IBPBI/2/423-297/14/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-297/14/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 grudnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 grudnia 2013 r.) uzupełnionym 11 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup laptopów, które zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia do korzystania zakładowym organizacjom związkowym (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup laptopów, które zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia do korzystania zakładowym organizacjom związkowym. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 17 marca 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-1749/14/CzP, IBPP1/443-1246/14/LSz, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 11 kwietnia 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Niezależny Samorządny Związek Zawodowy (określany dalej "Związkiem") jest związkiem zawodowym działającym zgodnie z ustawą z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych oraz Statutem i wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego, jako nieprowadzący działalności gospodarczej. Związek jest dobrowolną, samorządną organizacją związkową pracowników ciepłownictwa oraz pracowników działających na rzecz ciepłownictwa. Celem Związku jest obrona praw, godności zawodowej i interesów członków Związku, a w szczególności: obrona interesów zawodowych, materialnych, socjalnych i kulturalnych członków oraz ich rodzin, zabezpieczenie praw pracowniczych w zakresie wykonywanej pracy zawodowej, wynagrodzenia, warunków socjalno-bytowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, harmonizowanie działania pracodawców z interesami pracowników, stwarzanie pracownikom warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i adaptacji społeczno-zawodowej młodych pracowników, udział w kształtowaniu i realizacji zadań społeczno-gospodarczych zakładu, oddziaływanie na kształtowanie etyki zawodowej, poszerzanie wiedzy członków związku, udzielanie pomocy materialnej członkom Związku w miarę możliwości i koniecznej potrzeby. Związek posiada strukturę organizacyjną, którą zgodnie z art. 19 statutu tworzą m.in. zakładowe organizacje związkowe. Zgodnie zaś z art. 19 ust. 2 Statutu, zarówno związek, jak i jego jednostki organizacyjne posiadają osobowość prawną. Organami zakładowych organizacji związkowych są: zarząd oraz zakładowa komisja rewizyjna. Zakładowe organizacje związkowe są jednocześnie jednostkami organizacyjnymi Związku oraz posiadają odrębną od Związku osobowość prawną są odrębnymi podatnikami w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, posiadają swój NIP, samodzielnie, niezależnie od Związku rozliczają się w tym zakresie z organami podatkowymi. Zarząd krajowy jest organem kierującym działalnością Związku w okresie między Krajowymi Zjazdami Delegatów. Zgodnie z art. 38 ust. 1 Statutu, majątek Związku i jego jednostek organizacyjnych służy realizacji i finansowaniu działań statutowych. Zgodnie z art. 37 Statutu, zakładowe organizacje związkowe przekazują na rzecz Związku składki członkowskie, którymi dysponuje Zarząd krajowy. Związek, za część środków uzyskanych z tych składek, chce zakupić laptopy (komputery przenośne) i część przekazać do korzystania w formie umowy użyczenia (bezpłatnie) na rzecz zakładowych organizacji związkowych w celu korzystania z nich przez członków zarządu zakładowej organizacji związkowej lub członków zakładowych komisji rewizyjnych (na potrzeby związane z pełnionymi przez te osoby funkcjami związkowymi, dla realizacji zadań zakładowych organizacji związkowych). Zarówno Związek, jak i jego jednostki organizacyjne, w tym zakładowe organizacje związkowe, nie są podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym wydatki na zakup laptopów, które zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia do korzystania zakładowym organizacjom związkowym, ze środków Związku pochodzących ze składek członkowskich od zakładowych organizacji związkowych, będą stanowiły dla Związku koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki Związku na zakup laptopów, które zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia do korzystania zakładowym organizacjom związkowym, ze środków Związku pochodzących ze składek członkowskich od zakładowych organizacji związkowych, będą stanowiły dla Związku koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Laptopy są konieczne, aby jednostki organizacyjne Związku mogły wykonywać swoje zadania i realizować cele statutowe.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Stosownie do art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych. Związek zawodowy jest niezależny w swojej działalności statutowej od pracodawców, administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz od innych organizacji.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., określana dalej: "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, ale dla prawidłowego funkcjonowania podmiotu poniesienie ich jest uzasadnione i konieczne.

Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Związek posiada strukturę organizacyjną, którą zgodnie z art. 19 statutu tworzą m.in. zakładowe organizacje związkowe. Zgodnie z art. 37 Statutu Związku, zakładowe organizacje związkowe przekazują na rzecz Związku składki członkowskie, którymi dysponuje Zarząd krajowy. Związek, za część środków uzyskanych z tych składek, chce zakupić laptopy (komputery przenośne) i część przekazać do korzystania w formie umowy użyczenia, bezpłatnie, na rzecz zakładowych organizacji związkowych w celu korzystania z nich przez członków zarządu zakładowej organizacji związkowej lub członków zakładowych komisji rewizyjnych, na potrzeby związane z pełnionymi przez te osoby funkcjami związkowymi, dla realizacji zadań zakładowych organizacji związkowych.

Jednocześnie, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zakładowe organizacje związkowe są jednostkami organizacyjnymi Związku oraz posiadają odrębną od Związku osobowość prawną; są odrębnymi podatnikami w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, posiadają swój NIP, samodzielnie, niezależnie od Związku rozliczają się w tym zakresie z organami podatkowymi.

Oznacza to, że zakupione przez Związek laptopy nie będą wykorzystywane przez niego w swej działalności. Mając powyższe na uwadze, w szczególności art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., w ocenie tut. Organu, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z uzyskaniem przez niego przychodu ani z zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła (nie występuje związek przyczynowo-skutkowy), a tym samym nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Powiązanie instytucjonalne Związku z zakładowymi organizacjami związkowymi nie daje podstaw, by uznać wydatki - ponoszone de facto na rzecz innego podatnika, za koszty uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że ww. wydatki nie spełniają przesłanek wskazanych w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., nie mogą zatem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Związku.

Przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 3, 4 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl