IBPBI/2/423-204/09/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-204/09/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z publiczną emisją nowych akcji oraz debiutem Spółki na Giełdzie Papierów Partościowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z publiczną emisją nowych akcji oraz debiutem Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej p.d.o.p.) oraz podatku od towarów i usług (VAT). 18 lutego 2008 r. Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki w drodze emisji publicznej akcji serii B. Pozyskane w wyniku emisji środki przeznaczone zostaną na kontynuację działalności oraz dalszy dynamiczny rozwój. Natomiast część pozyskanych środków zostanie przeznaczona na kontynuację prowadzonych badań i wdrażanie nowych rozwiązań. Oferta publiczna nowej emisji akcji połączona jest z debiutem Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Upublicznienie Spółki umożliwia również pozyskanie innych źródeł finansowania, np. kredytów bankowych. Wprowadzenie Spółki na Giełdę Papierów Wartościowych wiąże się z podniesieniem jej prestiżu oraz ze wzrostem wiarygodności i transparentności dla kontrahentów.

W związku z publiczną emisją akcji oraz dopuszczeniem akcji do obrotu na rynku regulowanym Spółka poniosła i nadal będzie ponosić wydatki związane z zaplanowaniem, organizacją i przeprowadzeniem tego procesu, na które składają się koszty:

* usług doradztwa prawnego oraz finansowego,

* przygotowania prospektu emisyjnego (koszty sporządzenia prospektu i prognozy, audytu finansowego oraz doradztwa prawnego),

* marketingowe - związane z poszukiwaniem inwestorów,

* obowiązkowych opłat (m.in. opłat notarialnych, sądowych, giełdowych),

* inne związane z publiczną emisją akcji oraz debiutem na Giełdzie.

Opisane koszty ponoszone były przez Spółkę w okresie od stycznia 2008 r. do stycznia 2009 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy koszty poniesione w związku z publiczną emisją akcji oraz debiutem na Giełdzie Papierów Wartościowych stanowią koszt uzyskania przychodu i kiedy uznaje się je za koszt uzyskania przychodu... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki związane z publiczną emisją akcji oraz z debiutem Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych nie są bezpośrednio związane z konkretnym przychodem, ale niewątpliwie służą prowadzeniu działalności czyli osiąganiu przychodów oraz zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów, więc stanowią pośredni koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodów jeśli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

celem jego poniesienia było osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów;

2.

nie został on wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy opdop

Koszty związane z publiczną emisją akcji oraz debiutem na giełdzie papierów wartościowych nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1, a ich celem było zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów.

Rosnąca konkurencja w branży wymaga od uczestników rynku stałego rozwoju oraz ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań. Spełnienie tych warunków jest niemożliwe bez odpowiednich środków finansowych. Kryzys gospodarczy na rynkach światowych ograniczył dostępność do kredytów bankowych, a dochody wypracowane przez Spółkę są niewystarczające dla planowanego rozwoju, który jest niezbędny w celu utrzymania pozycji na rynku.

Z doświadczeń innych spółek wynika, że problemy z płynnością finansową mogą doprowadzić do zagrożenia kontynuacji działania, a co za tym idzie do utraty źródła przychodów. Emisja akcji oraz debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych mają na celu zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów oraz umożliwienie osiągnięcia dodatkowych przychodów. Przysporzenie w formie pozyskanego kapitału nie stanowiło celu samego w sobie, a jedynie było środkiem do celu, którym jest rozwój Spółki oraz pozyskiwanie przez nią przychodów.

Koszty publicznej emisji akcji i debiutu na Giełdzie można bezpośrednio powiązać ze środkami na podwyższenie kapitału zakładowego, jednakże kategoria kapitału zakładowego została wyłączona z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., a co za tym idzie nie stanowi ani dochodu ze źródeł nie podlegających opodatkowaniem, ani też dochodów wolnych od podatku.

Zgodnie z art. 7 ust. 3. pkt 3 ustawy o p.d.o.p. nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Kategoria dochodów niepodlegających opodatkowaniu opisana jest w art. 2 ustawy o p.d.o.p., natomiast dochody wolne od podatku w art. 17 ustawy o p.d.o.p. Żadna z nich nie jest objęta treścią art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z poglądami prezentowanymi w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 września 2006 r. (II FSK 498/06) oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 czerwca 2008 r. (III SA/Wa 544/2008) przepis art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o p.d.o.p. nie odnosi się do kategorii wymienionych w art. 12 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., jak również nie odwołuje się do kategorii przychodów, lecz wyłącznie do dochodów.

Biorąc pod uwagę, że koszty publicznej emisji akcji oraz debiutu na Giełdzie papierów wartościowych:

1.

spełniają warunki uznania za koszt uzyskania przychodów wymienione w art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.,

2.

nie są objęte wyłączeniem z kosztów uzyskania przychodów opisanym w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o p.d.o.p.,

3.

nie stanowią bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów,

należy je uznać za pośrednie koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia (zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy opdop).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 431 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) podwyższenie kapitału zakładowego spółki akcyjnej wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji. Oznacza to, iż wszelkie koszty ponoszone przez spółkę akcyjną przy jej założeniu lub rozszerzeniu pozostają w bezpośrednim związku z podwyższeniem kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wprawdzie wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydatki nie zostały wymienione w tzw. negatywnym katalogu kosztów ujętym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak w tej sprawie istotny jest cel ich poniesienia.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Od 1 stycznia 2009 r. przepis ten brzmi: przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Jednak z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż do przychodów nie zalicza się m.in. przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. W świetle powołanego przepisu stwierdzić należy, iż przychody skutkujące podwyższeniem kapitału zakładowego, nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne, do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że wymienione przez Spółkę wydatki dotyczące publicznej emisji akcji oraz związane z planowanym debiutem na Giełdzie Papierów Wartościowych nie są związane, z zachowaniem czy zabezpieczeniem źródła przychodów. Ich celem jest bowiem pozyskanie kapitału zakładowego a więc przysporzenia którego ustawodawca nie zaliczył do przychodów.

Oznacza to, że błędnym jest stanowisko wnioskodawcy, iż powyższe wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki, co prawda nie wymienione w art. 16 ust. 1 tej ustawy, ale poniesione w celu uzyskania przysporzeń, których zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 tej ustawy nie uważa się za przychody.

Wejście Spółki na Giełdę nie kreuje żadnego przychodu spółki, nawet potencjalnego, a związana z tym operacja podwyższenia kapitału zakładowego i emisja nowych akcji powoduje jedynie zmianę akcjonariatu, czyli struktury właścicielskiej podmiotu.

Przychodu otrzymanego na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego nie zalicza się do przychodów, gdyż jego celem jest zapewnienie zgromadzenia środków niezbędnych dla funkcjonowania podatnika, zatem nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z powiększeniem kapitału zakładowego.

Ponadto z art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z przychodem nie podlegającym opodatkowaniu. A zatem związane z tymi przychodami koszty uzyskania przychodów są neutralne podatkowo, tj. nie mogą pomniejszać przychodów uzyskiwanych z innych źródeł. Przepisy te odnoszą się do generalnej zasady, która wynika z art. 7 ust. 1 i 2 ww. ustawy, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega dochód stanowiący nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami uzyskania tych przychodów.

Reasumując, stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009 r. - jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do powoływanych we wniosku orzeczeń sądu stwierdzić należy, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację. Na marginesie należy zaznaczyć, że orzecznictwo w tym zakresie nie jest jednolite.

Jednocześnie informuje się, że wniosek w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl