IBPBI/2/423-1632/12/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1632/12/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu do BKIP 20 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie uznania za przychód podatkowy przychodu wynikającego z faktur dotyczących umowy sponsoringu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2012 r. wpłynął do BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za przychód podatkowy przychodu wynikającego z faktur dotyczących umowy sponsoringu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: "Spółka") w maju 2012 r. obchodziła jubileusz 100-lecia istnienia wodociągów na Ziemi S. W związku z obchodami jubileuszu, Spółka pozyskała środki od sponsorów (reklamodawców), z którymi zostały zawarte umowy sponsoringu określające udział w finansowaniu obchodów tych uroczystości. Spółka określiła, że w zamian za wsparcie finansowe zobowiązuje się do spełnienia wzajemnych świadczeń polegających na:

1.

umieszczeniu logo w okolicznościowej gazecie w nakładzie 40.000 egzemplarzy, która została rozkolportowana na terenie 5 gmin wspólników Spółki,

2.

umieszczeniu we wkładce do monografii informacji o sponsorze,

3.

umieszczeniu logo na plakatach informujących o obchodach,

4.

zapewnienia sponsorowi prawa do eksponowania w czasie trwania uroczystości jego nazwy oraz znaków towarowych,

5.

umożliwienie sponsorowi uruchomienia na jego własny koszt punktu informacyjnego o jego produktach.

Spółka w ramach obchodów w dniu zorganizowała uroczystą sesję pięciu gmin połączoną z prezentacją książki i filmu o historii i współczesności wodociągów. W ramach tej sesji wręczono okolicznościowe statuetki zasłużonym pracownikom, zorganizowano koncert jubileuszowy oraz poczęstunek. W uroczystości uczestniczyli pracownicy Spółki, Wspólnicy, Rada Nadzorcza, władze samorządowe, kontrahenci, sponsorzy. Powyższa uroczystość wygenerowała pewne koszty, które zostały sfinansowane ze środków pochodzących od sponsorów-reklamodawców.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy osiągnięte przychody z tytułu wystawionych faktur sponsoringu są przychodem podatkowym w świetle ustawy o podatku od osób prawnych.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, zgodnie z ustawą o podatku od osób prawnych, przychody pozyskane na organizację obchodów jubileuszu są przychodem podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1).

Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego powyżej opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że pozyskane środki od sponsorów (reklamodawców), z którymi zostały zawarte umowy sponsoringu, spełniają definicyjne warunki uznania ich za przychód podatkowy. Zatem po stronie Spółki wystąpił przychód mający wpływ na wysokość dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych wynikający z ww. umów sponsoringu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl