IBPBI/2/423-288/14/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-288/14/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 28 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przeznaczenie dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej na realizację celów statutowych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przeznaczenie dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej na realizację celów statutowych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Izba działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych oraz statutu. Izba jest organizacją samorządu gospodarczego, posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Majątek Izby tworzą m.in.:

* wpływy ze składek członkowskich,

* wpływy z darowizn, dotacji, subwencji,

* wpływy z odpłatnych świadczeń Izby,

* dochody z działalności gospodarczej.

Zgodnie ze statutem Izby Gospodarczej dochód z działalności gospodarczej Izby służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków. Zgodnie ze statutem do zadań Izby należy w szczególności:

* reprezentowanie interesów członków Izby przede wszystkim wobec organów państwowych, samorządowych, sądów i innych instytucji oraz ochrona ich interesów,

* organizowanie pomocy członkom Izby w rozwiązywaniu ich problemów organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych,

* budowanie pozytywnego wizerunku członków Izby w otoczeniu rynkowym,

* prowadzenie działań na rzecz integracji członków Izby,

* kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej, dokonywanie ocen wdrażania i funkcjonowania przepisów prawnych dotyczących działalności członków Izby,

* wykonywanie zleconych przez organy państwowe i samorządowe opinii, analiz, opracowań problemowych, sondaży, ekspertyz z zakresu problematyk obejmującej działalność członków,

* kreowanie rozwiązań i warunków sprzedających branży,

* prowadzenie doradztwa z zakresie ekonomiki i zagadnień organizacyjno-prawnych dla członków Izby,

* organizowanie seminariów, konferencji i sympozjów o tematyce branżowej.

Izba realizuje swoje cele statutowe poprzez:

1.

organizowanie seminariów, konferencji i sympozjów o tematyce branżowej,

2.

organizowanie kursów i szkoleń,

3.

badanie rynku i analiz rynkowych,

4.

działalność wydawniczą i informacyjną,

5.

prowadzenie poradnictwa w zakresie ekonomiki i zagadnień organizacyjno-prawnych dla członków Izby,

6.

delegowanie przedstawicieli do organów doradczych administracji państwowej i

7.

innych instytucji, a szczególności wyznaczanie osób powołanych do wydawania opinii i stwierdzania stanu faktycznego,

8.

sporządzanie opinii i informacji dotyczących rynku handlu węglem,

9.

stworzenie Sądu Arbitrażowego obsługującego członków Izby jak i inne zainteresowane podmioty,

10.

kształcenie i dokształcanie swoich członków,

11.

doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz zarządzania.

Izba zgodnie ze Statutem może również prowadzić działalność gospodarcza m.in. w zakresie:

1.

wydawania czasopism,

2.

reklamy, badania rynku i opinii publicznej,

3.

działalności związanej organizacją targów, wystaw i kongresów

4.

pozostałych pozaszkolnych form edukacji,

5.

działalności wspomagającej edukację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Izby, zgodnie z którym dochody (a więc np. przychody ze szkoleń, które Izba świadczy odpłatnie pomniejszone o koszty świadczenia tych usług np. koszty wynajmu lokalu na ww. szkolenia, koszty wynagrodzenia wykładowcy) Izby uzyskane z działalności gospodarczej (odpłatnej) a przeznaczone zgodnie ze statutem na realizację celów statutowych, korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczenie dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej (odpłatnej, dochodowej) na wsparcie realizacji celów statutowych niebędących działalnością gospodarczą (tekst jedn.: działalnością nieposiadającą zarobkowego i odpłatnego charakteru) korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowych od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 710).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p. wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

* przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz, gdy

* środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Artykuł 17 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p. konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód Izby, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tekst jedn.: działalność określoną w statucie Izby).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o izbach gospodarczych oraz statutu. Izba jest organizacją samorządu gospodarczego, posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Majątek Izby tworzą m.in.:

* wpływy ze składek członkowskich,

* wpływy z darowizn, dotacji, subwencji,

* wpływy z odpłatnych świadczeń Izby,

* dochody z działalności gospodarczej.

Izba zgodnie ze Statutem może prowadzić działalność gospodarcza m.in. w zakresie:

* wydawania czasopism,

* reklamy, badania rynku i opinii publicznej,

* działalności związanej organizacją targów, wystaw i kongresów

* pozostałych pozaszkolnych form edukacji,

* działalności wspomagającej edukację.

Zgodnie ze statutem dochód z działalności gospodarczej Izby służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że dochody Izby uzyskane z tytułu prowadzonej we wskazanym we wniosku zakresie działalności gospodarczej (odpłatnej, dochodowej) przeznaczone na wsparcie realizacji celów statutowych niebędących działalnością gospodarczą (tekst jedn.: działalnością nieposiadającą zarobkowego i odpłatnego charakteru) korzystać mogą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl