IBPBI/2/423-195-11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-195-11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 23 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przeznaczenia środków z wyodrębnionego funduszu remontowego na spłatę rat kredytu zaciągniętego na planowany remont zasobów mieszkaniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przeznaczenia środków z wyodrębnionego funduszu remontowego na spłatę rat kredytu zaciągniętego na planowany remont zasobów mieszkaniowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 6 maja 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-195/11/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 23 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia mieszkaniowa planuje wykonać prace polegające na przywróceniu właściwej izolacyjności termicznej ścian, stropodachów i stropów oddzielających piwnice i garaże od mieszkań parterowych, zakwalifikowane jako remont przez specjalistę z dziedziny budownictwa. Remont zostanie wykonany przez firmę zewnętrzną (Spółdzielnia nie posiada własnej ekipy budowlanej). Remont zostanie wykonany w oparciu o zaciągnięty kredyt inwestorski "Nasz Remont" z premią termodernizacyjną z Banku Gospodarstwa Krajowego na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów". Kredyt udzieli Bank, a spłata kredytu będzie dokonywana z wyodrębnionego funduszu remontowego na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

W budynku wielorodzinnym mieszkalnym (blok), którego dotyczy opisane zdarzenie zaplanowane, są dwa typy własności lokali mieszkalnych i niemieszkalnych (garaży):

1.

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,

2.

prawo odrębnej własności lokalu.

Prace - roboty remontowe zasobów mieszkaniowych (budynków) Spółdzielni są finansowane z wyodrębnionego funduszu remontowego, który w myśl ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie jest objęty podatkiem dochodowym od osób prawnych CIT-8. Odpisy na fundusz remontowy obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi "GZM", obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy wszystkich właścicieli lokali mieszkalnych i niemieszkalnych, a więc: członków Spółdzielni, właścicieli lokali nie będących członkami Spółdzielni oraz osób nie będących członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokalu. Prace, które Spółdzielnia zamierza przeprowadzić zostały zakwalifikowane jako remont, a więc polegające na odtworzeniu stanu pierwotnego (nie stanowiące konserwacji) przy czym dopuszcza nie stosowanie wyrobów innych niż użyto w stanie pierwotnym (budynki mają 20 lat), spełniających obecne normy i właściwości termiczne.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 maja 2011 r.) Spółdzielnia sprecyzowała, iż w budynku wielorodzinnym mieszkalnym (blok), którego dotyczy pytanie, oprócz 80 lokali mieszkalnych i 30 lokali niemieszkalnych garażowych znajdują się również 4 lokale użytkowe najmowane na podstawie umów najmu

Te 4 lokale użytkowe nie stanowią GZM (Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi), na tych lokalach jest osobno naliczany fundusz remontowy podlegający przepisom podatkowym VAT i CIT-8 i w związku z częściami robót remontowych przypadającymi na lokale użytkowe wykonawca będzie zmuszony wystawić odrębne faktury. Spółdzielnia odprowadza podatek VAT i CIT-8 od lokali użytkowych.

W budynku są również wbudowane garaże, które są zajmowane przez właścicieli mieszkań na prawie własnościowych spółdzielczych lokali garażowych z przydziałów od Spółdzielni oraz na prawie odrębnej własności lokali - przekształcenie z lokalu własnościowego spółdzielczego aktem notarialnym. Spółdzielnia nie wynajmuje garaży swoim mieszkańcom, ani innym osobom.

Zasoby mieszkaniowe w przyjętej technologii będą docieplane z zewnątrz, stąd też docieplenie stropu oddzielającego piwnice i garaże od mieszkań parterowych - dotyczy tylko właściwości cieplnej lokali mieszkalnych - mieszkań. W technologii docieplenia przegród: ścian, stropodachów i stropów - dociepla się je zawsze z zewnątrz: ściany dociepla się styropianem, stropodachy dociepla się wełną mineralną strop oddzielający piwnice i garaże od mieszkań parterowych dociepla się styropianem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku finansowania rat kredytu dla planowanego zadania przywrócenia właściwej izolacyjności termicznej ścian, stropodachów i stropów oddzielających piwnice i garaże od mieszkań parterowych - zakwalifikowanego jako remont (ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane) powstaje obowiązek podatkowy w oparciu o przepisy o podatku dochodowym od osób prawnych CIT-8 w części kosztów poniesionych na sfinansowanie zadania j. w....

Jak, w związku z powyższym, zostaną zakwalifikowane środki z wyodrębnionego funduszu remontowego w części przypadającej na spłatę rat kredytu - czy zostaną opodatkowane, czy też nie.

Zdaniem Spółdzielni, tworzy ona wyodrębniony fundusz remontowy (art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych), z którego wykonuje remonty swoich zasobów. Odpis na fundusz obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Fundusz remontowy wnoszą wszyscy właściciele lokali. Fundusz nie jest opodatkowany podatkiem od osób prawnych CIT-8. Przywrócenie właściwej izolacyjności termicznej ścian, stropodachów i stropów oddzielających piwnice i garaże od mieszkań parterowych jest remontem na podstawie kwalifikacji przez specjalistę z dziedziny budownictwa, na podstawie art. 3 ust. 6 prawa budowlanego. Nie stanowi zatem wzrostu wartości mieszkań, jest przywróceniem - odtworzeniem stanu pierwotnego (budynek ma 20 lat) lecz przy zastosowaniu materiałów posiadających parametry spełniające obecne wymagania i normy - zgodnie z zapisem ustawy. Spółdzielcze zasoby nie podlegają amortyzacji (art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Wobec powyższego, planowany remont, finansowany z wyodrębnionego funduszu remontowego (jako spłaty rat kredytu) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT-8).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 maja 2011 r.) wskazano ponadto, iż w złożonym zapytaniu we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawnej Spółdzielni chodziło o uzyskanie jednoznacznego stanowiska, a mianowicie Spółdzielnia planując roboty remontowe - termoizolacyjne polegające na przywróceniu właściwej izolacyjności termicznej ścian, stropodachów i stropu oddzielającego piwnice i garaże od mieszkań parterowych ma zamiar zaciągnąć w Banku kredyt inwestorski z premią termomodemizacyjną, z którego to wyżej wymieniony remont zostanie sfinansowany, natomiast zabezpieczeniem spłat rat kredytu dla Banku kredytującego jest wyodrębniony fundusz remontowy, tworzony zgodnie z ustawą spółdzielniach mieszkaniowych z wnoszonych odpisów na ten fundusz przez właścicieli mieszkań w ramach comiesięcznych opłat za lokal mieszkalny.

Jak wynika z przytoczonego art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiącego, że dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowym - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi są wolne od podatku.

W związku z powyższym wszystkie planowane roboty remontowe związane z zasobami mieszkaniowymi (GZM) w Spółdzielni są finansowane z funduszu remontowego, z którego będą spłacane raty zaciągniętego kredytu i Spółdzielnia nie musi odprowadzić podatku CIT - 8 od spłacanych rat kredytu dla lokali mieszkalnych.

Wydatkowany fundusz remontowy na spłatę rat kredytu jest ustawowo zwolniony od podatku i CIT-8 w częściach przypadających na roboty remontowe związane z lokalami mieszkalnymi (GZM). Spółdzielnia w ramach zaciągniętego kredytu będzie remontować tylko zasoby mieszkaniowe (GZM).

Odpisy na fundusz remontowy są kosztem uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), zatem odpisy na fundusz remontowy w części przeznaczonej na spłatę kredytu stanowią koszty uzyskania przychodu, a więc są zwolnione z wnoszenia podatku CIT-8 przez Spółdzielnię.

Wobec powyższych przytoczonych faktów Spółdzielnia zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów podatkowych, które jednoznacznie określają czy spłata rat kredytu z funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych podlega opodatkowaniu i CIT-8, czy też nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zasady funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

W myśl art. 1 ust. 1 ww. ustawy, celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Jak wynika z art. 4 cytowanej ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie Spółdzielni. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w posiadanych zasobach mieszkaniowych Spółdzielnia planuje wykonać prace remontowe, polegające na przywróceniu właściwej izolacyjności termicznej ścian, stropodachów i stropów oddzielających piwnice i garaże od mieszkań parterowych. Remont zostanie wykonany w oparciu o zaciągnięty kredyt inwestorski, zaś spłata kredytu będzie dokonywana z wyodrębnionego funduszu remontowego.

Wątpliwości Spółdzielni budzi kwestia, czy należy odprowadzić podatek dochodowy od spłaty zaciągniętego kredytu, która sfinansowana będzie z funduszu remontowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że aby wydatek mógł być uznany za koszty uzyskania przychodu musi być:

* poniesiony w celu uzyskania przychodów, oraz

* znajdować się poza zakresem wyłączeń wymienionych w art. 16 u.p.d.o.p.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a) u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są odpisy i wpłaty na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.

Zatem odpisy na fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych utworzony na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią koszty uzyskania przychodów.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana u.p.d.o.p. nie zawiera definicji "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zakresu tych pojęć nie da się także wywieść z przepisów ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a zatem zasadne jest skorzystanie w tym zakresie z reguł wykładni językowej.

W języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych" określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Przez "zasoby mieszkaniowe", należy natomiast rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Spółdzielnia wskazała, iż przeprowadzone prace będą miały charakter remontowy. Z kolei w doktrynie przyjmuje się, że istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego użytkowania środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych, niezmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji środka trwałego i wynikające z tej eksploatacji. W jego skład można zaliczyć wszystkie zmiany trwałe, przywracające pierwotny poziom techniczny danego środka trwałego, jego pierwotną zdolność użytkową, utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji. Zatem remont środka trwałego to działania zmierzające do przywrócenia pierwotnych cech użytkowych rzeczy i nieruchomości, utraconych na skutek ich użytkowania.

Jeżeli zatem w istocie poniesione przez Spółdzielnię wydatki mają charakter remontowy, to odpisy na fundusz remontowy w wysokości odpowiadającej ww. wydatkom stanowią koszty uzyskania przychodów. Jak wynika z treści powołanych przepisów, kosztem uzyskania przychodów będą jednakże wyłącznie odpisy na fundusz remontowy dot. zasobów mieszkaniowych.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe.

Do wniosku Spółdzielnia dołączyła kserokopię dokumentu obrazującego przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tego materiału: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl