidłowego funkcjonowania fabryki. W rezultacie, związek wydatków na opłaty przyłączeniowe mediów wykazuje związek pośredni z przychodami Spółki.

Stanowisko Spółki odnośnie możliwości zaliczenia wydatków na opłaty przyłączeniowe do kosztów uzyskania przychodów, jak również związek tych kosztów z całokształtem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej potwierdza ugruntowane już stanowisko organów podatkowych.

Zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2002 r. skierowanym do wszystkich izb skarbowych (sygn. PB3-93-MD-8214-10/02) "opłaty za przyłączenie powinny być zaliczane w całej wysokości (...), do kosztów uzyskania przychodów, co wynika z ogólnej reguły art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych."

Identyczne stanowisko wyraził następnie Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu z dnia 27 października 2005 r. (sygn. ZD/406-175/CIT/05).

Stanowisko powyższe potwierdził także Dyrektor Izby Skarbowej, działając w imieniu Ministra Finansów, w indywidualnej interpretacji wydanej w dniu 25 czerwca 2008 r. (sygn. IBPB3/423-523/08/JS (KAN-2879/08), w której przychylił się do stanowiska podatnika, iż koszty przyłączenia do sieci energetycznej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl