IBPBI/2/423-405/14/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-405/14/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 28 marca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 4 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym 26 czerwca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wniesienie przez Spółkę wkładu niepieniężnego do SKA, w trakcie trwającego roku obrotowego rozpoczętego przed wejściem w życie zmian wprowadzanych ustawą zmieniającą, nie będzie skutkować dla niej powstaniem przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wniesienie przez Spółkę wkładu niepieniężnego do SKA, w trakcie trwającego roku obrotowego rozpoczętego przed wejściem w życie zmian wprowadzanych ustawą zmieniającą, nie będzie skutkować dla niej powstaniem przychodu. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 16 czerwca 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-405/14/AP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 26 czerwca 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym - kapitałową spółką prawa handlowego (sp. z o.o.). Spółka jest akcjonariuszem polskiej spółki komandytowo-akcyjnej. Trwający obecnie rok obrotowy SKA rozpoczął się w 2013 r. (przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1387, dalej: "ustawa zmieniająca") i będzie trwał nadal w 2014 r. W przyszłości Spółka planuje wnieść aport w postaci Aktywów do SKA. W zamian za wkład niepieniężny Spółka otrzyma akcje w podwyższonym kapitale zakładowym SKA.

W związku z wyżej przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie konsekwencji, w podatku CIT, wniesienia Aktywów przez Spółkę w drodze wkładu niepieniężnego do SKA. W uzupełnieniu wniosku z 28 marca 2014 r. ujętym w piśmie z 18 czerwca 2014 r. (wpływ do tut. BKIP 26 czerwca 2014 r.), Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego informując, że wspólnikami spółki komandytowo-akcyjnej od momentu jej zawiązania w 2013 r. do chwili obecnej były i są jedynie osoby prawne w postaci spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Spółkę wkładu niepieniężnego w postaci Aktywów do SKA, w trakcie trwającego roku obrotowego SKA, rozpoczętego przed wejściem w życie zmian wprowadzanych ustawą zmieniającą, nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla Wnioskodawcy w podatku CIT.

Zdaniem Spółki, wniesienie przez nią wkładu niepieniężnego w postaci Aktywów do SKA, w trakcie trwającego roku obrotowego SKA, rozpoczętego przed wejściem w życie zmian wprowadzanych ustawą zmieniającą, nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla Wnioskodawcy w podatku CIT.

W dotychczasowym stanie prawnym SKA była podmiotem transparentnym podatkowo tj. nie była podatnikiem podatku dochodowego. Powyższy charakter prawny SKA został zmieniony przez ustawę zmieniającą. Zgodnie z art. 11 ustawy zmieniającej, regulacje wprowadzone ustawą zmieniającą wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2014 r., z wyjątkiem art. 4 ust. 2 ustawy zmieniającej, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Biorąc pod uwagę, że ustawa zmieniająca została ogłoszona w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 27 listopada 2013 r., zmiany nią wprowadzone weszły w życie 1 stycznia 2014 r., za wyjątkiem art. 4 ust. 2 ustawy zmieniającej, który wszedł w życie 12 grudnia 2013 r.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy zmieniającej, w przypadku SKA posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku CIT przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, z pewnymi nieistotnymi w tym przypadku zastrzeżeniami, przepisy ustaw zmienianych (w tym ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa CIT"), w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Wyjątek od powyższej zasady ustanowiony został w art. 4 ust. 2 ustawy zmieniającej (wchodzącym w życie 12 grudnia 2013 r.), w którym wskazano, że SKA, która:

a.

powstała po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu (tekst jedn.: po 12 grudnia 2013 r.), gdy jej rok obrotowy nie kończy się w dniu 31 grudnia 2013 r., lub

b.

dokonała zmiany roku obrotowego po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu (po 12 grudnia 2013 r.)

jest obowiązana na dzień 31 grudnia 2013 r. do zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego. Pierwszy rok obrotowy takiej spółki rozpoczyna się z dniem 1 stycznia 2014 r. i trwa do końca przyjętego roku obrotowego.

W konsekwencji powyższych uregulowań należy uznać, że zmiany do ustawy CIT wprowadzane ustawą zmieniającą, w odniesieniu do opodatkowania SKA podatkiem CIT, dotyczą:

a. wszystkich SKA - w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2013 r.,

b. SKA, które powstały lub dokonały zmiany roku obrotowego po dniu 12 grudnia 2013 r. - w takiej sytuacji spółki komandytowo-akcyjne są zobowiązane zamknąć rok obrotowy na 31 grudnia 2013 r. - przepisy ustawy zmieniającej mają zastosowanie w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczynającego się od 1 stycznia 2014 r.

Ze względu na fakt, że w przypadku SKA, do której Spółka zamierza wnieść Aktywa, bieżący rok obrotowy rozpoczął się w trakcie 2013 r., ale przed 12 grudnia 2013 r., w ocenie Wnioskodawcy przepisy ustawy zmieniającej nie będą miały zastosowania w trakcie trwającego roku obrotowego SKA, lecz dopiero począwszy od pierwszego roku obrotowego następującego po bieżącym roku obrotowym. W rezultacie, zagadnienie powstania przychodu po stronie Spółki w podatku CIT, w związku z dokonaniem aportu Aktywów do SKA, należy rozpatrywać w oparciu o przepisy ustawy CIT, bez uwzględniania zmian wprowadzanych ustawą zmieniającą.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy zmieniającej, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. W ocenie Wnioskodawcy, przywołany wyżej przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy zmieniającej, nie znajdzie zastosowania do aportu przez Spółkę Aktywów do SKA, ze względu na fakt, że SKA nie jest ani spółką kapitałową, ani spółdzielnią.

Ponadto, stanowisko Wnioskodawcy potwierdza fakt, że w art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy zmieniającej wskazano wprost, że do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną.

Powyższe regulacje powodują, że do przychodów Spółki nie zaliczy się przychodów z tytułu wniesienia aportem Aktywów do SKA. W rezultacie, wniesienie przez Spółkę do SKA, Aktywów w trakcie trwającego roku obrotowego SKA, rozpoczętego przed wejściem w życie zmian wprowadzanych ustawą zmieniającą, nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla Spółki w podatku CIT. Należy podkreślić bowiem, że przepisy przejściowe odnoszą się nie tyle do samej SKA (która nie była podatnikiem podatku dochodowego do 31 grudnia 2013 r.), ale de facto do regulacji podatkowych w podatkach dochodowych dotyczących jej wspólników, do których normy te mają zastosowanie (w zakresie przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce).

Jednocześnie, powyższe stanowisko Wnioskodawcy jest również uzasadnione literalnym brzmieniem nowych przepisów wprowadzonych ustawą zmieniającą. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT, w brzmieniu nadanym przez ustawę zmieniającą, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Natomiast, zgodnie z art. 4a pkt 21 ustawy CIT, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, ilekroć w ustawie CIT mowa jest o spółce oznacza to spółkę będącą podatnikiem. Mając na uwadze brzmienie wyżej przywołanych przepisów ustawy zmieniającej, SKA nie jest do zakończenia swojego obecnego roku obrotowego podatnikiem podatku dochodowego, dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, nie mieści się ona w definicji "spółki" według przepisów ustawy CIT w brzmieniu zmienionym ustawą zmieniającą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl