IBPBI/2/423-157/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-157/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wsparcia finansowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wsparcia finansowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zawarło z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (zwaną dalej Agencją) w dniu 18 grudnia 2008 r. umowę o udzielenie wsparcia. Na mocy przedmiotowej umowy w grudniu 2008 r. Agencja przekazała Stowarzyszeniu kwotę 2.670.000,00 zł tytułem wsparcia finansowego na powiększenie jego kapitału funduszu pożyczkowego (art. 6 ust. 1 umowy). Przedmiotowe wsparcie finansowe - co do zasady - jest bezzwrotne (art. 6 ust. 2 umowy). Z funduszu pożyczkowego Stowarzyszenie zobowiązane jest udzielać oprocentowanych pożyczek tzw. małym przedsiębiorcom (art. 3 ust. 1 pkt a) i b) umowy) w roku 2009 i następnych.

Agencja przekazała Stowarzyszeniu wsparcie finansowe ze środków pieniężnych, które uzyskała od Banku (B) na podstawie zawartej z nim umowy z dnia 4 grudnia 2003 r. Z kolei B uzyskał te środki ze sprzedaży przekazanych mu akcji i udziałów stanowiących własność Skarbu Państwa na podstawie art. 35 ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (tekst jedn. Dz. U. z 2003, Nr 174, 1689 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie nieodpłatnego przekazania B akcji i udziałów stanowiących własność Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 50, poz. 432).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotowe wsparcie finansowe udzielone w grudniu 2008 r. przez Agencję na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego Stowarzyszenia stanowi jego dochód podlegający w całości podatkowi od osób prawnych za rok podatkowy 2008 r....

Wnioskodawca uważa, że wsparcie finansowe udzielone w grudniu 2008 r. przez Agencję na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego Stowarzyszenia w całości nie stanowi jego dochodu podlegającego podatkowi od osób prawnych za rok podatkowy 2008 r., a w konsekwencji nie podlega podatkowi od osób prawnych za wskazany rok podatkowy. Dochód ten stanowią dopiero pochodzące z tego funduszu i zwracane przez małych przedsiębiorców pożyczki (kapitał + odsetki) w roku podatkowym 2009 i następnych; w konsekwencji podlegają one podatkowi od osób prawnych za poszczególne lata podatkowe.

Stanowisko powyższe wnioskodawca opiera na treści art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem tego przepisu "Do przychodów nie zalicza się <...> także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych <...> ze środków agencji rządowych <...>". W wyroku z dnia 29 października 2007 r. (I SA/Gd 767/07) WSA w Gdańsku zdefiniował pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" stwierdzając co następuje. "Ustawodawca, stanowiąc o wartości otrzymanych nieodpłatnych świadczeń jako o przychodzie kształtującym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, nie sprecyzował bliżej, co należy rozumieć pod użytym pojęciem nieodpłatnego świadczenia. Ograniczył się w tym względzie jedynie do wskazania w ust. 6 art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sposobu i kryteriów ustalania ich wartości, tym samym konieczne jest odwołanie się w tym zakresie do rozumienia tego pojęcia w prawie cywilnym. I tak, przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy." W świetle zacytowanej definicji przedmiotowe wsparcie finansowe mieści się w pojęciu "nieodpłatnego świadczenia", a jako finansowane ze środków agencji rządowej nie stanowi przychodu Stowarzyszenia - co w dalszej kolejności, w świetle art. 7 powołanej ustawy, prowadzi do tego, że nie stanowi ono dochodu podlegającego podatkowi od osób prawnych za rok podatkowy 2008 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jest agencją, podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Powstała na mocy ustawy z 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (tekst jedn. Dz. U. Nr 109, poz. 1158 z późn. zm.). Celem Agencji jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej oraz realizacja programów rozwoju gospodarki, zwłaszcza w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, eksportu, rozwoju regionalnego, wykorzystania nowych technik i technologii, tworzenia nowych miejsc pracy, rozwoju zasobów ludzkich oraz przeciwdziałania bezrobociu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie otrzymało od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wsparcie finansowe na powiększenie jego kapitału funduszu pożyczkowego. Otrzymane przez Stowarzyszenie wsparcie finansowe, stanowi przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Jednakże przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, zgodnie z którym, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy również wskazać, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58, który stanowi, iż nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Reasumując, wsparcie finansowe otrzymane z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, z którego Stowarzyszenie zobowiązane jest udzielić oprocentowanych pożyczek tzw. małym przedsiębiorcom, stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystający jednocześnie ze zwolnienia od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy. Natomiast wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych z tego wsparcia, wolnego od podatku, nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.

W przedstawionym stanie faktycznym nie znajduje natomiast zastosowania przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl