IBPBI/2/423-405/12/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-405/12/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 17 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa w spółce komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa w spółce komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zakłada spółkę komandytową. Wnioskodawca będzie komplementariuszem spółki komandytowej. Komandytariuszami spółki komandytowej będą osoby fizyczne (niniejsze osoby fizyczne są powiązane kapitałowo z Wnioskodawcą, tj. są jego wspólnikami). Wnioskodawca wniesie do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci nieruchomości o znacznej wartości. Osoby fizyczne zamierzają wnieść do spółki komandytowej wkład gotówkowy. Pomiędzy wysokością wkładu Wnioskodawcy, a wysokością wkładu osób fizycznych będzie istniała dysproporcja (wartość wkładu osób fizycznych będzie mniejsza od wartości wkładu wniesionego przez Wnioskodawcę). Umowa spółki komandytowej będzie przewidywała określony podział zysków. Udział w zysku danego wspólnika spółki komandytowej nie będzie miał związku z wysokością jego wkładu. Innymi słowy dojdzie do sytuacji, w której osoby fizyczne (komandytariusze) wniosą do spółki komandytowej wkład o wartości mniejszej od wkładu wniesionego przez Wnioskodawcę i mimo to będą mieli prawo do większego udziału w zyskach wykazywanych przez spółkę komandytową niż Wnioskodawca (komplementariusz).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób Wnioskodawca - jako wspólnik spółki komandytowej - powinien rozliczać przychody i koszty uzyskania przychodów. Czy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca powinien określać przychody z tytułu udziału w spółce komandytowej (oraz - odpowiednio - koszty uzyskania przychodów, straty oraz ulgi) proporcjonalnie do udziału w spółce komandytowej, który zostanie wskazany w umowie spółki komandytowej. Innymi słowy, czy Wnioskodawca - będąc komplementariuszem spółki komandytowej - uczestniczy w przychodach i kosztach uzyskania przychodów tej spółki komandytowej proporcjonalnie do wniesionego do spółki komandytowej wkładu, czy też proporcjonalnie do udziału w zyskach spółki komandytowej, przewidzianego w umowie spółki komandytowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien ustalić wysokość przychodów uzyskiwanych w związku z działalnością spółki komandytowej (oraz odpowiednio wysokość kosztów uzyskania przychodów, strat, czy ulg) uwzględniając przysługujący mu udział w zysku, określony w umowie spółki komandytowej. Innymi słowy, zdaniem Wnioskodawcy, osoba prawna, która jest wspólnikiem spółki komandytowej, uczestniczy w jej przychodach i kosztach uzyskania przychodów proporcjonalnie do udziału w zysku spółki komandytowej, który wynika z postanowień umowy spółki komandytowej, a nie proporcjonalnie do wniesionego do spółki wkładu. Należy zauważyć, że spółka komandytowa nie posiada osobowości prawnej i dlatego nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami są wyłącznie wspólnicy spółki komandytowej. Jeśli wspólnik spółki komandytowej jest osobą prawną, przy ustalaniu wysokości przychodów i kosztów ich uzyskania, należy zastosować przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."). Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.p.d.o.p. przychody wspólnika z udziału w spółce nie będącej osobą prawną u każdego wspólnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3. W przypadku braku przeciwnego dowodu, uznaje się że udziały są równe. Ostatnie zdanie art. 5 ust. 1 u.p.d.o.p. nie będzie miało zastosowania w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku, gdyż - jak była o tym mowa - umowa spółki komandytowej określi udział wspólników w zysku spółki komandytowej w sposób zróżnicowany i niemający związku z wysokością wkładów wniesionych do spółki. Rozwiązanie takie dopuszcza ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (art. 123 § 1 k.s.h.). Zgodnie z tym przepisem, komandytariusz uczestniczy w zysku spółki proporcjonalnie do jego wkładu rzeczywiście wniesionego do spółki, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Z kolei, w świetle regulacji art. 51 § 1 w związku z art. 103 Kodeksu spółek handlowych, komplementariusz ma prawo do równego udziału w zyskach i uczestniczy w stratach w tym samym stosunku bez względu na rodzaj i wartość wkładu. Jednakże przepisy dotyczące podziału i wypłaty zysku w spółce komandytowej (tekst jedn.: art. 51 i 52 w związku z art. 103 oraz art. 123 Kodeksu spółek handlowych) mają charakter dyspozytywny. Wspólnicy mogą więc w umowie spółki wprowadzić rozwiązania całkowicie lub częściowo odbiegające od wskazanego wyżej wzorca normatywnego.

Podsumowując Wnioskodawca uważa, że powinien łączyć przychody uzyskane za pośrednictwem spółki komandytowej z pozostałymi przychodami uzyskiwanymi z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej proporcjonalnie do udziału, jaki posiada w zysku spółki komandytowej, przy czym Wnioskodawca powinien uwzględnić udział, który wynika z postanowień umowy spółki komandytowej. Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że przedstawione przez niego stanowisko potwierdzają interpretacje organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji z dnia 1 września 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, Znak ILPB1/415-642/10-4/AO, organ podatkowy zauważył, że:

" (...) wspólnicy spółki komandytowej mogą w umowie spółki wprowadzić rozwiązanie odbiegające od wskazanego wzorca normatywnego, tj. określić prawo w udziale w zysku w dowolnej proporcji bądź też liczbowo w sposób taki gdzie w ciągu roku podatkowego nie sposób ustalić wartości proporcji udziału w zysku poszczególnych wspólników, według której będą rozliczane przychody, koszty uzyskania przychodów i wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów oraz straty z udziału w spółce.";

Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 12 sierpnia 2011 r. Znak IPPB1/415-428/11-5/ES:

" (...) aby określić przychody poszczególnych wspólników z udziału w spółce komandytowej, niebędącej osobą prawną, zgodnie z treścią zacytowanych przepisów, należy określić w pierwszej kolejności udział tych wspólników w tej spółce. Proporcję, o której mowa w powołanym art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustala się w stosunku do przysługującego wspólnikowi udziału w zyskach spółki komandytowej. Zatem dla celów podatkowych, punktem wyjścia dla określenia przychodów z udziałów w spółce będzie treść umowy spółki, z której winny wynikać zasady udziału w zyskach i stratach, jakich stosowanie przyjęli dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej jej wspólnicy."

O prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy świadczą również interpretacje:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 stycznia 2010 r. Znak IPPB1/415-850/09-3/JB;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 grudnia 2009 r. Znak ILPB1/415-1076/09-3/TW.

W związku z powyższym, Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji, w której organ podatkowy uzna jego stanowisko za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl