IBPBI/2/423-346/11/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-346/11/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 9 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 25 maja 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-346/11/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 9 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Centrum Integracji Społecznej od dnia 1 stycznia 2011 r. jest samorządowym zakładem budżetowym, powstałym po przekształcaniu w wyniku likwidacji gospodarstwa pomocniczego przy Ośrodku Pomocy Społecznej - na podstawie art. 87 i 89 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.

Centrum jest jednostką organizacyjną gminy, działa na podstawie Statutu i w związku z tym realizuje cele jakie są w nim zawarte. Przedmiotem działalności Centrum jest reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2003 r. Nr 122, poz. 1143 z późn. zm.), która jest realizowana w szczególności poprzez: kształcenie umiejętności pozwalające na pełnienie ról społecznych, nabywanie umiejętności zawodowych oraz przywrócenie do zawodu, przekwalifikowanie bądź podniesienie kwalifikacji zawodowych; naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania. W ramach reintegracji Centrum prowadzi działalność wytwórczą, handlową i usługową, o której mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy o zatrudnieniu socjalnym, która nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego.

Dochody z prac przyuczających uczestników do zawodu i wzajemnej współpracy pomniejszają dotację przedmiotową; w przypadku wystąpienie nadwyżki środków obrotowych organ założycielski (Rada Miejska) przeznaczy ją na wydatki majątkowe, które będą przeznaczone na działalność statutową Centrum.

Ponadto Centrum jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej; do numeru REGON przypisane są między innymi następujące informacje:

* szczególna forma prawna: gminne samorządowe jednostki organizacyjne

* własność: samorządowa

* rodzaj przeważającej działalności: pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana

Środki finansowe na działalność są przeznaczone na:

* wypłatę uczestnikom zajęć motywacyjnej premii integracyjnej;

* zakup materiałów, energii, usług niezbędnych do działalności;

* wynagrodzenia pracowników i pochodne od tych wynagrodzeń;

* posiłki, ubrania robocze, bilety miesięczne dla uczestników;

* wydatki na ubezpieczenie mienia

* inne wydatki związane z działalnością.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 6 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

* przedmiotem działalności Centrum jest reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w rozumieniu przepisów ustawy o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 122, poz. 1143 z późn. zm.), która jest realizowana w szczególności poprzez:

* kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiągnięcie pozycji społecznych dostępnych osobom nie podlegającym wykluczeniu społecznemu;

* nabywanie umiejętności zawodowych oraz przywrócenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych;

* naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnych staraniem, zwłaszcza poprzez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą;

* uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

* działalność wytwórcza, handlowa i usługowa, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

* przedmiotem działalności Centrum jest również realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), określonych w art. 14, a także prowadzenie usług kształcenia dorosłych w pozaszkolnych formach edukacji oraz prowadzenie działalności wspomagającej edukację.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż inne wydatki z wiązane z działalnością Centrum to m.in.:

* ekwiwalenty za pranie i odzież roboczą,

* prowizje bankowe,

* badania profilaktyczne uczestników i pracowników,

* abonament miesięczny za ochronę obiektu (monitoring) Centrum.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w takim przypadku Centrum jest zwolnione z podatku CIT-8, gdyż nie osiąga zysków, a jego celem statutowym jest pomoc długotrwale bezrobotnym, bezdomnym, uzależnionym, niepełnosprawnym w powrocie do czynnego życia zawodowego, zaspokajania własnych potrzeb życiowych dzięki swojej pracy (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych).

Czy Centrum może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodu, jeżeli jego całość przeznaczona jest na zwiększenie środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany przez niego dochód w całości powinien zostać zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8, ponieważ jego celem statutowym jest pomoc społeczna ludziom zagrożonym wykluczeniem społecznym, a swoje dochody przeznacza na realizację zadań statutowych, jakim jest reintegracja zawodowa i społeczna tych ludzi.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 6 czerwca 2011 r. Wnioskodawca dodał, iż:

* dochód Centrum (dotacje i wpływy z usług wykonywanych w ramach warsztatów reintegracji zawodowej i społecznej) w całości przeznaczany jest na zakup materiałów i usług oraz na pokrycie kosztów związanych z jego działalnością statutową, czyli na aktywizację zawodową i społeczną uczestników,

* w przypadku wystąpienia nadwyżki środków obrotowych organ założycielski (Rada Miejska) przeznaczy ją na wydatki majątkowe, które będą przeznaczone na działalność statutową Centrum.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Centrum Integracji Społecznej od 1 stycznia 2011 r. jest samorządowym zakładem budżetowym.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (...). Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 tej ustawy).

Zatem jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są co do zasady podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zarówno w przepisach prawa podatkowego, jak i cywilnego brak jest ustawowej definicji jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Art. 33#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi jedynie, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Dla uznania danego podmiotu za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej musi posiadać on wyodrębnioną strukturę organizacyjną, organ uprawniony do reprezentacji na zewnątrz, a także powinien dysponować odrębnym majątkiem i zasobami ludzkimi.

Istnienie i działalność samorządowych zakładów budżetowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Ustawa określa zakres i zasady działania oraz organizację jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Wobec powyższego, samorządowe zakłady budżetowe są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej i stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Należy również dodać, iż samorządowe zakłady budżetowe nie są objęte dyspozycją art. 6 tej ustawy, która wymienia podmioty zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, a więc co do zasady dochody własne podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (...).

Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis art. 17 ust. 1c ww. ustawy stanowi, że zwolnienie o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Na podstawie art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei, ust. 1b powyższego przepisu określa, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym.

Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) wymienioną w tym przepisie,

2.

dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ww. ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest, aby cele przewidziane w statucie Centrum mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

W opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Centrum Integracji Społecznej od dnia 1 stycznia 2011 r. jest samorządowym zakładem budżetowym. Działa na podstawie Statutu i w związku z tym realizuje cele jakie są w nim zawarte. Przedmiotem działalności Centrum jest reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. Nr 122, poz. 1143 z późn. zm.), która jest realizowana w szczególności poprzez: kształcenie umiejętności pozwalające na pełnienie ról społecznych, nabywanie umiejętności zawodowych oraz przywrócenie do zawodu, przekwalifikowanie bądź podniesienie kwalifikacji zawodowych; naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania.

W ramach reintegracji Centrum prowadzi działalność wytwórczą, handlową i usługową, o której mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy o zatrudnieniu socjalnym, która nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego. Przedmiotem działalności Centrum jest również realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), określonych w art. 14, a także prowadzenie usług kształcenia dorosłych w pozaszkolnych formach edukacji oraz prowadzenie działalności wspomagającej edukację.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Niezależnie od powyższego, podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż wskazane cele statutowe objęte są zakresem przedmiotowym wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych, a zatem w sytuacji gdy Wnioskodawca uzyska dochód to będzie on podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy, w części przeznaczonej, a następnie wydatkowanej na realizację celów, o których mowa w tym przepisie.

Stanowisko Wnioskodawcy, iż uzyskany przez niego dochód w całości powinien zostać zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8, ponieważ jego celem statutowym jest pomoc społeczna ludziom zagrożonym wykluczeniem społecznym, a swoje dochody przeznacza na realizację zadań statutowych, jakim jest reintegracja zawodowa i społeczna tych ludzi, należy zatem uznać za prawidłowe.

Ponadto należy wskazać, iż w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 6 czerwca 2011 r. wskazano, iż Centrum uzyskuje również dochody z dotacji. W tym miejscu należy zauważyć, iż o ile otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje pochodzą ze środków budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, może znaleźć zastosowanie zwolnienie z opodatkowania wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Powyższe jednak nie było przedmiotem niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl