IBPBI/2/423-1910/10/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1910/10/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 11 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku odniesienia nierozliczonej części dotacji na pozostałe przychody operacyjne u Podatnika powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku odniesienia nierozliczonej części dotacji na pozostałe przychody operacyjne u Podatnika powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zwana dalej "Podatnikiem", posiada samobilansujący się oddział. Podatnik zamierza dokonać wniesienia aportem tego oddziału do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium kraju, której Podatnik jest jedynym udziałowcem. W tym celu w dniu 29 listopada 2010 r. został podpisany akt notarialny-uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki, w której Podatnik jest jedynym udziałowcem. Z uchwały tej wynika, że przeniesienie składników majątkowych w ramach wnoszonego aportu nastąpi nie później niż z dniem 31 grudnia 2010 r. Podatnik pozyskał dotację na zakup składników majątkowych, wchodzących w skład przedmiotu aportu. Podatnik wykorzystał dotację z budżetu i ze środków unijnych zgodnie z przeznaczeniem i dokonuje jej rozliczenia okresowo - poprzez rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów (metoda kosztu i przychodu rozliczania dotacji).

Podatnik ma możliwość pozostania beneficjentem dotacji po wniesieniu aportem majątku finansowanego tą dotacją.

Wskazana wyżej dotacja korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W sytuacji, gdy Podatnik pozostanie beneficjentem dotacji otrzymanej na sfinansowanie zakupu środków trwałych wchodzących w skład przedmiotu aportu, nierozliczona wartość dotacji zostanie odpisana na dobro pozostałych przychodów operacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku odniesienia nierozliczonej części dotacji na pozostałe przychody operacyjne u Podatnika powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W myśl art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., za datę powstania przychodu, o którym mowa w zdaniu poprzednim uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Otrzymana dotacja stanowiła dla Podatnika przychód. Jednak na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, a na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Wskazywana dotacja korzystała z wymienionych zwolnień od podatku dochodowego od osób prawnych.

W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. brak jest jakiegokolwiek warunku zastrzegającego, który ograniczałby stosowanie zwolnień na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Dotacja ta związana była z zakupem składników majątkowych podlegających amortyzacji, będących przedmiotem aportu. Podatnik dotację wykorzystał zgodnie z przeznaczeniem i dokonuje jej rozliczenia okresowo - poprzez rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów.

Podatnik stoi na stanowisku, iż w przypadku, gdy beneficjentem dotacji nadal pozostanie Podatnik, nie rozliczona wartość dotacji powinna zostać zaliczona do pozostałych przychodów operacyjnych - w myśl art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych ustanowione w art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. mają charakter przedmiotowy zgodnie z tymi przepisami zwolnieniu podlegają wymienione w tych przepisach środki, odpowiednio:

* dotacje i

* kwoty (z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach)

otrzymane przez podatników od podmiotów wymienionych w tych przepisach, tj. odpowiednio:

* budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego i

* agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Wniesienie aportem majątku sfinansowanego tymi środkami nie skutkuje zmianą prawnopodatkowego stanu faktycznego, która wykluczałaby możliwość skorzystania ze zwolnień określonych w tych przepisach. Zdaniem Podatnika, wniesienie aportem składników majątkowych finansowanych dotacją nie będzie skutkowało opodatkowaniem pozostałej, nie rozliczonej jeszcze części dotacji przeniesionej na pozostałe przychody operacyjne - podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przychód powstały w wyniku przeniesienia nierozliczonej części dotacji z międzyokresowych rozliczeń przychodów na pozostałe przychody operacyjne będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. gdyż stanowi dotację spełniającą warunki do zwolnienia określone w tych przepisach.

Podatnik powinien dokonać przeniesienia nierozliczonej części dotacji z międzyokresowych rozliczeń przychodów na pozostałe przychody operacyjne na dzień sporządzenia aktu notarialnego o przeniesieniu własności składników majątkowych - w tym momencie rozpozna przychód. Wynika to z ogólnej zasady wynikającej z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r., zgodnie z którą zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, ujmuje się w księgach rachunkowych i wykazuje w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną oraz z art. 20 ust. 1 tej ustawy, który stanowi, że do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym. Istotne znaczenie ma również zasada rzetelności ksiąg rachunkowych wyrażona w art. 24 ustawy z dnia 29 września 1994 r. Zgodnie z art. 24 ust. 2 tej ustawy księgi rachunkowe uznaje się za rzetelne, jeżeli dokonane w nich zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawy o p.d.o.p.") otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji. Powyższe bowiem stanowi element opisu zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja stanowi natomiast ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ewentualnej utraty prawa do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w przypadku wniesienia w formie aportu do spółki kapitałowej składników majątku sfinansowanych z otrzymanej dotacji.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacje otrzymywane przez podatników spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza wnieść w formie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością składniki majątku, które zakupiła ze środków pochodzących z dotacji otrzymanej na ten cel. Otrzymana dotacja korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ustawy o p.d.o.p. Spółka wykorzystała dotację zgodnie z przeznaczeniem i dla celów rachunkowych dokonuje jej rozliczenia okresowo poprzez rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów. Wniesienie składników majątku sfinansowanych dotacją w formie aportu do spółki z o.o. nie wpływa na status beneficjenta dotacji, przy czym, nierozliczona wartość dotacji w związku z ww. aportem zostanie odpisana na dobro pozostałych przychodów operacyjnych.

Wątpliwości Spółki budzi fakt, czy w sytuacji odniesienia nierozliczonej części dotacji na pozostałe przychody operacyjne, zgodnie z ustawą o rachunkowości, w Spółce powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, zgodnie z przepisami ustawy o p.d.o.p., dotacje:

* otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach oraz

* kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach,

podlegają zaliczeniu do przychodów podatkowych w momencie ich otrzymania i korzystają ze zwolnienia stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ustawy o p.d.o.p. Natomiast samo przeniesienie w księgach rachunkowych Spółki nierozliczonej części dotacji z międzyokresowych rozliczeń przychodów na pozostałe przychody operacyjne, na dzień sporządzenia aktu notarialnego o przeniesieniu własności składników majątkowych, nie będzie skutkowało rozpoznaniem przychodu na gruncie ustawy o p.d.o.p.

Stanowisko Spółki należy uznać zatem za prawidłowe.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż zagadnienia dotyczące odniesienia nierozliczonej części dotacji na pozostałe przychody operacyjne regulują przepisy o rachunkowości, do interpretacji których nie jest uprawniony tut. Organ. Przepisy tej ustawy nie są bowiem przepisami prawa podatkowego, a zatem nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Tym samym zasady i prawidłowość zapisów w księgach rachunkowych nie były weryfikowane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl