IBPBI/2/423-157/10/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-157/10/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu pokrycia straty z wykonywanej działalności przez jednostkę działającą w strukturach organizacyjnych Uczelni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu pokrycia straty z wykonywanej działalności przez jednostkę działającą w strukturach organizacyjnych Uczelni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uczelnia zakończyła w dniu 30 września 2007 r. realizację projektu inwestycyjnego dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów; Działanie 1.5 Rozwój społeczeństwa informacyjnego pn.: "X". Przedmiotem projektu była rozbudowa Regionalnej Sieci Komputerowej zrealizowana poprzez rozbudowę infrastruktury sieci światłowodowej oraz integrację sieci miejskich. Celem stworzenia sieci rozległej "X" było umożliwienie tworzenia szybkich i bezpiecznych sieci korporacyjnych oraz zapewnienie bardzo szybkiego dostępu do sieci Internet dla jednostek administracji samorządowej, instytucji edukacyjnych, kulturalno-oświatowych, szpitali, przedsiębiorstw. Lokalni dostawcy Internetu za pośrednictwem wybudowanej infrastruktury mają możliwość otrzymania szybkiego łącza do sieci krajowych i Internetu. W istocie projekt zakładał sprzedaż przez Wnioskodawcę usług dostępu do Internetu dla podmiotów w poszczególnych miastach i w tym celu zawarto porozumienie z jednostkami.

Zgodnie z założeniami projektu, dla zintegrowania sieci dzierżawi łącza światłowodowe w relacjach do miast. Koszty, które ponosi (tekst jedn. koszty dzierżawy, utrzymania infrastruktury, obsługi i zarządzania), pokrywa ze swoich przychodów uzyskanych w wyniku świadczenia usług (dostęp do internetu, zarządzania siecią) podłączonym jednostkom. Wnioskodawca zobowiązała się do utrzymania i finansowania projektu przy zachowaniu jego celów przez minimum 5 lat po jego zakończeniu. Przychody z usług są metodą zapewnienia jego trwałości. Dla potrzeb zrealizowanego projektu "X", Uczelnia w oparciu o Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych § 6 pkt 1 i 2 Uchwałą Senatu Wnioskodawcy z dnia 30 maja 2007 r. wydzielona została jednostka organizacyjna pn. "Y", która rozpoczęła działalność od lutego 2008 r.. Przekazanie majątku Wnioskodawcy "Y" nastąpiło na podstawie zarządzenia Rektora Wnioskodawcy z dnia 31 stycznia 2008 r.. Przekazanie nastąpiło nieodpłatnie.

Wydzielona jednostka prowadzi działalność zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych. Koszty, np. materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, energia elektryczna, itp. wyodrębnionej jednostki pokrywane są z uzyskanych przez nią przychodów, wynik finansowy jest częścią składową wyniku uczelni i przeznaczony jest na jej cele statutowe.

Zakupów będzie dokonywała wydzielona jednostka, faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę, a finansowane będą ze środków wydzielonej jednostki.

Jednostka organizacyjna "Y" nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębnym podatnikiem podatku VAT, ani podatku dochodowego od osób prawnych. Dokonywane przez nią czynności opodatkowane rozliczać będzie w swojej deklaracji VAT-7, przychody i koszty w deklaracji CIT-8 Wnioskodawca.

Uczelnia, będąca podatnikiem podatku dochodowego, w celu obliczenia dochodu (straty) łączne przychody pomniejsza o łączne koszty ich uzyskania i w ten sposób ustala dochód.

Wnioskodawca rok 2008 zamknęła wynikiem dodatnim - zyskiem, który w całości przekazany jest na cele statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Uczelnia od straty poniesionej przez wydzieloną jednostkę organizacyjną pn. "Y", jeśli jej dochody i koszty są sumowane do przychodów i kosztów Uczelni, powinna zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych.

Zdaniem Uczelni, ponieważ jednostka "Y" nie posiada osobowości prawnej lecz działa w jej strukturach organizacyjnych, Uczelnia może z dochodów statutowych pokryć stratę na wykonywanej działalności. Uczelnia sporządzając sprawozdania finansowe tj. rachunek zysków i strat, bilans, deklarację podatkową CIT-8 celem ustalenia wyniku finansowego - dochodu /straty/ sumuje łącznie przychody i łącznie koszty całej Uczelni. W 2008 r. łączne przychody były większe od łącznych kosztów i Uczelnia osiągnęła dodatni wynik finansowy - dochód, który w całości został przekazany na cele statutowe podlegający podatkowi dochodowemu od osób prawnych, lecz zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy Uczelnia korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wnioskodawca jest osobą prawną i w związku z tym podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określana dalej "u.p.d.o.p.").

Na podstawie art. 27 ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Przepis art. 9 ust. 1 ww. ustawy zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Uczelnia dla potrzeb realizowanego projektu "X" wydzieliła jednostkę organizacyjną "Y", której wynik finansowy jest częścią składową wyniku Uczelni i przeznaczony jest na cele statutowe Uczelni. Jednostka organizacyjna "Y" nie posiada osobowości prawnej nie jest odrębnym podatnikiem podatku VAT, ani podatku dochodowego od osób prawnych. Dokonywane przez nią czynności opodatkowane rozliczać będzie w swojej deklaracji VAT-7, przychody i koszty w deklaracji CIT-8 Wnioskodawca.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p. stanowi, że zwolnienie o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

2.

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

3.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Ponadto podatnik nie może być wymieniony w katalogu podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają także dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Cele Wnioskodawcy powinny być określone w statucie. Muszą być wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Przeznaczenie dochodu na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1, skutkuje obowiązkiem obliczenia i zapłaty podatku w trybie art. 25 ust. 4 u.p.d.o.p. Zgodnie bowiem z dyspozycją zawartą w tym przepisie, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłacają do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonali wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Podatnicy korzystający z tego zwolnienia nie wykazują strat z działalności statutowej jako straty ze źródła wolnego od podatku dochodowego. Przepisy art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 podop nie mają bezpośrednio zastosowania do warunkowego zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Odnosząc niniejsze do powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, iż Uczelnia, będąca podatnikiem podatku dochodowego, w celu obliczenia dochodu (straty) powinna łączne przychody z działalności jednostki "Y" i z działalności statutowej pomniejszyć o koszty ich uzyskania (łączne). W sytuacji kiedy wystąpi nadwyżka tych kosztów nad przychodami, różnica będzie stratą, w przeciwnym wypadku powstanie dochód.

Dopiero tak ustalony dochód może być rozpatrywany pod katem przeznaczenia, a następnie wydatkowania na cele o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., bowiem Uczelnia jest podmiotem, który statutowo zajmuje się kształceniem studentów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika ponadto, iż w 2008 r. łączne przychody Uczelni były większe od łącznych kosztów, zatem osiągnęła dodatni wynik finansowy - dochód, który w całości został przekazany na cele statutowe. Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochód uzyskany przez Uczelnię został następnie wydatkowany na cele statutowe, to będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Stanowisko Uczelni jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl