IBPBI/2/423-1680/10/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1680/10/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 11 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego z wpłat właścicieli lokali użytkowych przeznaczonego na fundusz remontowy (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego z wpłat właścicieli lokali użytkowych przeznaczonego na fundusz remontowy.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dnia 7 lutego 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1677/10/PC, IBPBI/2/423-1678/10/PC, IBPBI/2/423-1679/10/PC IBPBI/2/423-1680/10/PC, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 11 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Właściciele lokali użytkowych we wspólnocie mieszkaniowej składającej się wyłącznie z garaży, rozważają możliwość podjęcia decyzji o tworzeniu funduszu remontowego, celem gromadzenia środków na potrzeby przyszłych remontów części wspólnej. Remonty byłyby wykonywane w latach następnych, po zgromadzeniu wymaganych środków. Wnioskodawca wyjaśnia, iż nie chodzi tu o odpis na fundusz remontowy tworzony w ciężar kosztów, jak czynią to spółdzielnie mieszkaniowe, a o fundusz pochodzący ze środków finansowych (zaliczek) wpłacanych przez właścicieli na potrzeby remontowe części wspólnej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W przypadku podjęcia przez Wspólnotę Mieszkaniową (właścicieli lokali użytkowych) decyzji o utworzeniu funduszu remontowego celem gromadzenia środków na potrzeby przyszłych remontów, do wykonania w latach następnych, czy dochód powstały z opłat (zaliczek) na fundusz remontowy korzysta ze zwolnienia z opodatkowania dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

(pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego)

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczki wpłacane przez członków Wspólnoty Mieszkaniowej gromadzone na potrzeby remontowe na funduszu remontowym przez okres kilku lat, stanowiąc przychody Wspólnoty, a w konsekwencji generując dochód, należałoby zwolnic z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochód z tytułu wnoszonych przez właścicieli lokali użytkowych - członków wspólnoty mieszkaniowej zaliczek - wpłacanych na fundusz remontowy, winien być zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zaliczki te oraz pokrywane z nich koszty służą części wspólnej nieruchomości. Nie mają one charakteru zarobkowego. Podatnikowi znane są warunki, jakie dla zwolnienia dochodu z opodatkowania muszą być spełnione łącznie. Dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji "zasoby mieszkaniowe" oraz "gospodarka zasobami mieszkaniowymi". Dla ustalenia znaczenia tych pojęć należałoby uwzględnić specyfikę wspólnot mieszkaniowych. Z charakteru prawnego wspólnoty mieszkaniowej unormowanej przez przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 1984 r. o własności lokali wynika, iż ogól właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową. Ustawa zatem nie rozróżnia właścicieli lokali mieszkalnych jak i użytkowych - zarówno jeden jak i drugi rodzaj posiadanego lokalu uprawnia do statusu członka wspólnoty.

Zdaniem Wnioskodawcy, płacone przez właścicieli lokali zaliczki na fundusz remontowy, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Swoje obecne stanowisko Wnioskodawca opiera na Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 lutego 2010 r. Sygn. akt I SA/Kr 1807/09.

Ponadto, wg oceny Wnioskodawcy, za zwolnieniem zaliczek wpłacanych przez właścicieli lokali użytkowych na fundusz remontowy przemawia logiczny fakt, iż w przypadku braku takiego zwolnienia, zaliczki wpłacane i gromadzone na potrzeby remontowe przez okres kilku lat, stanowiąc przychody Wspólnoty, w każdym roku podatkowym podlegałyby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od kwoty zgromadzonej w danym roku. Stan taki skutkowałby realnym uszczupleniem wpływów na potrzeby remontowe Wspólnoty o 19% w każdym roku podatkowym.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej w dalszej części skrótem "ustawy o p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści powyższej regulacji, aby dochód podmiotów, o których w tym przepisie mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1.

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

2.

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu.

Powołana ustawa o p.d.o.p., nie zawiera definicji "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi".

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o p.d.o.p., należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych" określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji).

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Właściciele lokali użytkowych we wspólnocie mieszkaniowej składającej się wyłącznie z garaży, rozważają możliwość podjęcia decyzji o tworzeniu funduszu remontowego, celem gromadzenia środków na potrzeby przyszłych remontów części wspólnej. Remonty byłyby wykonywane w latach następnych, po zgromadzeniu wymaganych środków. Wnioskodawca wyjaśnia, iż nie chodzi tu o odpis na fundusz remontowy tworzony w ciężar kosztów, jak czynią to spółdzielnie mieszkaniowe, a o fundusz pochodzący ze środków finansowych (zaliczek) wpłacanych przez właścicieli na potrzeby remontowe części wspólnej nieruchomości.

Opisana we wniosku nieruchomość wraz ze znajdującymi się w niej lokalami garażowymi nie stanowi zasobów mieszkaniowych Wspólnoty. Zatem, opisane przez Wnioskodawcę zaliczki wpłacane przez właścicieli lokali użytkowych będących członkami Wspólnoty, na poczet funduszu remontowego części wspólnej nieruchomości, nie można uznać za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ nie pochodzą ze źródła jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W związku z powyższym, dochód powstały z tego tytułu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o p.d.o.p., i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wspólnoty jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Spółkę orzeczenia sądu tut. Organ podkreśla, iż został on wydany w indywidualnej sprawie w odzwierciedleniu do konkretnego stanu faktycznego i nie ma charakteru wiążącej wykładni prawa podatkowego.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl