IBPBI/2/423-174/09/CzP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu działalności prowadzonej przez fundację oraz utworzony przez nią zakład.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-174/09/CzP Możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu działalności prowadzonej przez fundację oraz utworzony przez nią zakład.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku (data wpływu do tut. BKIP 19 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu działalności prowadzonej przez Fundację oraz poprzez utworzony przez nią Zakład /pytanie oznaczone we wniosku Nr 2/ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu działalności prowadzonej przez Fundację oraz poprzez utworzony przez nią Zakład.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 grudnia 2009 r. Znak IBPBI/2/423-1271/09/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 22 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja działa pod nazwą "F" i została powołana przez Fundatorów aktem notarialnym 28 stycznia 1999 r. Fundacja działa na podstawie i zasadach określonych w ustawie z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz statutu Fundacji.

Celem statutowym Fundacji jest wszechstronne wspieranie Kliniki Ginekologii i Onkologii Uniwersytetu w zakresie:

*

odnowy i modernizacji bazy materialnej oraz uzupełnienia jej wyposażenia,

*

poprawy warunków hospitalizacji kobiet cierpiących na choroby nowotworowe narządu rodnego i raka piersi.

Cele Fundacji są realizowane poprzez:

*

gromadzenie środków materialnych i finansowych pozwalających na realizację celów Fundacji,

*

finansowe i rzeczowe wspomaganie rozbudowy infrastruktury technicznej Kliniki Ginekologii i Onkologii Uniwersytetu, w tym wznoszenie nowych obiektów oraz modernizacja już istniejących,

*

zakup aparatury medycznej oraz materiałów niezbędnych do jej prawidłowej eksploatacji,

*

współpraca z osobami fizycznymi i prawnymi działającymi w zakresie objętym celami Fundacji, a w szczególności z osobami i środowiskami zaangażowanymi w zwalczanie chorób nowotworowych narządu rodnego i raka piersi.

Środki na realizację ww. celów pochodzą z:

*

darowizn od osób fizycznych i prawnych oraz

*

z działalności gospodarczej.

W księgach rachunkowych Fundacji działalność gospodarcza jest wyodrębniona od działalności statutowej.

Fundacja zgodnie ze swoim statutem prowadzi działalność gospodarczą bezpośrednio oraz pośrednio poprzez wyodrębniony organizacyjnie zakład.

Działalność gospodarcza prowadzona bezpośrednio polega głównie na organizowaniu szkoleń, kursów o tematyce onkologii ginekologicznej i raka piersi, przeznaczonych dla personelu medycznego oraz imprez i spotkań oświatowych, edukacyjnych, kulturalnych rekreacyjnych, w tym koncertów, pokazów, działalności wydawniczej, edytorskiej, poligraficznej, reklamowej i do chwili uruchomienia zakładu opieki zdrowotnej, również w zakresie usług medycznych.

Działalność gospodarcza pośrednia polega na świadczeniu usług medycznych poprzez powołany Zakład O. - w dalszej części zwany Zakładem.

Zakład został powołany Uchwałą Zarządu Fundacji z 5 sierpnia 2004 r., która nadała Zakładowi Statut, powołała Dyrektora, który następnie dokonał wpisu Zakładu w rejestrze prowadzonym przez Wojewodę w dniu 13 lipca 2005 r. Zakład otrzymał numer identyfikacyjny REGON oraz NIP Fundacji, jako podmiotu tworzącego Zakład. Zakład rozpoczął swoją statutową działalność dopiero na przełomie marca i kwietnia b.r., wskutek przeszkód organizacyjnych.

Zgodnie ze Statutem nadanym przez Zarząd Fundacji, Zakład jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonych i utrzymanych w celu udzielania specjalistycznych świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia, który działa w oparciu o ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91 poz. 408 z późn. zm.), inne przepisy szczegółowe oraz ww. statut. W rozumieniu art. 6 ust. 3 wyżej powołanej ustawy, Zakład stanowi niepubliczny zakład opieki zdrowotnej. Siedzibą Zakładu jest miasto i jest on powołany do udzielania świadczeń zdrowotnych ogółowi ludności kraju, a w szczególności mieszkańcom Województwa. Podstawowym celem Zakładu jest udzielanie ponadstandardowych świadczeń zdrowotnych kobietom ze schorzeniami ginekologicznymi i ciężarnym, a także promocja zdrowia w zakresie specjalistycznej opieki medycznej w szczególności tych, które poprawiają jakość życia. Do zadań Zakładu należy udzielanie świadczeń służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, jak również inne działania medyczne służące zapewnieniu świadczeń specjalistycznych, leczniczych, diagnostycznych, profilaktycznych, promocji zdrowia, realizacji zadań powierzonych w zakresie świadczeń zdrowotnych i naukowych, orzekanie o stanie zdrowia i czasowej niezdolności do pracy oraz prowadzenie prac badawczo- rozwojowych w zakresie nauk medycznych i farmacji, organizowaniu szkoleń i pokazów.

Dla realizacji ww. celów i zadań Zakład zatrudnia pracowników medycznych oraz zawiera umowy z osobami wykonującymi zawód medyczny w ramach indywidualnej praktyki medycznej.

Zakład prowadzi samodzielną gospodarkę finansową pokrywając koszty działalności i zobowiązania z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów. Nadzór i kontrolę obejmującą wszystkie aspekty działalności Zakładu sprawuje Zarząd Fundacji.

Pierwszy okres do marca 2009 r. (działalność bezpośrednia)

Od momentu powstania Fundacji do marca 2009 r., czyli do momentu faktycznego uruchomienia Zakładu, aktywność Fundacji opierała się głównie na działalności bezpośredniej, która wyrażała się w organizowaniu szkoleń, kursów, kongresów naukowo-edukacyjnych o tematyce onkologii ginekologicznej i raka piersi przeznaczonych dla personelu medycznego, działalności wydawniczej, reklamowej, usługowej (usługi medyczne) czy handlu wyrobami wyposażonymi w emblematy i symbole Fundacji. Pozyskiwane ww. sposób środki były w całości przeznaczone na realizację celów statutowych czyli na wszechstronne wspieranie Kliniki Ginekologii i Onkologii Uniwersytetu w zakresie odnowy i modernizacji bazy materialnej oraz uzupełnienia jej wyposażenia, poprawy warunków hospitalizacji kobiet cierpiących na choroby nowotworowe narządu rodnego i raka piersi. W odniesieniu do tej działalności, zdaniem Fundacji, w pełni ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., który określa, że wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest między innymi działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, ochrony zdrowia - w części przeznaczonej na te cele. Ponadto okoliczności wyłączające zwolnienie określone w ust. 1c w wyżej opisanym przypadku nie mają zastosowania. Reasumując, opisana powyżej działalność korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Drugi okres od marca 2009 (działalność bezpośrednia i pośrednia)

Od momentu faktycznego uruchomienia Zakładu, aktywność Fundacji opierała się zarówno na działalności bezpośredniej powyżej opisanej, jak również na działalności pośredniej prowadzonej poprzez powołany Zakład. Również w odniesieniu do tej działalności, zdaniem Fundacji, w pełni zastosowanie ma art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Po pierwsze, Zakład został utworzony przez Fundację i legitymuje się numerem NIP i REGON Fundacji, czyli stanowi jeden podmiot, także pod względem podatkowym.

Po drugie, cele zarówno Fundacji jak i Zakładu są zbieżne: Fundacji - poprawa warunków hospitalizacji kobiet cierpiących na choroby nowotworowe narządu rodnego i raka piersi, Zakładu - udzielanie ponadstandardowych świadczeń zdrowotnych kobietom ze schorzeniami ginekologicznymi i ciężarnym, a także promocja zdrowia w zakresie specjalistycznej opieki medycznej w szczególności tych, które poprawiają jakość życia.

Po trzecie, dochody zarówno działalności bezpośredniej Fundacji jak i pośredniej poprzez Zakład będą przeznaczone na wyżej opisane cele statutowe (Fundacji, Zakładu), a wydatkowane będą na realizację tych celów (Fundacji, Zakładu), w tym również na nabywanie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych służących realizacji tych celów. Zdaniem Fundacji, wydatkowanie środków na zakup środków trwałych na potrzeby Zakładu, zarówno przez Zakład jak i Fundację, korzysta ze zwolnienia na podstawie powołanego wyżej przepisu.

Reasumując opisana powyżej działalność bezpośrednia i pośrednia korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Po pierwsze, ponieważ występuje tożsamość celów określonych w statucie i w ustawie u.p.d.o.p., a po drugie uzyskiwane dochody przekazywane są i będą na realizację zadań statutowych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Fundacja w zakresie prowadzonej działalności bezpośredniej i pośredniej (poprzez Zakład), powyżej dokładnie opisanej, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p... /pytanie oznaczone we wniosku Nr 2/

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja w zakresie prowadzonej działalności bezpośredniej i pośredniej (poprzez Zakład) powyżej dokładnie opisanej, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jak wynika z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, którego założycielem jest Fundacja, jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności tej jednostki, która go utworzyła.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określana dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają także dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Cele Wnioskodawcy powinny być określone w statucie. Muszą być wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie ochrony zdrowia, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność. Oznacza to, że przez pojęcie: "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. udzielania świadczeń w zakresie ochrony zdrowia, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Należy jednocześnie wskazać, iż u.p.d.o.p. nie definiuje pojęcia ochrony zdrowia. Pod pojęciem "ochrony zdrowia" należy rozumieć działania dążące do zapewnienia stanu pełnego, dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko zapobieganie chorobom, co przekłada się w efekcie na prowadzenie produktywnego życia społecznego i ekonomicznego.

Z kolei Encyklopedia Powszechna PWN ochronę zdrowia definiuje jako wszelką społeczną działalność, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnych pokoleń; podstawowe metody współczesnej ochrony zdrowia to: umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie zapobiegające ich rozwojowi oraz ograniczające ich skutki, rehabilitacja, opieka medyczno - społeczna nad ludźmi upośledzonymi fizycznie lub psychicznie, opieka nad nieuleczalnie chorymi.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku ORD-IN wynika, iż celem statutowym utworzonego przez Fundację NZOZ jest udzielanie świadczeń zdrowotnych kobietom ze schorzeniami ginekologicznymi i ciężarnym, a także promocja zdrowia w zakresie specjalistycznej opieki medycznej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochód uzyskany przez Fundację poprzez utworzony Zakład zostanie przeznaczony a następnie wydatkowany na ww. cele, to będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Stanowisko Fundacji jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 oraz 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl