IBPBI/2/423-202/10/SD - Ustalenie kosztów uzyskania przychodu z tytułu objęcia udziałów w nowopowstałej spółce w związku z wniesieniem do niej aportu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-202/10/SD Ustalenie kosztów uzyskania przychodu z tytułu objęcia udziałów w nowopowstałej spółce w związku z wniesieniem do niej aportu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 2 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 15 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu objęcia udziałów w nowopowstałej Spółce w związku z wniesieniem do niej wkładu niepieniężnego (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu objęcia udziałów w nowopowstałej Spółce w związku z wniesieniem do niej wkładu niepieniężnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 11 stycznia 2010 r., znak: IBPBI/2/423-1355/09/SD, IBPP1/443-1106/09/AZb wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 15 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza utworzyć nową spółkę z o.o. ze 100 % udziałem, do której wniesie aport w postaci Wydziału Katalizatorów.

Obecnie Wydział Katalizatorów jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną posiadającą własne struktury organizacyjne (kierownik, zastępca, mistrzowie, pracownicy obsługi), posiada zespół składników materialnych i niematerialnych (budynki, budowle, instalacje, zgłoszenia patentowe, licencje itp.). Przedmiotowy Wydział posiada niezbędną infrastrukturę, tj. składniki materialne i niematerialne (budynki, magazyny, instalację, licencje, patenty itp.) oraz zasoby personalne, które umożliwiają samodzielne funkcjonowanie i realizację zadań gospodarczych w postaci produkcji katalizatorów przemysłowych. Obecnie Wydział Katalizatorów zajmuje się produkcją i sprzedażą katalizatorów miedziowych, żelazowo-chromowych oraz żelazowych. Nowopowstała spółka nadal będzie zajmować się produkcją i sprzedażą katalizatorów.

Ponadto zorganizowana część przedsiębiorstwa, która ma być wniesiona do nowopowstałej spółki nosi nazwę Wydział Katalizatorów, natomiast nie jest jeszcze ustalone jaką nazwę będzie miała nowopowstała spółka. Do nowo utworzonej spółki będzie wniesiony aport w postaci:

*

środków pieniężnych,

*

środków trwałych w tym budynki, budowle,

*

wartości niematerialnych i prawnych np. licencja dotycząca katalizatora,

*

zgłoszeń patentowych np. na katalizator żelazowo-chromowy i katalizator miedziowy,

*

produktów.

Do spółki zostanie wniesiona tajemnica przedsiębiorstwa w zakresie dotyczącym działalności Wydziału Katalizatorów. Spółka otrzyma dokumenty dotyczące produkcji, handlu, rozliczeń finansowych i technologii katalizatorów. Nowopowstała spółka przejmie pracowników którzy obecnie pracują w przedmiotowym Wydziale.

Do nowopowstałej spółki nie zostanie wniesione prawo wieczystego użytkowania gruntów, na którym znajdują się budynki i budowle należące do Wydziału Katalizatorów. Prawo wieczystego użytkowania będzie przedmiotem dzierżawy. Na dzień dzisiejszy Spółka jest w stanie przyporządkować do przedmiotowego Wydziału przychody, koszty (które są ewidencjonowane na oddzielnym koncie tzw. MPK), należności i zobowiązania. Przychody, należności i zobowiązania nie są ewidencjonowane na odrębnych kontach jednak jest możliwość ręcznie ustalenia, które przychody, należności i zobowiązania dotyczą Wydziału Katalizatorów.

Za okres od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 czerwca 2008 r. Spółka sporządziła dla Wydziału Katalizatorów bilans i rachunek zysków i strat.

Jednocześnie Spółka informuje, że w 2002 r. zwracała się o interpretację do właściwego urzędu skarbowego w sprawie wniesienia Wydziału Katalizatorów do nowej spółki, ale nie uzyskała jednoznacznej odpowiedzi, czy jej stanowisko jest prawidłowe, ponadto od tego czasu zmienił się stan faktyczny, a także zmianie uległa ustawa o podatku od towarów i usług. Kolejny raz Spółka zwracała się o interpretację w przedmiotowej sprawie jednak podała odmienny stan przyszły. W zapytaniu jako stan przyszły Spółka podała, że prawo wieczystego użytkowania zostanie wniesione aportem do nowej spółki, a w obecnie przedstawionym stanie przyszłym podaje, że prawo wieczystego użytkowania będzie dzierżawione.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wydział Katalizatorów, który Spółka zamierza wnieść w formie aportu, może potraktować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym Spółka nie ma obowiązku ustalania przychodów i kosztów dot. aportu w momencie wniesienia aportu... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, na dzień objęcia udziałów w spółce w zamian za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część nie powstanie obowiązek ustalenia kosztów z tytułu objęcia udziałów w nowo powstałej spółce.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

W interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2010 r., IBPBI/2/423-1355/09/SD, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zespół składników majątkowych, które będą wniesione do nowoutworzonej Spółki nie może być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), albowiem będzie musiał korzystać ze składników majątku należących do innego podmiotu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Sposób ustalenia kosztów uzyskania przychodu, ustalanych na dzień objęcia udziałów w Spółce, jest zróżnicowany w zależności od tego, co było przedmiotem wkładu niepieniężnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1j pkt 1 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - na dzień objęcia tych udziałów (akcji), wkładów - ustala się koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7, w wysokości:

*

wartości początkowej przedmiotu wkładu, zaktualizowanej zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszonej o dokonaną przed wniesieniem tego wkładu sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego są środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne,

*

faktycznie poniesionych niezliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie innych nie wymienionych w pkt 1 i 2 składników majątku podatnika - jeżeli przedmiotem wkładu są te inne składniki.

Z uwagi na fakt, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiot wkładu niepieniężnego wnoszonego do nowopowstałej spółki nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wnoszone składniki majątkowe powinny być traktowane jako wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, co oznacza, iż na dzień objęcia tych udziałów, Spółka jest zobowiązana ustalić koszty uzyskania przychodów w wysokości:

*

wartości początkowej przedmiotu wkładu, zaktualizowanej zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszonej o dokonaną przed wniesieniem tego wkładu sumę odpisów amortyzacyjnych w odniesieniu do będących przedmiotem wkładu środków trwałych bądź wartości niematerialnych i prawnych lub

*

faktycznie poniesionych niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie innych składników majątku w odniesieniu do będących przedmiotem wkładu innych składników.

Stanowisko Spółki należy uznać zatem za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 w zakresie ustalenia, czy zespół składników wniesionych do nowopowstałej spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz obowiązku ustalenia przychodów, a także pytania Nr 2 w zakresie podatku od towarów i usług, wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl