IBPBI/2/423-274/14/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-274/14/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przekazanie Gminie przez inwestora tunelu spowoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2014 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przekazanie Gminie przez inwestora tunelu spowoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Inwestor inwestycji drogowej, w celu usunięcia kolizji istniejących urządzeń z realizowaną inwestycją wybudował tunel przez który przebiegają rurociągi technologiczne, którymi przepływa woda poddawana procesowi uzdatniana, linie kablowe średniego napięcia oraz linie kablowe sterownicze. Dwa z wymienionych rurociągów stanowią własność Gminy (Wnioskodawcy), a pozostałe urządzenia są własnością spółki kapitałowej, której jedynym udziałowcem jest Gmina. Konieczność wybudowania tunelu wynikała z potrzeby zabezpieczenia nowo budowanej drogi przebiegającej nad wymienionymi urządzeniami, przed skutkami ewentualnych awarii rurociągów. Inwestor tunelu zamierza przekazać go Gminie protokołem zdawczo-odbiorczym, zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przekazanie Gminie przez inwestora tunelu spowoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina, kierując się wykładnią funkcjonalną i systemową, kwalifikuje tunel o którym mowa w przedstawionym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym), jako urządzenie o którym mowa w art. 49 Kodeksu cywilnego. Wobec tego prawo własności tunelu, jako odrębnej rzeczy ruchomej, może być przeniesione przez podmiot, który poniósł koszty jego budowy. Jednakże przeniesienie prawa własności, aczkolwiek nieodpłatne, następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 32 ustawy o drogach publicznych, a nie na podstawie umowy darowizny. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione od podatku w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.) wśród źródeł dochodów własnych Gminy nie wymienia nabycia na podstawie protokołu, o którym mowa w art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych, dlatego też przekazanie tunelu Gminie będzie skutkowało rozpoznaniem przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w rezultacie obowiązkiem zapłaty podatku.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do treści art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa (art. 3 ust. 1 ww. ustawy). Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 tej ustawy, źródłami dochodów własnych gminy są spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy. Z treści cytowanych przepisów wynika, że majątek nabyty przez gminę w sposób nieodpłatny, stanowi dochód własny gminy.

Wspólną cechą ww. nabyć jest to, że:

* mają one charakter nieodpłatny,

* są dokonywane kosztem majątku osoby przekazującej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że inwestor inwestycji drogowej, w celu usunięcia kolizji istniejących urządzeń z realizowaną inwestycją wybudował tunel, który zamierza przekazać Gminie nieodpłatnie protokołem zdawczo-odbiorczym, zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych.

Odnosząc powyższe do powołanych wcześniej przepisów prawa należy stwierdzić, że przekazanie Gminie tunelu przez inwestora drogowego ma charakter bezpłatny, a sam tunel został wybudowany z majątku inwestora. W przedstawionej sytuacji nabycie majątku przez Gminie będzie zatem objęte zakresem przedmiotowym art. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W konsekwencji, stwierdzić należy - mając na względzie cytowany powyżej art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - że dochód uzyskany w związku z otrzymanym tunelem, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Tym samym Gmina nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu.

Stanowisko Wnioskodawcy uznać zatem należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl