IBPBI/2/423-1756/10/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1756/10/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 3 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 18 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy premia pieniężna wypłacana przez Spółkę kontrahentom zagranicznym, będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy premia pieniężna wypłacana przez Spółkę kontrahentom zagranicznym, będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 3 lutego 2011 r. Znak IBPBI/2/423-1756/10/BG, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 18 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka będzie sprzedawać urządzenia gospodarstwa domowego. Spółka zamierza wypłacać kontrahentom zagranicznym, którzy osiągnęli określony próg obrotów, premie pieniężne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premia pieniężna wypłacana przez Spółkę kontrahentom zagranicznym, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, będzie podlegała podatkowi na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek uzyskany na terytorium RP przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium RP, z tytułu przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, ustala się w wysokości 20% przychodów.

Analiza treści przytoczonego przepisu wskazuje, że podatek powinien być pobierany jedynie z tytułu wypłat należności enumeratywnie wymienionych w ustawie oraz z tytułu wypłat należności za usługi o charakterze podobnym do usług, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zwrot jakim posłużył się ustawodawca w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 2a - "świadczeń o podobnym charakterze" wskazuje, iż katalog przychodów od których należy pobrać podatek u źródła nie jest zamknięty. Cechą charakterystyczną świadczeń wymienionych w przytoczonym przepisie jest ich niematerialny charakter. W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż hipoteza art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje należności wypłacane za usługi niematerialne, które nie są wymienione expressis verbis w ustawie, ale są podobne do usług wymienionych w powołanym przepisie. Ustawa nie zawiera definicji "świadczeń niematerialnych". W doktrynie i orzecznictwie wykształcił się pogląd, iż świadczeniami tymi są takie świadczenia, które nie są bezpośrednio związane z przedmiotem materialnym (rzeczą) lub gdy efektem ich wykonania nie jest przedmiot materialny (nie stanowi on o istocie świadczenia niematerialnego). Definiując pojęcie niematerialnego świadczenia zwraca się także uwagę na intelektualny wysiłek oraz twórczy charakter działania świadczeniodawcy.

Spółka stoi na stanowisku, że świadczenie którego spełnienie jest warunkiem wypłaty premii pieniężnej (osiągnięcie poziomu obrotu) nie jest usługą, która mieści się w zakresie art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie jest to także usługa o podobnym charakterze. Nie ma ono charakteru świadczenia niematerialnego oraz jest bezpośrednio związane z kupnem towaru, a więc przedmiotem materialnym. Nie wiąże się ono także z twórczym działaniem. Można wskazać, że premia pieniężna wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie jest w ogóle wynagrodzeniem za świadczone usługi. Kupujący zobowiązał się do zakupu towarów sprzedawcy na określoną kwotę, a za zrealizowanie zobowiązania, sprzedawca przyznał kupującemu premię pieniężną w wysokości określonej w umowie, zatem premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usług wskazanych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym premia pieniężna wypłacona przez Spółkę kontrahentom zagranicznym, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie będzie podlegała podatkowi na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji nr IBPB 3/423-226/07/NG z dnia 21 stycznia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - ograniczony obowiązek podatkowy.

Przepis art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi, iż z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 przychodów:

1.

z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2.

z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

* ustala się w wysokości 20% przychodów.

3.

z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,

4.

uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrzne

* ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Katalog usług wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p. jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie " (...) oraz świadczeń o podobnym charakterze". Sformułowanie to uprawnia do przyjęcia, iż za świadczenia o podobnym charakterze należy uznać świadczenia równorzędne pod względem prawnym do wymienionych w ustawie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron. Innymi słowy, lista ta obejmuje również takie świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być np. inaczej określane (nazwane). Decydujące znaczenie dla stwierdzenia, iż dane świadczenie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma treść postanowień umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym, a przede wszystkim, charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń. Treść ww. przepisu jednoznacznie bowiem wskazuje, że oprócz usług wymienionych w tym przepisie ustawodawca objął obowiązkiem podatkowym także inne usługi niewymienione w tym przepisie o charakterze podobnym do świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka będzie sprzedawać urządzenia gospodarstwa domowego. Spółka zamierza wypłacać kontrahentom zagranicznym, którzy osiągnęli określony próg obrotów, premie pieniężne. Wśród wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p. przychodów brak jest przychodów uzyskanych z tytułu premii pieniężnych wypłacanej kontrahentom zagranicznym.

Wypłata przez Spółkę premii pieniężnej zagranicznym kontrahentom za osiągniecie określonego obrotu jako niewymieniona w art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p., w tym w szczególności w art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p. oraz niemająca podobnego charakteru do świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.p., nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w tym przepisie. Tak więc przychód uzyskany przez kontrahenta zagranicznego z tytułu premii pieniężnej nie mieści się w żadnej z kategorii wymienionej w art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl