IBPBI/2/423-414/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-414/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 26 czerwca 2009 r. oraz 6 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku poniesionego na zakup odsprzedawanego (w tym także z zastosowaniem rabatu naturalnego) towaru (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku poniesionego na zakup odsprzedawanego (w tym także z zastosowaniem rabatu naturalnego) towaru.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 16 czerwca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 26 czerwca 2009 r. oraz 6 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka w zakresie przedmiotu swojej działalności gospodarczej prowadzi na terenie Polski sprzedaż porcjowanego nasienia bydła, które zakupuje od kontrahenta zagranicznego za określoną kwotę wynikającą z cennika sprzedawcy.

Dokonując sprzedaży ww. towaru na rzecz kontrahentów - ostatecznych odbiorców w Polsce, celem intensyfikacji działalności handlowej, udziela tzw. rabatów towarowych (naturalnych) polegających na wiązaniu sprzedaży określonej ilości porcji ze sprzedażą dodatkowej określonej ilości porcji tego samego towaru za tzw. symboliczną złotówkę. Warunkiem udzielenia tzw. rabatu towarowego jest zakup przez kontrahenta określonej ilości porcji nasienia za cenę wynikającą z cennika obowiązującego w dacie sprzedaży u podatnika. Do zakupionego w ten sposób nasienia, Spółka dodaje kontrahentowi w ramach rabatu dodatkowe ilości porcji nasienia za 1 zł każda dodatkowa porcja.

Dokumentując przedmiotową sprzedaż wystawia fakturę VAT, na której ujmuje odrębnie porcje nasienia sprzedane za pełną cenę wynikającą z cennika oraz odrębnie porcje towaru sprzedane za 1 zł każda porcja, naliczając podatek VAT od tak wykazanych kwot netto.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy, w opisanym stanie faktycznym, Spółka może wliczyć w koszty uzyskania przychodu pełny wydatek poniesiony na zakup odsprzedawanego (w tym także z zastosowaniem rabatu naturalnego) towaru.

(pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych)

Zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym, a także traktując go jako zdarzenia przyszłe, gdyż zamierza nadal w swojej działalności praktykować udzielanie rabatu towarowego (naturalnego) - jak opisano wyżej, prawidłowo zalicza do kosztów uzyskania przychodu pełną kwotę wydatków (w tym w szczególności zapłaconą cenę zakupu) poniesionych na zakup porcji nasienia od kontrahenta zagranicznego (niezależnie od tego, czy następnie w przyszłości w stosunku do niektórych z tych porcji zastosuje rabat towarowy).

Stosownie bowiem do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1". W szczególności koszt poniesiony na zakup towaru, który następnie Spółka odsprzeda za tzw. symboliczną złotówkę, jako formę rabatu towarowego w powiązaniu ze sprzedażą po obowiązujących u podatnika cenach określonej ilości tego samego towaru, nie jest wymieniony w art. 16 ust. 1 obejmującym wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Ponadto dokonując zakupu porcji nasienia, którą następnie sprzedaje ostatecznym odbiorcom, Spółka nie wie ile i które porcje towaru wykorzysta na potrzeby rabatu towarowego. Analiza wyników prowadzonej przez Spółkę działalności handlowej prowadzi do wniosku, iż stosowany rabat towarowy sprzyja zwiększeniu sprzedaży i tym samym generowaniu wzrostu przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej w dalszej części "u.p.d.o.p.") kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy.

Z powyższego wynika, że określony wydatek, nie wymieniony w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów podatkowych, może stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo - skutkowy, czyli że poniesienie tego wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu.

Norma prawna zawarta w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. ustanawia regułę generalną pozwalającą na dokonanie kwalifikacji ponoszonych przez podatnika wydatków do kosztów uzyskania przychodów przez pryzmat ich celowości i potencjalnego wpływu na sumę osiąganych przychodów podatkowych.

W takim ujęciu kosztami uzyskania przychodów są zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i wydatki pozostające w związku pośrednim (jeżeli podatnik wykaże, że zostały poczynione w celu uzyskania przychodów).

Zatem, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

1.

poniesiony wydatek musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu z działalności gospodarczej, albo

2.

poniesiony wydatek musi mieć wpływ na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów,

3.

wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów negatywnych określonych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Spełnienie przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. w odniesieniu do sprzedaży towarów z rabatem towarowym (naturalnym), stanowi podstawowe kryterium możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Ze stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Spółka uatrakcyjnia sprzedaż udzielając rabatu.

Rabaty stanowią w kontaktach gospodarczych instrumenty zachęcające potencjalnych nabywców do zwiększonych zakupów lub dokonywania szybszych płatności. Korzyści ze stosowania rabatów polegają na tym, że rabaty przyczyniają się do zwiększenia obrotów. Rabat ma zachęcić nabywców do zwiększonych zakupów i /lub dokonywania regularnych płatności.

Pojęcia rabatu towarowego (naturalnego) w obrocie gospodarczym używa się na oznaczenie sytuacji, gdy przy sprzedaży większej ilości towaru, sprzedawca dodaje do zakupionego towaru dodatkowo z reguły bezpłatnie lub za tzw. symboliczną złotówkę określoną ilość tego samego towaru. Rabat wiąże się z konkretną dostawą, ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia ceny dostawy.

Biorąc pod uwagę powyższe celem rabatów jest przede wszystkim przyciągnięcie nowych klientów i utrzymanie dotychczasowych, dzięki czemu ma zostać zwiększona sprzedaż, a co za tym idzie, także przychody Spółki. Koszty nabycia towarów przeznaczonych do tej sprzedaży za symboliczną złotówkę mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako wydatki związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, na podstawie klauzuli generalnej wynikającej z ww. art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Wydatki związane z takim uatrakcyjnieniem sprzedaży pozostają w związku z przychodami i stanowią więc w całości, stosownie do art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., koszty uzyskania przychodów.

W świetle powyższego stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczone we wniosku jako Nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się iż w sprawie będącej przedmiotem pytania 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl