IBPBI/2/423-350/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-350/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 3 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 23 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy pokryte z dotacji rozwojowej wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów (pytanie 3 dotyczące kosztów) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy pokryte z dotacji rozwojowej wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów (pytanie 3 dotyczące kosztów).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 15 lutego 2010 r. znak: IBPP3/443-916/09/ŁW, IBPBI/2/423-1501/09/AK wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono w dniu 23 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność opodatkowaną. Przychody opodatkowane uzyskuje z tytułu świadczenia usług wynajmu pomieszczeń biurowych i świadczeń z tym związanych (refaktury za media). Spółka realizuje projekt pt.: "Rozwój kadr dla gospodarki opartej na wiedzy" realizowany w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka. Działanie 4.2 "Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym". Powyższy projekt realizowany jest w okresie 01.10.2008-3.05.2010. Na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W realizowanym projekcie zaplanowano przeprowadzenie następujących warsztatów szkoleniowych, każdy obejmujący 15 osobowa grupę i 4 edycje:

1.

Zarządzanie parkami i inkubatorami - 4-dniowe szkolenie w Parku Technologicznym Technopolis, Finlandia, obejmujące m.in. zagadnienia: misja, wizja i cele parku/inkubatora, rozwój innowacyjnego środowiska konkurencyjnych przedsiębiorstw opartych na wiedzy, zasady udostępniania infrastruktury, struktura organizacyjna parku/inkubatora, komercjalizacja wyników badań, przegląd innowacyjnych firm działających w fińskim parku;

2.

Zarządzanie transferem technologii - 3-dniowe szkolenie w ośrodku IRC w Hiszpanii obejmujące m.in. zagadnienia: organizacja sieci usług dla MŚP. Metodologia audytu technologicznego, identyfikacja oferty i zapotrzebowania na technologię. Metody poszukiwania europejskich partnerów, organizacja spotkań brokerskich, zasady przygotowania umowy transferu technologii;

3.

Zarządzanie projektami (potencjalnymi projektami, które uczestnicy będą w przyszłości realizować) - 4-dniowe szkolenie, przeprowadzone przez ekspertów krajowych, obejmujące m.in. zagadnienia: przegląd metod planowania, etapy planowania, powiązania między zadaniami, ścieżka krytyczna, określanie kosztów projektu, filtrowanie i sortowanie danych, kontrola realizacji projektu - praca na MS Project;

4.

Prawo własności intelektualnej - 3-dniowe szkolenie, przeprowadzone przez ekspertów krajowych, obejmujące m.in. zagadnienia: cele i forma ochrony intelektualnej, stan obecny rozwoju IPR w unii, zasady ochrony patentowej i wzorów użytkowych, przegląd modelowych kontraktów;

5.

Skuteczne negocjacje biznesowe w transferze technologii - 3-dniowe szkolenie, przeprowadzone przez ekspertów krajowych, obejmujące m.in. zagadnienia: techniki sprawnego diagnozowania klienta w celu podjęcia z nim odpowiedniego rodzaju kontaktu interpersonalnego, zasady wywierania wpływu na zachowania i decyzje klienta, negocjacje biznesowe z uwzględnieniem IPR.

Zaplanowana forma zajęć to interaktywne formy treningowe, pozwalające podczas zajęć nabyć praktyczne umiejętności z omawianego zakresu tematycznego.

Uzupełnieniem są testy sprawdzające wiedzę oraz predyspozycje do realizacji poszczególnych działań. Uczestnicy na zakończenie otrzymują:

a.

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,

b.

materiały szkoleniowe,

c.

testy do samooceny,

d.

ćwiczenia do samodzielnej pracy.

Uczestnikami szkolenia mogą być osoby fizyczne mające stałe lub czasowe zameldowanie na terenie województw małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego lub pracujące w zakładzie pracy. Znajdującym się w jednym z tych województw i które są pracownikami jednego z niżej wymienionych podmiotów: jednostki badawczo-rozwojowej, uczelni wyższej, parków, inkubatorów technologicznych w zakresie zarządzania parkami, inkubatorami, organizacji i zarządzania transferem technologii, komercjalizacji wyników badań, aspektów własności intelektualnej. Szkolenia odbywać się będą zarówno w kraju jak i ośrodkach zagranicznych.

Celem ogólnym projektu pt. "Rozwój kadr dla gospodarki opartej na wiedzy", realizowanego w obszarze badań i innowacji jest podniesienie konkurencyjności sektora nauki i przedsiębiorstw poprzez realizację poszczególnych celów szczegółowych, tj.:

* wzrost umiejętności i rozwój kwalifikacji pracowników sektora B+R,

* poprawa jakości i efektywności badań,

* zwiększenia otwartości i mobilności środowisk akademickich,

* zwiększenie ich aktywności międzynarodowej,

* wzmocnienie świadomości znaczenia nauki i osiągnięć naukowych dla rozwoju gospodarczego,

* wymiana wiedzy i doświadczeń między sektorem nauki i gospodarki.

Cele innowacyjnego projektu zostaną osiągnięte poprzez realizację warsztatów szkoleniowych dla jednostek badawczo-rozwojowych w tym uczelni wyższych, parków, inkubatorów technologicznych w zakresie zarządzania parkami, inkubatorami, organizacji i zarządzania transferem technologii oraz komercjalizacji wyników badań.

W ramach projektu przewiduje się przeszkolenie 120 osób. Przeprowadzone w ramach projektu koszty szkoleń kwalifikowane netto są w 100% finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kapitał Ludzki w formie dotacji rozwojowej, podatek VAT w projekcie stanowi wydatek niekwalifikowany. Wszystkie szkolenia są dla beneficjentów ostatecznych nieodpłatnie i Spółka w wyniku ich realizacji nie uzyska żadnych przychodów opodatkowanych. Spółka nie uzyska w związku z realizacją projektu przychodów opodatkowanych tzn. nie wystawia faktur VAT sprzedaży za ww. szkolenia, a refundację uzyskuje na podstawie złożonego wniosku o płatność, który jest zestawieniem poniesionych wydatków.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy pokryte z dotacji rozwojowej wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów... (pytanie 3 dotyczące kosztów)

Zdaniem Spółki, wydatki sfinansowane ze środków dotacji rozwojowej nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów. Spółka uważa, że w momencie poniesienia wydatku bez względu na źródło jego finansowania wydatek ten nie stanowi kosztu uzyskania przychodu natomiast uzyskana refundacja wydatku lub otrzymana zaliczka na finansowanie wydatków stanowi przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania.

W świetle obowiązującego do 31 grudnia 2009 r. stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wobec ogólnego charakteru powołanej definicji, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. W szczególności, należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p., w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Wykładnia tego przepisu wymaga ustalenia znaczenia określenia "wydatki bezpośrednio sfinansowane z określonych środków" oraz uwzględnienia charakteru dochodów (przychodów), stanowiących źródło finansowania tych wydatków.

W treści powołanej ustawy, nie zdefiniowano terminu "bezpośrednio sfinansowane". Odnosząc się do znaczenia tych pojęć, funkcjonującego w języku powszechnym, należy jednak wskazać, że "bezpośrednio" oznacza "wprost, bez pośrednictwa", natomiast "sfinansować" to "pokryć koszty, dostarczyć środków pieniężnych na coś" (Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, www.sjp.pwn.pl). Można zatem stwierdzić, że wydatki zostały bezpośrednio sfinansowane z określonych środków, gdy zostały one przeznaczone wprost na pokrycie tych wydatków.

Katalog źródeł finansowania wydatków zawarty w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p. jest dość szeroki. W konsekwencji, zarówno zasady wydatkowania, jak i sposób uzyskiwania środków, wymienionych w tym przepisie są zróżnicowane. W szczególności, podatnik może mieć swobodę w dysponowaniu tymi środkami, bądź też obowiązek przeznaczenia ich na określone cele. Co więcej, otrzymane środki mogą być przeznaczane na pokrycie bieżących kosztów lub stanowić refundację już poniesionych wydatków.

Otrzymane transze dotacji rozwojowej podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p. Zatem wydatki sfinansowane bezpośrednio z tego przychodu podlegają wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych.

Mając powyższe na uwadze, prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż wydatki sfinansowane ze środków dotacji rozwojowej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Zwrócić należy uwagę, iż Spółka ma możliwość, do czasu uzyskania dotacji rozwojowej (tekst jedn. refundacji wydatku lub otrzymania zaliczki na finansowanie wydatków) zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., ww. wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Natomiast w dacie otrzymania dotacji rozwojowej, Spółka winna dokonać stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów i wydatki sfinansowane bezpośrednio z tej dotacji wyłączyć z kosztów jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Wskazać przy tym należy, iż decyzje co do zaliczenia bądź nie określonego wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów (spełniających przesłanki wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., nie objętego katalogiem zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.) podejmuje sam podatnik.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w sprawach będących przedmiotem pozostałych pytań ujętych we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl