IBPBI/2/423-419/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-419/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej ("Strefa") na podstawie Zezwolenia z 2 czerwca 1998 r. ("Zezwolenie"). Jest to działalność gospodarcza obejmująca działalność produkcyjną, handlową i usługową, w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Strefy.

Spółka korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych ("p.d.o.p.") z tytułu kosztów nowej inwestycji, stosownie do zasad wskazanych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 listopada 2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 z późn. zm. zwanego w dalszej części skrótem "Rozporządzenie o SSE"), w brzmieniu obowiązującym na koniec 2006 r. Powyższe wynika z § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z 2 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej zgodnie, z którym do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Stąd w treści niniejszego zapytania Spółka powołuje się na przepisy i numerację Rozporządzenia o SSE w pierwotnym brzmieniu.

Mając na uwadze powyższe, podkreślić należy, że Spółka obowiązana jest do kalkulacji przysługującej jej maksymalnej kwoty zwolnienia podatkowego, tzw. limitu pomocy publicznej jako iloczynu maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą. Stosownie z kolei do § 9 Rozporządzenia o SSE dla prawidłowego ustalenia maksymalnej kwoty zwolnienia podatkowego, koszty inwestycji (tzw. wydatki inwestycyjne) oraz wielkość pomocy publicznej podlegają obowiązkowi dyskontowania na dzień uzyskania Zezwolenia.

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia o SSE zwolnienie od p.d.o.p. z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, w szczególności, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy (i) sprzedaż składnika majątku, z którym były związane wydatki inwestycyjne lub (ii) jego likwidacja lub (iii) przeniesie poza obszar Strefy, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, skutkuje utratą prawa do zwolnienia od p.d.o.p. z tytułu działalności na terenie Strefy w całości, czy też wyłącznie w odniesieniu do kosztów nabycia lub wytworzenia składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne.

Zdaniem Spółki stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami (...). Z kolei stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., przedmiotowe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy. Szczegółowe warunki prowadzenia działalności na terenie Strefy określa natomiast odpowiednie rozporządzenie Rady Ministrów.

Stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia o SSE (...) zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (...).

Biorąc pod uwagę przywołane powyżej przepisy, zdaniem Spółki, jest ona uprawiona do (i) sprzedaży środków trwałych, których koszt nabycia lub wytworzenia został uznany za wydatek kwalifikowany w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia o SSE lub (ii) likwidacji takich środków trwałych lub (iii) przeniesienia ich poza teren Strefy przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do rejestru środków trwałych, bez konsekwencji w postaci utraty prawa do zwolnienia podatkowego w całości. Spółka uznaje bowiem, że przeniesienie własności składnika majątkowego, z którym związane były wydatki inwestycyjne przed upływem 5 lat w każdej z ww. form stanowi jedynie przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego w tej części, w jakiej związane było ono z tym składnikiem majątku.

Prezentowane stanowisko zgodne jest w szczególności z tezą zawartą w Postanowieniu <1> Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 10 września 2007 r., w którym organ uznał, (...) iż w przypadku sprzedaży środka trwałego, który został uznany za koszt inwestycyjny kwalifikujący się do objęcia pomocą, przed upływem 5 lat od momentu wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych, Spółka straci prawo do zwolnienia od podatku dochodowego tylko odnośnie tych wydatków inwestycyjnych kwalifikowanych, które zostały poniesione w związku z nabyciem/wytworzeniem sprzedanego środka trwałego, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki zezwolenia (...).

Podobne stanowisko znacznie wcześniej wyraził Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu, w Postanowieniu <2> z 16 stycznia 2006 r. Organ uznał, iż przeniesienie własności składników majątkowych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, nie skutkuje utratą prawa do zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie Strefy, o ile spełnione zostaną warunki określone w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Dodatkowym potwierdzeniem spójności stanowiska prezentowanego przez Spółkę z jednolitym stanowiskiem organów podatkowych jest także Interpretacja indywidualna <3> Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 września 2008 r. Zdaniem Dyrektora (...) mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż przeniesienie w jakiejkolwiek formie własności składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne - przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - stanowi przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego w tej części, w jakiej związane ono było z tym składnikiem majątku, którego własność została przeniesiona, w okresie następującym po zbyciu składnika majątkowego, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki zezwolenia (...).

Spółka w pełni podziela przywołane stanowiska organów podatkowych. Równocześnie podkreśla, iż odmienna od ww. wykładnia § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia o SSE prowadziłaby do nieracjonalnych wniosków. Przykładowo, podatnik nie mógłby dokonać zbycia składników majątkowych, ich likwidacji lub przeniesienia poza teren Strefy, nawet jeżeli przemawiałyby za tym względy ekonomiczne (np. jeżeli składnik majątkowy stałby się z powodu utraty właściwości nieprzydatny), bezpieczeństwa (np. jeżeli składnik majątkowy stwarzałby zagrożenie), czy też wiedzy i doświadczenia (np. jeżeli składnik majątkowy stałby się na skutek postępu technologicznego bezużyteczny).

Mając na uwadze powyższe Spółka wnioskuje o potwierdzenie, że (i) sprzedaż, (ii) likwidacja, a także (iii) przeniesienie poza teren Strefy składników majątku, z którymi związane były wydatki kwalifikowane w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia o SSE, o ile warunki wskazane w Zezwoleniu Spółki pozostają spełnione, nie prowadzą do utraty prawa do zwolnienia od opodatkowania p.d.o.p. w całości, a jedynie powodować będą konieczność odpowiedniego pomniejszenia dostępnego Spółce limitu zwolnienia podatkowego.

Dodatkowo Spółka wskazała, iż zgodnie z wyrokiem <4> Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 8 maja 2007 r., przepisy Rozporządzenia regulujące szczegółowe kwestie związane z korzystaniem ze zwolnienia z p.d.o.p. (w tym kalkulacji limitu pomocy publicznej) stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Przywołane pisma:

1.

Postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 10 września 2007 r. (sygn. DP/423-0145/07/k.k.)

2.

Postanowienie Naczelnika I Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z 16 stycznia 2006 r. (sygn. PSUS/PB-RI-PDP/423/274/P/14/06/AS

3.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 września 2008 r. (sygn. ILPB3/423-341/08-2/MM)

4.

Wyrok WSA w Rzeszowie z 8 maja 2007 r. (sygn. I SA/Rz 254/07)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Nadmienić należy, iż z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie:

* rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1550) oraz

* rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548).

Jednakże w myśl § 8 ww. rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r., do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl